The recognition of knowledge and competences in the Federal Institute of Tocantins and the continued teacher training
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65129Abstract
Among the actions to value education professionals, established by the National Education Plan 2014/2024, goal 13 stands out, which aims to increase the number of masters and doctors in college and higher education institutions. Given this context, the question arises: has the Federal Institute of Tocantins - IFTO - met this goal? This article seeks to present the current scenario of continuing education for teachers in the IFTO and the process of regulating the Retribution for Titles- RT- through Recognition of Knowledge and Skills - RKS, in order to introduce discussions about RKS, continuing education teachers and meeting the PNE goal 13. The research was based on authors such Tardif (2014), Nóvoa (2002, 2017), Imbernon (2016) and Abrucio (2016), as well as the current legislation on teacher education in Brazil, in order to start the discussion. Data were collected from the IFTO, which allowed us to map the current level of education of the IFTO teaching staff, as well as the number of teachers with RKS by level of training and unit capacity. IFTO has 75% of masters and doctors and is close to reaching the other percentages proposed in goal 13 of the PNE. The importance of discussing this perspective of continuing teacher education at a national level is highlighted. Therefore, it is understood that in the process of valuing the teaching professionals, in addition to incentives such as RT via the RKS, investments must be included with a view to expanding the offer of postgraduate courses in several areas and in the regions most in need of these programs, such as North of the country.References
ABRUCIO, Fernando Luiz (coordenação). Formação de professores no Brasil: diagnóstico, agenda de políticas e estratégias para a mudança. São Paulo: Moderna, 2016.
ENASSULY, Jussara Sampaio. A formação do professor reflexivo e inventivo. In: LINHARES, Celia; LEAL, Maria Cristina (Orgs.). Formação de professores: uma crítica à razão e à política hegemônicas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 185-195.
BRASIL, Ministério da Educação. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file>2015. Acesso em: 2 jan. 2019.
BRASIL. Lei n.º 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm Acesso em: 10 jan. 2019.
BRASIL. Lei n.º 12.772, de 28 de dezembro de 2012. Dispõe sobre a estruturação do Plano de Carreiras e Cargos de Magistério Federal. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12772.htm Acesso em: 15 jan. 2019.
BRASIL. Lei n.º 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm Acesso em: 12 jan. 2019.
BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm Acesso em: 10 jan. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Permanente para Reconhecimento de Saberes e Competências. Resolução n.º 1, de 20 de fevereiro de 2014. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, n.º 37, p. 29, 21 de fev. 2014. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=29&data=21/02/2014 Acesso em: 7 jan. 2019.
CHARLOT, Bernard. Relação com o Saber, Formação dos Professores e Globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.
FÁVERO, Altair Alberto; PAGLIARIN, Lidiane Limana Puiati.; TREVISOL, Marcio Giusti. Diretrizes curriculares nacionais para a formação continuada dos professores da educação básica: análise comparada dos Planos Estaduais de Educação do Rio Grande do Sul e de Santa Catarina. Perspectiva (UFSC), Florianópolis, Volume 38, n. 1 – p. 01 – 18, jan./mar. 2020 –, p. 1-18. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2020.e64868/pdf Acesso em: 30 mar. 2020.
IFTO, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins. Regulamento Interno de Reconhecimento de Saberes e Competências – RSC. Palmas: 2014. Disponível em: http://portal.ifto.edu.br/ifto/colegiados/consup/documentos-aprovados/regulamentos/cppd/regulamento-interno-de-rsc_-novo-_-com-alteracoes-da-cprsc.pdf/view Acesso em: 7 jan. 2019.
IFTO, Instituto Federal do Tocantins. Regimento Geral do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins. Palmas, TO: 2018. Disponível em: http://www.ifto.edu.br/ifto/colegiados/consup/documentos-aprovados/regimentos/regimento-geral-do-ifto/regimento-geral-ifto-1.pdf/view Acesso em: 10 jan. 2019.
IFTO, Instituto Federal do Tocantins. Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI: 2015-2019. Palmas, TO: 2015. Disponível em: http://portal.ifto.edu.br/ifto/colegiados/consup/documentos-aprovados/pdi/plano-de-desenvolvimento-institucional-2015-2019.pdf/view Acesso em: 8 jan. 2019.
IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. Tradução de Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2016.
LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. ver. e ampl. São Paulo: Cortez, 2012.
LOPES; Quenízia Vieira; LOPES, Kênya Maria Vieira. O Instituto Federal do Tocantins e o desafio de formar professores. In: LOPES, K. M.V; TELES, M. M; PATRÍCIO, P. C. de S. (Orgs). Estágio Supervisionado em Computação: reflexões e relatos. Curitiba: Appris, 2016.
NÓVOA, António. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.
NÓVOA, António. Um alfabeto da formação de professores. In: Crítica Educativa (Sorocaba/SP), v. 3, n. 2 - Especial, p. 21-49, jan./jun.2017
SOARES, Sandra Regina; CUNHA, Maria Isabel. Formação do professor: a docência universitária em busca de legitimidade. Salvador: EDUFBA, 2010. Disponível em: http://books.scielo.org/id/cb. Acesso em: 7 jan. 2019.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Quenízia Vieira Lopes, Kenya Maria Vieira Lopes, Marco Aurélio Pereira Mello, Jocyléia Santana dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
