Ecologies, affinities and affectivities: among environmental education networks
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e96658Keywords:
Environmental education, Networks, Discourse theoryAbstract
Environmental Education networks are collectives made up of people, beings and things that fight and re-exist for a more socio-environmentally equitable society, since their formation from the desire of environmental educators at the Global Forum, an event parallel to Eco-92. We aim to characterize the process and models of articulation promoted by the Brazilian Network of Environmental Education (REBEA), in the formation and performance of its territorial networks, as well as to discuss its factors of (dis)articulation, limitations and possibilities. To this end, interviews were conducted with educators who make up the REBEA network, whose statements were analyzed based on Discourse Theory. The analysis allowed considering three categories, which focus on aspects of horizontality and hegemony, ecopolitics and affectivity. Thus, thinking of networks as fluid models that allow the presence of dynamic elements in their associations requires new formatting of concepts and discussions
References
ALMEIDA, Leonardo Monteiro Crespo de. Continuidade teórica ou mudança de perspectiva: articulação e antagonismo em dois momentos da obra de Laclau. Estudos de Sociologia, Recife, v. 1, n. 27, p. 249-275, 2021. DOI 10.51359/2317-5427.2021.250935. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/revsocio/article/view/250935 Acesso em 02 jun. 2024.
AMARAL, Vivianne. REBEA: processos e desafios de horizontalização. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, n. 3, p. 15-34, 2008.
ARENDT, Hannah. O que é política? Tradução de Reinaldo Guarany. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
AZEVEDO, Leonardo Francisco de. Desvendando relações: redes, atores e malhas. Temáticas, Campinas/SP, v. 28, n. 55, p. 343-365, fev./jun. 2020. DOI 10.20396/temáticas.v28i55.13428. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/13428 Acesso em 04 jun. 2024
BONFIM, Alexandre. Educação Ambiental (EA) para além do capital: estudos e apontamentos para a EA sob a perspectiva do trabalho – GPTEEA (IFRJ). Trabalho necessário, Niterói/RJ, ano 9, edição especial, n. 13, p. 1-20, 2011. DOI 10.22409/tn.9i13.p6849. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/6849 Acesso em 02 mai. 2022.
BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em Tese, Florianópolis, v. 2, n. 1 (3), p. 68-80, jan./jul. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027 Acesso em 12 jun. 2022.
BORGES, Marcelo Gules. A TEIA e a REDE: aprendizagens nas/em redes locais de educação ambiental. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 17, n. 55, p. 1465-1501, out./dez. 2017. DOI 10.7213/1981-416X.17.055.DS02. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1981-416x2017000501465&script=sci_abstract Acesso em 02 jun. 2024.
BURKE, Peter. A esperança tem história? Estudos Avançados, São Paulo, v. 26, n. 75, p. 207-218, 2012. DOI 10.1590/S0103-40142012000200014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/SCJNStgyxZkvbC5xfChgXhp/ Acesso em 18 out. 2022.
COSTA, Samira Lima da; CASTRO E SILVA, Carlos Roberto de. Afeto, memória, luta, participação e sentidos de comunidade. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del-Rei/MG, v. 10, n. 2, p. 283-291, jul./dez. 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-89082015000200006 Acesso em 18 out. 2022.
DUARTE, Débora Moisés Duarte; ALMEIDA, Isabella Silva de. Entre afetos e despedidas: as cartas enquanto ponte para a travessia. Mnemosine, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 62-71, 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/mnemosine/article/view/45973 Acesso em 18 out. 2022.
FERREIRA, Fabio Alves. Para entender a Teoria do Discurso de Ernesto Laclau. Revista Espaço Acadêmico, Maringá/PR, n. 127, p. 12-18, 2011. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/12438 Acesso em 27 jul. 2022.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. 24. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade do saber. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2020.
GOMES, Helen Abdom; SILVA, Cyntia Thaís da; IARED, Valéria Ghisloti. Afetividade, emoção e a experiência estética na pesquisa em Educação Ambiental. In: BRITO, Glaucia da Silva (Org.). Cultura, Escola e Processos formativos em Educação: percursos metodológicos e significados. Rio de Janeiro: BG Business Graphics Editora, 2020. p. 244-258.
GUATTARI, Félix. As três ecologias. Tradução de Maria Cristina F. Bittencourt. 21. ed. Campinas: Papirus, 2012.
GUIMARÃES, Mauro et al. Educadores ambientais nas escolas: as redes como estratégia. Cad. Cedes, Campinas, v. 29, n. 77, p. 49-62, jan./abr. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/WB8qznYGTNS6QDhzcmwWKHk/?format=pdf&lang=pt Acesso em 02 jun. 2024.
GUERRA, Antonio Fernando S.; LIMA, Anabel de; JUSTEN, Liana Márcia; GARUTTI, Mara Lúcia Figueiredo. As redes no espelho: conceitos e práticas da cultura de redes de educação ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, Brasília, n. 3, p. 79-90, jun. 2008.
HARAWAY, Donna. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: HARAWAY, Donna; KUNZRU, Heri; TADEU, Tomaz (Org.). Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009. p. 33-118.
HENNING, Paula Correa. Estratégias Bio/Ecopolíticas na Educação Ambiental: a mídia e o aquecimento global. Educação Unisinos, São Leopoldo/RS, v. 23, n. 2, p. 367-382, abr./jun. 2019. DOI 10.4013/edu.2019.232.11. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2019.232.11 Acesso em 09 mar. 2022.
INGOLD, Tim. Rethinking the animate, re-animating thought. Ethnos, v. 7, n. 1, p. 9-20, 2006. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00141840600603111 Acesso em 02 jun. 2024.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. Tradução de Joanildo Burity, Josias de Paula Júnior e Aécio Amaral. São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPq, 2015.
LACLAU, Ernesto. Misticismo, retórica y política. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2002.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemony and Socialist Strategy: towards a radical democratic politics. London: Verso, 1985.
LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de Antropologia simétrica. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 2019.
LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à teoria do ator-rede. Tradução de Gilson César Cardoso de Sousa. Salvador: EDUFBA, 2012; Bauru: EDUSC, 2012.
LEE, Henrique de Oliveira; FRANCISCO, Camila Rodrigues. Embates discursivos e significantes vazios nas manifestações de junho de 2013. Rev. Polis e Psique, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 101-119, 2017. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-152X2017000100007 Acesso em: 09 set. 2022.
LOPES, Alice Casimiro. Políticas de currículo em um enfoque discursivo: notas de pesquisa. In: LOPES, Alice Casimiro; OLIVEIRA, Anna Luiza A. R. Martins de; OLIVEIRA, Gustavo Gilson Sousa de (Org.). A Teoria do Discurso na pesquisa em Educação. Recife: Editora UFPE, 2018. p. 133-167.
MARQUES, Isabel Ribeiro; HENNING, Paula Correa. Discursos Esverdeantes e atravessamentos com a Ecopolítica. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande/RS, v. 37, n. 1, p. 228-246, jan./abr. 2020. DOI 10.14295/remea.v37i1.11068. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11068 Acesso em: 07 jul. 2022.
MENDONÇA, Daniel de. A teoria da hegemonia de Ernesto Laclau e a análise política brasileira. Ciências Sociais Unisinos, São Leopoldo/RS, v. 43, n. 3, p. 249-258, 2007. Disponível em https://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/5674 Acesso em 02 jun. 2024.
NASCIMENTO, Kamila Lima do. O populismo na perspectiva de Ernesto Laclau: uma alternativa para a esquerda? Revista Estudos Políticos, Niterói/RJ, v. 9, n. 17, p. 32-49, 2018. DOI 10.22409/rep.v9i17.39849. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revista_estudos_politicos/article/view/39849 Acesso em 02 jun. 2024.
OLIVEIRA, Gustavo Gilson; OLIVEIRA, Anna Luiza; MESQUITA, Rui Gomes de. A teoria do discurso de Laclau e Mouffe e pesquisa em Educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 4, p. 1327-1349, out./dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/tt3RpF8zjvRZDNwtcQS4Snk/# Acesso em: 19 abr. 2021.
ORLANDI, Eni Pucccinelli. Discurso, imaginário social e conhecimento. Em Aberto, Brasília, ano 14, n. 61, jan./mar. 1994. DOI 10.24109/2176-6673.emaberto.14i61.%25p. Disponível em: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2250 Acesso em: 02 jun. 2024.
PAYNE, Phillip et al. Affectivity in Environmental Education Research. Pesquisa em Educação Ambiental, Rio Claro/SP, v. 13, n. especial, p. 93-114, 2018. DOI 10.18675/2177-580X. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/12463 Acesso em 20 out. 2022.
PINTO, Áureo Magno Gaspar; JUNQUEIRA, Luciano Antonio Prates. Relações de poder em uma rede do terceiro setor: um estudo de caso. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 43, n. 5, p. 1091-1116, set./out. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rap/a/xcdLDqkm9D55yczs3qV6qvh/?lang=pt# Acesso em 02 jun. 2024.
REIGOTA, Marcos. Educação Ambiental: a emergência de um campo científico. Perspectiva, Florianópolis, v. 30, n. 2, p. 499-520, maio/ago. 2012. DOI 10.5007/2175-795X.2012v30n2p499. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2012v30n2p499 Acesso em 02 jun. 2024.
SALES, Ronaldo. Hegemonia e pesquisa social: implicações teórico-metodológicas da Teoria Política do Discurso. In: LOPES, Alice Casimiro; OLIVEIRA, Anna Luiza A. R. Martins de; OLIVEIRA, Gustavo Gilson Sousa de (Org.). A Teoria do Discurso na pesquisa em Educação. Recife: Editora UFPE, 2018. p.105-131.
SANTOS, Luiz Ricardo Oliveira. Educação (Ambiental): moldando corpos para gerir a vida? Educação Unisinos, São Leopoldo/RS, v. 25, p. 1-14, 2021. DOI 10.4013/edu.2021.251.31. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/20832 Acesso em 19 out. 2022.
SANTOS, Luiz Ricardo Oliveira. 2023. 171f. Tessituras e (des)articulações de redes de Educação Ambiental. Tese (Doutorado em Desenvolvimento e Meio Ambiente) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão/SE, 2023.
SANTOS, Luiz Ricardo Oliveira; MELO E SOUZA, Rosemeri. Redes de Educação Ambiental: indicadores para autogestão de ações e projetos. Revista Cocar, Belém, v. 19, n. 37, p. 1-20, 2023. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/7174. Acesso em: 02 jun. 2024.
SATO, Michèle. Ecofenomenologia: uma janela ao mundo. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande/RS, edição especial, p. 10-27, jul., 2016. DOI 10.14295/remea.v0i0.5957. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/5957 Acesso em 02 jun. 2024.
SCHMIDT, Beatriz; PALAZZI, Ambra; PICCININI, Cesar Augusto. Entrevistas online: potencialidades e desafios para coleta de dados no contexto da pandemia de COVID-19. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, Uberaba/MG, v. 8, n. 4, p. 960-966, out./dez. 2020. DOI 10.18554/refacs.v8i4.4877. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs/article/view/4877/0 Acesso em 02 jun. 2024.
SORRENTINO, Marcos; TRAJBER, Rachel; MENDONÇA, Patrícia; FERRARO-JÚNIOR, Luiz Antonio. Educação ambiental como política pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 285-299, maio/ago. 2005. DOI 10.1590/S1517-97022005000200010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/WMXKtTbHxzVcgFmRybWtKrr/abstract/?lang=pt Acesso em 04 abr. 2021.
SOUSA, Tauan; SANT’ANA-JÚNIOR, Horácio Antunes de. Educação Ambiental crítica ou conservadora? Elementos para uma reflexão crítica acerca do Projeto ECOA. Ambiente & Educação, Rio Grande/RS, v. 23, n. 1, p. 100-121, 2018. DOI 10.14295/ambeduc.v23i1.7390. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/7390 Acesso em 19 out. 2022.
SPINOZA, Benedictus de. Ética. Tradução de Tomaz Tadeu. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
VEIGA-NETO, Alfredo. Ecopolítica: um novo horizonte para a biopolítica. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande/RS, Ed. Especial Impressa – Dossiê Educação Ambiental, p. 31-49, jan./jun. 2014. DOI 10.14295/remea.v31i2.4596. Disponível em https://periodicos.furg.br/remea/article/view/4596 Acesso em 04 jun. 2024.
SPINOZA, Benedictus de. Ética. Tradução de Tomaz Tadeu. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luiz Ricardo Oliveira Santos, Rosemeri Melo e Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
