Education in the digital culture: new learning environments and implications for Teacher Education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e70506Abstract
In the context of a cultural reconfiguration intensified by the diversification and penetrability of Digital Information and Communication Technologies (DICT) in society, new educational environments are constituted and the main questions of educational thinking are reformulated: if once they were previously focused on the best ways for students to learn, presently, pupils need to be able to identify what are the relevant questions of their time, in order to build and share possible answers and contribute to collective intelligence. The DICTSs come with new means and functionalities that facilitate various kinds of interactions within people and also between people and the socially-historically-produced knowledge. Along with DICTs development, several pedagogical possibilities have been proposed and experimented with. The educational demands of digital culture and pedagogical reformulations based on the possibilities of DICTs require new ways of thinking about teacher’s education. It is a challenge that requires new content, but also new practices that encourage authorship, protagonism, collective production, collaboration, and research. This article reflects on the challenges and pedagogical possibilities of DICTs in the constitution of new learning environments in digital culture analyzes the implications of this context for teacher’s education and presents a formative proposal linked to the School-World-Connection Project. As elements of empiricism, we bring some perceptions of the demands of digital culture by teachers of a public federal elementary school to illustrate these discussions.
References
ALMEIDA, M. E. B. Prefácio in COSTA, F.; et al. Repensar as TIC na educação: o professor como agente transformador. Coleção Educação em Análise. Portugal: Ed. Santillana, 2012.
ALONSO, K.; ARAGÓN; R..; SILVA, D. G., CHARCZUK, R.B. Aprender e ensinar em tempos de Cultura Digital. Em Rede: Revista de Educação a Distância, UNIREDE: v. 1, n. 1, 2014. Disponível em: http://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/index. Acesso em 04 de junho 2016.
ANDRÉ, M. E. Pesquisa, formação e prática docente. In: ____. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 4. ed. São Paulo: Papirus, p. 55-67, 2005.
Bartolomé, Antonio R. (1999). Sociedad del conocimiento, sociedad de la información, escuela. En Textos, v. 24, p. 13-28. ISSN 1133-9829. D.L. B-13371-94. Disponível em: http://www.lmi.ub.edu/personal/bartolome/articuloshtml/1999_Textos.pdf. Acesso em: 20 março de 2017.
BARTOLOMÉ, A. y GRANÉ, M. Interrogantes educativos desde la sociedad del conocimiento. Aloma. Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 31 (1), p.73-82. 2013. ISSN: 1138-3194. Disponível em: http://www.revistaaloma.net/index.php/aloma/article/view/173/115. Acesso em: 09 de setembro de 2016.
BELLONI, M. L.; GOMES, N. G. Infância, mídias e aprendizagem: autodidaxia e colaboração. Educação e Sociedade, v. 29. n. 104 – Especial, p.717-746, out. 2008.
BELLONI, M. L. O que é mídia-educação. Campinas: Editora Autores Associados, 2001.
BELLONI, M. L. Crianças e mídias no Brasil: cenários de mudança. Campinas, SP: Papirus, 2010.
BELLONI, M. L. O que é sociologia da infância? Campinas, SP: Autores Associados, 2009.
BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de Aula Invertida: Uma metodologia Ativa de Aprendizagem. Tradução Afonso Celso da Cunha Serra. 1. Ed. Rio de Janeiro: LTC, 2019.
BÉVORT, E.; BELLONI, M. L Mídia-educação: conceitos, histórias e perspectivas. Educação e Sociedade, Campinas, v.30, n. 109, p. 1081-1102, set./dez. 2009.
BONILLA, M. H.; PRETTO, N. De L. Movimentos colaborativos, tecnologias digitais e educação. Em Aberto, Brasília, v. 28, n. 94, p. 23-40, jul./dez. 2015.
BROWN, A. L. Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. The Journal of the Learning Sciences, v.2, n.2, 141-178, 1992.
CASTELLS, M. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Tradução MEDEIROS, C.A. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 10 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CHASSOT, A. Alfabetização Científica: Questões e desafios para a Educação. 3ª Ed. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2003.
COLLINS A.; JOSEPH D, BIELACZYC, K. Design research: theoretical and methodological. J learn Sci. 2004, v. 13, n. 1, p.15-42, 1992.
COSTA, F.; et al. Repensar as TIC na educação: o professor como agente transformador. Coleção Educação em Análise. Portugal: Ed. Santillana, 2012.
EASTERDAY, Matthew W.; LEWIS, D. R.; GERBER, E M. Design-Based Research Process: Problems, Phases, and Applications. ICLS 2014 Proceedings, v.1, n.1, 2104.
ESPÍNDOLA, M. B.; GIANNELLA, T. R. Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação no Ensino de Ciências e da Saúde: Análise das Formas de Integração de Ambientes Virtuais de Aprendizagem por Professores Universitários. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia v. 11, n. 2, 2018.
ESPÍNDOLA, M. B. de. Integração de Tecnologias de Informação e Comunicação no Ensino Superior: Análise das Experiências de Professores das Áreas de Ciências e da Saúde com o uso da Ferramenta Constructore. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2010.
ESPÍNDOLA, M. B. STRUCHINER, M. GIANNELLA, T. R. Integração de Tecnologias de Informação e Comunicação no Ensino: Contribuições dos Modelos de Difusão e Adoção de Inovações para o campo da Tecnologia Educacional. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, v. 9, n. 1, p. 89–106, 2010.
FEENBERG, A. Transforming technology: a critical theory revisited. New York: Oxford University Press, 2002.
FANTIN, M.; RIVOLTELLA, P. C. (orgs.). Cultura digital e escola: pesquisa e formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2012.
FOUREZ, G.; LECOMPTE, V. E.; GROOTAERS, D.; MATHY, P.; TILMAN, F. Alfabetización científica y tecnológica: Acerca de lãs finalidades de la enseñanza de las ciencias. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Colihue, 1997.
GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
HASSAN, M. M.; QURESHI, A. N.; MORENO, A.; TUKIAINEN, M. Smart learning analytics and frequent formative assessments to improve retention. IEEE, 2018.
HOD, Y.; BASIL-SHACHAR, J.; SAGY, O. The role of productive failure in fostering creative collaboration: a grounded study exploring a classroom learning community. Thinking Skills and Creativity, v. 30, p. 145-149 , 2018.
HOLZER, A.; GILLET, D.; LAPERROUZA, M. Active Interdisciplinary Learning in a Design Thinking Course: Going to Class for a reason. IEEE, Wollongong, v. 4 , n.7 , p. 906-911, 2018.
ISMAIL, H.; BELKHOUCHE, B. Evaluating the impact of personalized content recommendations on informal learning from Wikipedia. IEEE Global Engeneering Educational Conference, Dubai, v. 9, n. 11, 2019.
KOEHLER, M. J.; MISHRA, P. Introducing technological pedagogical knowledge. In: AACTE (Ed.). The handbook of technological pedagogical content knowledge for educators. p. 3-30. New York: MacMillan, 2008.
KNEUBIL, F. B.; PIETROCOLA, M. A pesquisa Baseada em Design: visão geral e contribuições para o ensino de ciências. Revista IENCI, v. 22, 2017. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/310/pdf. Acesso em 13 de fevereiro de 2018.
KHALID, T.; BATOOL, S. H. Learning through video games: a case study of private schools of Pakistan. International Conference on Information Management and Processing, p. 135-139, 2018.
LAPA, A. B.; BELLONI, M. L. Educação a distância como mídia-educação. Perspectiva: Revista do Centro de Ciências da Educação/UFSC, Florianópolis, v. 30, n.1, p.175-194, 2012.
LAPA, A. B.; LACERDA, A. L. (Org.). Formação de sujeitos em espaços sociais virtuais. 1. ed. Rio de Janeiro: Letra Capital. v. 1. 178p, 2018.
LEONEL, A. A.; Formação Continuada de Professores de Física Em Exercício na Rede Pública Estadual de Santa Catarina: Lançando Um Novo Olhar Sobre A Prática. Tese de doutorado apresentada ao programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica da UFSC, 2015.
LEONEL, A. A.; ROSA, S. dos S.; Tecnologias digitais de informação e comunicação: contribuições de práticas pedagógicas para o ensino de cnmt. Revista Metáfora Educacional. Ed. Dra. Valdeci dos Santos. Feira de Santana – BA, n. 21, p. 3-23, 2016. Disponível em: http://www.valdeci.bio.br/pdf/n21_2016/rme_n21_leonel_rosa_rosa_
tecnologias_digitais.pdf. Acesso em: 01 de dezembro de 2016.
MARTINS, B. C. Autoria em Rede: os novos processos autorais através das redes eletrônicas. 1 ed. Rio de Janeiro: Mauad, 2014.
MCLAUGHLIN, J. E.; WOLCOTT, M.; HUBBARD, D.; UMSTEAD, K.; RIDER, T. R. A qualitative review of the design thinking framework in health professions education. BMC Medical Education, v. 19 , n. 98 , p. 1-8, 2019.
OLIVEIRA, T. E.; ARAUJO, I. F.; VEIT, E. A.; Sala de aula invertida (flipped classroom) : inovando as aulas de física. Física na escola. São Paulo, v. 14, n. 2 , p. 4-13, out. 2016.
OLIVEIRA, R. D. V. L. de; QUEIROZ, G. R. P. C. A formação de professores de ciências a partir de uma perspectiva de Educação em Direitos Humanos: uma pesquisa-ação. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru , v. 24, n. 2, p. 355-373, 2018.
PÉREZ-GOMEZ, Á. I. Educação na era digital: a escola educativa. 1 ed. Porto Alegre - RS: Penso, 2015.
PINO, Ivany; ZUIN, Antônio A. S. A cultura digital e a formação dos professores: uma questão em debate. Educação & Sociedade, Campinas, Brasil, v. 33, n. 121, p. 967-972, 2012.
SALA, H., ARIAS, C.; Rango, M. ¿ Educar sin docentes? Lecturas críticas en torno a Sugata Mitra. Revista Electrónica de Didáctica en Educación Superior, n. 16, 2018. Disponível em: http://ojs.cbc.uba.ar/index.php/redes/article/download/26/62. Acesso em: 13 de jul. de 2019.
SANTOS ROSA, S., ROSA, V., SALES, M. B. Portal virtual Hands-on-Tec: recurso de autoria para professores da educação básica. Multimedia Journal of Research in Education. v.1, p.1 - 6, 2014.
SCHON, Donald A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: Nóvoa, A. (Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, p. 79-91, 1992.
SEETO D, H. J. Design-based research and the learning designer. In: Proceedings of 23º Ascilite Conference, 2006; Sydney: Austrália. p. 741-5, 2006. Disponível em: http://www.ascilite.org.au/conferences/sydney06/proceeding/pdf_papers/p177.
pdf. Acesso 2014 jun. 2019.
SHARPLES, M. DE-ROOCK, R.; FERGUSON, R.; GAVED, M.; HERODOTOU, C.; KOH, E.; KUKULSKA-HULME, A.; LOOI, C. K.; MCANDREW, P.; RIENTIES, B.; WELLER, M.; WONG, L. H. Innovating Pedagogy 2016: Exploring new forms of teaching, learning and assessment, to guide educators and policy makers. Singapura: The Open University, 2016.
STRUCHINER, M.; GIANNELLA, T. R. Com-viver, com-ciência e cidadania: uma pesquisa baseada em design integrando a temática da saúde e o uso de tecnologias digitais de informação e comunicação na escola. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 03, p. 942 – 969 jul./set. 2016.
STRUCHINER, Miriam; RAMOS, Paula & SERPA JUNIOR, Octavio Domont-de. Development and implementation of a virtual learning environment in health education: a design-based research experience. Interface, Botucatu, v. 20, n. 57, 2016, p.485-496, fev. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622015.0676. Acesso em: 19 de mar. de 2019.
TAVARES, C. Mídia, educação e comunicação como direito humano. Mídia- Educação e Currículo Escolar. MEC/Programa Salto para o Futuro, Brasília, v. 20, p. 33-40, 2013.
WAN, H.; LIU, K.; YU, Q.; DING, J.; GAO, X. Improving blended learning outcomes through academic social media. International Conference on Computer Software & Applications, 2018.
WANG, F; HANNAFIN M. J. Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educ Techol Res Dev, v. 53, n. 4, p. 5-23, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marina Bazzo Espíndola, António Bartolomé, André Ary Leonel, Ian Narciso Rocha Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
