The inclusion of students with disabilities in higher education: a commitment of all

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e96759

Keywords:

Inclusion, Person with disabilities, Higher education

Abstract

Despite the exponential increase in the number of enrollments of people with disabilities in Brazilian higher education institutions in recent years, only around 12% manage to complete the course. This arises from the numerous barriers to inclusion, revealing the need to create conditions that guarantee not only access, but also permanence, participation and completion of the course by these students. This work is a comprehensive literature review carried out in the virtual environments of the public access databases of the Scientific Electronic Library Online (SCIELO), covering the period from 2018 to 2022, which investigates the conditions and strategies adopted by Brazilian and international Higher Education Institutions (HEIs) that favor and/or hinder the inclusion of students with disabilities, from the point of view of all participants in the process. It was concluded that HEIs that invest in the development and training of teachers, in the existence of multidisciplinary support centers, in accessible conditions and in the involvement of the entire academic community, favor the construction of a more inclusive, equitable and fair university environment for students with disabilities.

Author Biographies

Miriam Esperidião de Araújo, University of São Paulo

Doutoranda do programa de pós-graduação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, USP, Brasil, mestre em Psicologia Social (IP-USP), graduada em Psicologia (PUC), docente do curso de Psicologia e coordenadora do Núcleo de Apoio Psicopedagógico e Inclusão (NAPI) da Universidade Anhembi Morumbi (SP).

Maria de Lourdes Ramos da Silva, University of São Paulo

Professora Livre-docente da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, USP, Brasil; Doutora em Filosofia e Ciências de Educação pela Universidade Complutense de Madri, Espanha; Mestre em História e Filosofia da Educação (USP/SP), Bacharel e Licenciada em Pedagogia (USP/SP). Exerceu o cargo de Diretora da Faculdade de Ciências da Fundação Instituto Tecnológico de Osasco (SP) de fevereiro de 2011 a fevereiro de 2017. Atualmente, desenvolve atividades de docência, pesquisa e orientação na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). É também especialista junto ao Conselho Estadual de Educação do Estado de São Paulo (CEE) e avaliadora institucional junto ao MEC. É autora de livros, capítulos de livros e artigos publicados em revistas especializadas nacionais e internacionais. Integra grupo de pesquisas junto ao CNPq e suas linhas de pesquisa concentram-se nos seguintes temas centrais: 1-)identidades profissionais docentes, 2-) gênero e identidade docente.

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Published

2025-03-11

How to Cite

Araújo, M. E. de, & Silva, M. de L. R. da. (2025). The inclusion of students with disabilities in higher education: a commitment of all . Perspectiva, 43(4), 1–24. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e96759