Uso de aplicativos no ensino de geologia
DOI:
https://doi.org/10.5007/2359-1870.2025.e107819Keywords:
Geologia, Ensino, MaranhãoAbstract
For teaching Geography and Sciences, especially Geosciences, it is essential to understand what the Earth is, including its origin, composition, structure, history, and the processes that have led to its current state. The aim of this research was to create an application that addresses the geology of Maranhão for Elementary and High School, as well as to suggest the use of technologies as a tool for teaching Geology to teachers and students in Basic Education. The methodology consisted of a theoretical and practical study, with the creation of an application. To theoretically support the geology of Maranhão, a bibliographic research was conducted. As a result, a thorough search and analysis of the found applications on the subject were carried out. It was found that geoscientific applications were still few. Due to the significant technological development today, the contents of the existing applications are difficult to understand for Basic Education students.
References
ALMEIDA, C. N.; ARAÚJO, C.; MELLO, E. F. Geologia nas Escolas de Ensino Básico: a experiência do Departamento de Geologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Terra e Didática, Campinas, SP, v. 11, n. 3, p. 150–161, 2015. DOI: 10.20396/td.v11i3.8643643. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8643643. Acesso em: 1 out. 2025.
BADZINSKI, C.; HERMEL, E. E. S. A representação da genética e da evolução através de imagens utilizadas em livros didáticos de Biologia. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, p. 434-454, 2015. DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-21172015170208. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/wfjxZhh4zdJqTBRGDkKtpDh/?lang=pt. Acesso em: 25 jun. 2024.
BANDEIRA, I. C. N. Geodiversidade do Estado do Maranhão. Teresina: CPRM, 2013. 294 p.
BRANDÃO, J. N. C. As TIC e suas contribuições no processo ensino-aprendizagem. Monografia (Especialização em Gestão Escolar) - Universidade de Brasília, Brasília, 2014. 52 p.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: www.planalto.gov.br. Acesso em: 27 jun. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Documento Curricular do Território Maranhense: para a Educação Infantil e o Ensino fundamental. Rio de Janeiro: FGV, 2019. 487 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 20 out. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CARDOSO, R. Dinossauro de Davinópolis tem cerca de 100 milhões de anos, apontam cientistas. G1MA, 11/10/2022, 07h46. Disponível em: https://g1.globo.com/ma/maranhao/noticia/2022/10/11/dinossauro-de-davinopolis-no-maranhao-tem-cerca-de-100-milhoes-de-anos-apontam-cientistas.ghtml. Acesso em: 15 ago. 2023.
CARNEIRO, C. D. R.; BARBOSA, R.. Projeto Geo-Escola: Disseminação de Conteúdos de Geociências por Meio do Computador para Docentes de Ciências e Geografia no Nível Fundamental em Jundiaí-Atibaia, SP. Geologia USP. [S./l.], Publicação Especial, v. 3, p. 71–82, 2005. DOI: 10.11606/issn.2316-9087.v3i0p71-82. Disponível em: https://revistas.usp.br/gusppe/article/view/45371. Acesso em: 1 out. 2025.
CARNEIRO, C. D. R.; TOLEDO, M. C. M. de. Dez motivos para a inclusão de temas de geologia na educação básica. Revista Brasileira de Geociências, [S./l.], v. 34, n. 4, p. 553-560, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.25249/0375-7536.2004344553560. Acesso em: 1 out. 2025.
CARNEIRO, M. A. LDB fácil: leitura crítico-compreensiva, artigo a artigo. 23 ed. Petrópolis: Vozes, 2015. 552p.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
COMPIANI, M. Geologia/Geociências no Ensino Fundamental e a Formação de Professores. Geologia USP. Publicação Especial, [S./l.], v. 3, p. 13–30, 2005. DOI: 10.11606/issn.2316-9087.v3i0p13-30. Disponível em: https://revistas.usp.br/gusppe/article/view/45367. Acesso em: 1 out. 2025.
COUTINHO, C. P.; BOTTENTUIT JUNIOR, J. B. Blog e Wiki: Os Futuros Professores e as Ferramentas da Web 2.0. 2007. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/7358/1/Com%20SIIE.pdf. Acesso em: 29 abr. 2023.
FÁBRICA DE APLICATIVOS - FABAPP. Fabapp: fazer aplicativos sem programação. [s./d.]. Disponível em: https://app.vc/geomar. Acesso em: 20 out. 2024.
GUIMARÃES, E. M. A contribuição da Geologia na construção de um padrão de referência do mundo físico na educação básica. Revista Brasileira de Geociências, São Paulo. v. 34, p. 87-94, 2004. DOI:10.25249/0375-7536.20043418794. Disponível em: https://ppegeo.igc.usp.br/portal/wp-content/uploads/tainacan-items/15906/45278/9501-11188-2-PB.pdf. Acesso em: 1 out. 2025.
GOOGLE PLAY. Google Play Store: aplicativos móveis. [S./d.]. Disponível em: https://play.google.com/. Acesso em: 25 out. 2024.
KAPP, K. M. The Gamification of learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies of Training and Education. San Francisco, CA: Pfeiffer, 2012.
LUDKE, M.; ANDRE, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MIRANDA, G. L. Limites e possibilidades das TIC na educação. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, [S./l.], n. 3, p. 41-50, 2007. Disponível em: https://cmapspublic.ihmc.us/rid=1GGFL9K5M-S4NT9K-2BF8/sisifo03PT03.pdf. Acesso em: 20 out. 2024.
MÜNCHEN, S. V.; SCHWANKES, C. O uso de aplicativos para o ensino de Geociências na educação básica. Terrae Didatica, Campinas, SP, v. 16, p. e020012, 2020. DOI: 10.20396/td.v16i0.8656092. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8656092. Acesso em: 2 out. 2024.
NICHELE, A. G. Tecnologias móveis e sem fio nos processos de ensino e de aprendizagem em Química: uma experiência no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul. São Leopoldo: Programa de Pós-graduação em Educação, Unisinos. 2015. 257p. (Tese Doutorado). URL: http://www.repo sitorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/3754. Acesso em: 25 jan. 2024.
REIMOLD, W. U.; FERRIÈRE, L.; CRÓSTA, A. P.; VASCONCELOS, M. A. R.; GOTTWALD, M.; BORGES, M. S.; ALMEIDA, T. I. R.; PEREIRA, F. L.; GOÉS, A. M.; HAUSER, N.; JESSELL, M.; BARATOUX, D. Nova Colinas, Maranhão State: a newly confirmed, complex impact structure in Brazil. Meteoritics & Planetary Science, v. 57, n. 8, p. 1519-1541, 2022. DOI: 10.1111/maps.13833. Acesso em: 8 out. 2025.
TOLEDO, M. C. M. de. Geociências no Ensino Médio Brasileiro - Análise dos Parâmetros Curriculares Nacionais. Geologia USP, [S./l.], Publicação Especial, v. 3, p. 31–44, 2005. DOI: 10.11606/issn.2316-9087.v3i0p31-44. Disponível em: https://revistas.usp.br/gusppe/article/view/45368. Acesso em: 1 out. 2025.
VASCONCELOS, S. D.; SOUTO, E. O livro didático de ciências no ensino fundamental - proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 1, p. 93-104, jun. 2003. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132003000100008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 1 out. 2025.
WICANDER, R.; MONROE, J. S. Geologia. 2 ed. São Paulo, SP. Cengage Learning. 2017. 449 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PESQUISAR - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos e demais obras publicados no PESQUISAR, passam a ser propriedade do periódico. A impressão, total ou parcial, fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação citando-se os autores, títulos, o nome da "Pesquisar", a edição, data da publicação, endereço eletrônico e data do acesso. A revista usa a licença Creative Commons.
AVISO DE DERECHOS RESERVADOS
Los artículos y otros trabajos publicados en PESQUISAR, pasan a ser propiedad de la revista. La impresión, en su totalidad o en parte, está sujeta a la mención expresa del origen de su publicación citando a los autores, el título, el nombre de la "Pesquisar", la edición, fecha de publicación, dirección de correo electrónico y fecha de acceso. La revista utiliza la licencia de Creative Commons.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles and other works published in PESQUISAR, become the property of the journal. The total or partial printing is subject to the express mention of the source of its publication, citing the authors, titles, the name of the "Search", the edition, date of publication, electronic address and date of access. The magazine uses the Creative Commons license.




