AGE PYRAMIDS IN THE CLASSROOM: A GEO/DEMOGRAPHIC PROPOSAL WITH 8TH GRADE ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS
uma proposta geo/demográfica com alunos do 8° ano do ensino fundamental
DOI:
https://doi.org/10.5007/2359-1870.2025.e109166Keywords:
School Geography, Demography, Population pyramids, Elementary SchoolAbstract
This paper presents a didactic proposal developed with an 8th-grade class from a private school in Porto Alegre/RS, aiming to bring demographic content closer to students’ daily lives through the construction of population pyramids. The activity was organized into five stages, combining theory and practice, from an initial discussion on population diversity to the analysis of population pyramids at different scales. The sequence fostered the understanding of demographic concepts, the development of reading and graphic representation skills, and critical reflection on population processes and their socio-spatial implications. The results indicate that the activity helped make the concepts more concrete and meaningful, stimulated student protagonism, and strengthened critical and civic education. It is concluded that pedagogical practices integrating experiential and conceptual content expand the possibilities for meaningful learning in Geography.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 27 set. 2025
CALLAI, Helena Copetti. O ensino de geografia: recortes espaciais para análise. In: CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos et al. (org.). Geografia em sala de aula: práticas de reflexões. Porto Alegre: UFRGS, 2010.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019.
DAMIANI, Amélia Luísa. População e Geografia. São Paulo, SP: Contexto, 2008.
GIROTTO, Eduardo Donizeti. Dos PCNs a BNCC: o ensino de Geografia sob o domínio neoliberal. Geo Uerj, Rio de Janeiro, n. 30, p. 419-439, 2017. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/23781. Acesso em: 27 set. 2025.
MORMUL, Najla Mehanna. Geografia Humana e Geografia da População: pontos de tensionamento e aprofundamento na ciência geográfica. Caderno de Geografia, Belo Horizonte, v. 23, n. 40, p. 33-47, 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3332/333228746003.pdf. Acesso em: 28 set. 2025.
MORMUL, Najla Mehanna; GIROTTO, Eduardo Donizeti. Geografia da população e seus desdobramentos enquanto conteúdo escolar no 7º ano das Escolas Estaduais de Francisco Beltrão-Paraná. Geografia Ensino & Pesquisa, [S./l.], v. 19, n. 2, p. 51-64, maio/ago. 2015. Disponível em: http://observatoriodageografia.uepg.br/files/original/53276fc7faf90a1ee78e0cb359649eca8d33b667.pdf. Acesso em: 10 out. 2025.
PRAZERES, Leandro. De empresário a modelo: como funcionava a rede de espiões russos que operava a partir do Brasil. BBC News Brasil, 27 mai. 2025. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/articles/cx2q029y22go. Acesso em: 28 set. 2025.
ZANATTA, Beatriz Aparecida. As referências teóricas da Geografia escolar e sua presença na investigação sobre as práticas de ensino. Revista Educativa - Revista de Educação, Goiânia, v. 13, n. 2, p. 285–305, 2011. DOI: 10.18224/educ.v13i2.1419. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/1419. Acesso em: 10 out. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PESQUISAR - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos e demais obras publicados no PESQUISAR, passam a ser propriedade do periódico. A impressão, total ou parcial, fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação citando-se os autores, títulos, o nome da "Pesquisar", a edição, data da publicação, endereço eletrônico e data do acesso. A revista usa a licença Creative Commons.
AVISO DE DERECHOS RESERVADOS
Los artículos y otros trabajos publicados en PESQUISAR, pasan a ser propiedad de la revista. La impresión, en su totalidad o en parte, está sujeta a la mención expresa del origen de su publicación citando a los autores, el título, el nombre de la "Pesquisar", la edición, fecha de publicación, dirección de correo electrónico y fecha de acceso. La revista utiliza la licencia de Creative Commons.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles and other works published in PESQUISAR, become the property of the journal. The total or partial printing is subject to the express mention of the source of its publication, citing the authors, titles, the name of the "Search", the edition, date of publication, electronic address and date of access. The magazine uses the Creative Commons license.




