PBL METHODOLOGY AND TRANSVERSALITY AS WAYS OF HELPING TO UNDERSTAND INFORMAL WORK

uma proposta a partir da metodologia Problem Based Learning (PBL)

Authors

Keywords:

Transversalidade, Trabalho informal, PBL

Abstract

Abstract

The following article is interested in promoting a discussion on how to develop, within Geography classes related to the second segment of Elementary School, the theme of informality based on transversality. The proposal is to understand what are the possible ways of working with the phenomenon and bring relevant aspects to the reality of the students. In this way, to understand how informal work has been growing in recent years, not only in Brazil, but also on a local scale in the neighborhood, where many of these students have no perspective of entering the labor market except in this dynamic. The construction of this knowledge will be based on the problem-based learning method (PBL – Problem Based Learning). This methodology was considered here in order to show an alternative path to the most common forms of learning and also in a search based on what is relevant to the community.

Keywords: Transversality. Informal work. PBL.

Author Biography

Rafael Leal Martins, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

 

 

 

References

ALVES, N. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 23, p. 62-74, fev. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/drzj7WstvQxKy7t5GssT4mk/?format=pdf. Acesso em: 21 maio 2024.

ANPEGE - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Geografia. Manifesto: crítica às reformas neoliberais na Educação: prólogo do ensino de geografia. Marília: Lutas Anticapital, 2021. 169 p.

ASCENÇÃO, V. de O. R. A base nacional comum curricular e a produção de práticas pedagógicas para a geografia escolar: desdobramentos na formação docente. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 19, p. 173-197, jan.-jun. 2020. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/915/421 Acesso em: 21 maio 2024.

BENDER, W. N. Aprendizagem baseada em Projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão Final. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Temas contemporâneos transversais na BNCC. Propostas e práticas de implementação. Brasília: MEC/SEB, 2019. 26p. Disponível em: guia_pratico_temas_contemporaneos.pdf (mec.gov.br).

CORDEIRO, N. de V. Temas Contemporâneos e Transversais na BNCC: as contribuições da Transdisciplinaridade. 2019. 122 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Escola de Educação, Tecnologia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2019. Cap. 1 Disponível em: NataliadeVasconcelosCordeiroDissertacao2019.pdf (ucb.br)

FRIGOTTO, G. Educação e Trabalho: bases para debater a Educação Profissional Emancipadora. Perspectiva, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 71-87, jan.-jun. 2001. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/8463. Acesso em: 21 maio 2024.

GAVIDIA, V. A construção do conceito de transversalidade. In: ÁLVAREZ, M. N. Valores e temas transversais no currículo. Porto Alegre: Artmed Ed., 2002. p. 16-30

GOMBATA, M. Trabalho informal bate recorde e deve continuar a crescer: Levantamento indica que 48,7% da população ocupada no país não possui vínculos. 2021. Disponível em: https://valor.globo.com/brasil/noticia/2021/11/10/trabalho-informal-bate-recorde-e-deve-continuar-a-crescer.ghtml. Acesso em: 11 jul. 2022.

LIMA, C. A. Aproximações entre ciência-tecnologia-sociedade e os temas transversais no livro didático de matemática do ensino fundamental de 5ª a 8ª séries. 2008. 201 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica, Centro de Ciências Físicas e Matemáticas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008. Cap. 1. Disponível em: https://bu.ufsc.br/teses/PECT0067-D.pdf.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. Rio de Janeiro: Cortez Editora, 2011. Cap. 1. p. 19-42.

MANSO, B. P. A república das milícias: Dos esquadrões da morte à era Bolsonaro. São Paulo: Todavia, 2020. 302 p.

OLIVEIRA, I. B. de. Currículo e processos de aprendizagemensino: políticaspráticas educacionais cotidianas. Currículo Sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 13, n. 3, p. 375-391, set-dez. 2013. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss3articles/oliveira.pdf. Acesso em: 21 maio 2024.

SANTANA FILHO, M. M. de. Implicações das políticas educacionais recentes para os professores e formadores de professores de geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 19, p. 153-172, jan-jun. 2020. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/914. Acesso em: 21 maio 2024.

SANTOS, M. O espaço do cidadão. 7. ed. São Paulo: Edusp, 2007. 176 p.

SANTOS, M. Pobreza urbana. 3. ed. São Paulo: Edusp, 2009. 136 p.

SANTOS, M. Da totalidade ao lugar. São Paulo: Edusp, 2014. 176 p.

SANTOS, M. O espaço dividido. 2. ed. São Paulo: Edusp, 2018. 440 p.

Published

2024-05-29 — Updated on 2024-06-04

Versions