SOCIAL REPRESENTATIONS OF GEOGRAPHY

THE TEXTBOOK IN THE APPLIED HUMAN AND SOCIAL SCIENCES

Authors

Keywords:

geography. applied human and social sciences. law 13.415/2017. social representations. rhetoric and argumentation.

Abstract

The article examines the social representations of Geography by textbook developers, considering Law 13,415/2017, which is based on the National Common Curriculum Base (BNCC) as a normative document for schooling in the new high school. Law 13,415/2017 coupled Geography in the curricular component Applied Human and Social Sciences (Geography, History, Sociology and Philosophy) in which geographical contents and concepts in the new high school textbooks were modified in relation to the proposal that was previously in force. As a methodological contribution to identify social representations, rhetorical analysis is used to expose the argumentative schemes that speakers evaluate as more persuasive in the exposition of their convictions. As a result, we observed the emptying of some geographical contents (scales, geographical coordinates, among others) in the new high school textbooks.

Author Biographies

Sidclelia Almeida Alves Matos, Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, RJ

 

 

 

Claudia Helena Azevedo Alvarenga, Universidade Estácio de Sá

 

 

References

AGB - Associação dos Geógrafos Brasileiros. Dialogar e Resistir. Porque dizemos não à nova Base Nacional Comum Curricular. São Paulo, p. 1-15, ago. 2017. Disponível em: https://d65a1f5762.cbaul-cdnwnd.com/9e698c1e516e68a587666189879f3e25/200000459-cbeafcce42/DIALOGAR%20E%20RESISTIR.pdf. Acesso em: 7 out. 2021.

ALVES-MAZZOTTI, Alda J. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista Múltiplas Leituras, São Paulo, v. 1, ed. 1, p. 18-43, jan.-jun. 2008. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/ML/article/view/1169. Acesso em: 17 jun. 2021.

ARISTÓTELES. Retórica. Tradução, textos adicionais e notas. Edson Bini. 1ed. São Paulo: Edipro, 2011.

BERNARDIN, Pascal. Maquiavel Pedagogo: ou o Ministério da Reforma. Trad. Alexandre Muller Ribeiro. 1ed. São Paulo: Ecclesiae e Vide Editorial, 2012.

BOULOS JÚNIOR, Alfredo; SILVA, Edilson Adão Cândido da; FURQUIM JÚNIOR, Laercio. Multiversos: ciências humanas: trabalho, tecnologia e desigualdade: ensino médio, v. 4. São Paulo: Editora FTD, 2020. Disponível em: https://pnld.ftd.com.br/ensino-medio/ciencias-humanas-e-sociais-aplicadas/multiversos-ciencias-humanas/. Acesso em: 18 out. 2022.

BRASIL. Lei n.º 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. MEC. Ensino de 1º e 2º grau. Diário Oficial da União, 12 de ago. 1971. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5692.htm. Acesso em: 21 out. 2022. 1971a.

BRASIL. Resolução n.º 8, de 1º de dezembro de 1971. Anexa ao Parecer n.º 853/71. Fixa o núcleo-comum para os currículos do ensino de 1º e 2º graus, definindo-lhe os objetivos e a amplitude. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/HGRfCn9wSk7XZckTQKFDYDg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 3 maio 2024. 1971b.

BRASIL. Lei n.º 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei n.º 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei n.º 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei n.º 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Portal da Legislação, Brasília, 16 fev. 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 21 out. 2022. 2017a.

BRASIL. Lei n.º 13.415, de 20 de dezembro de 2017. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 22 dez. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#medio. Acesso em: 21 out. 2022. 2017b.

BRASIL. Edital de Convocação, n. 03 /2019 (GPL- Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas, literárias e recursos digitais para o Programa Nacional do Livro e do Material didático. PNLD 2021. Brasília, DF: Ministério da Educação. Assunto: Edital de Convocação. 27 de novembro de 2019. Disponível em: https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/programas-do-livro/consultas-editais/editais/edital-pnld-2021/EDITAL_PNLD_2021_CONSOLIDADO_13__RETIFICACAO_07.04.2021.pdf.

Acesso em: 1 nov. 2022.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativos. In: Seminário Nacional: Currículo em Movimento – Perspectivas atuais, 1, 2010, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFG, 2010, p. 1- 17. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7167-3-3-geografia-realidade-escolar-lana-souza/file. Acesso em: 30 abr. 2023.

FILIZOLA, Roberto. Didática da Geografia: proposições metodológicas e conteúdos entrelaçados com avaliação. Curitiba: Base Editorial, 2009.

JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (org). As representações sociais. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2001. p. 17-44.

LUZ NETO, Daniel Rodrigues Silva; LEITE, Cristina Maria Costa. Elementos constituintes do raciocínio geográfico: uma discussão teórica para a educação básica. Revista Signos geográficos - Boletim NEPEG de Ensino de Geografia. Goiânia, v. 3, p. 1-18, fev. 2021. ISSN 2675-1526. Disponível em: https://revistas.ufg.br/signos/article/view/63474/36365. Acesso em: 27 fev. 2023.

MAZZOTTI. Tarso Bonilha. A metáfora percurso no debate sobre políticas educacionais no Brasil contemporâneo. In: VALE, José Misael Ferreira do, et al. (org.). Escola Pública e Sociedade. São Paulo: Ed. Saraiva; Atual Ed., 2002. p. 124-132.

MAZZOTTI, Tarso Bonilha. Debate ao texto de Alcina Maria Testa Braz da Silva. Teoria das Representações Sociais: o ensino e a aprendizagem do conhecimento científico em uma perspectiva para além do cognitivismo social. In: CHAMON, Edna Maria Querino de Oliveira; GUARESCHI, Pedrinho Arcides; CAMPOS, Pedro Humberto Farias. Textos e Debates em Representação Social. Porto Alegre: ABRAPSO, 2014. p. 101-105. 2014a.

MAZZOTTI, Tarso Bonilha. Ensino de conceitos científicos ou de suas Representações Sociais? In: CHAMON, Edna Maria Querino de Oliveira; GUARESCHI, Pedrinho Arcides; CAMPOS, Pedro Humberto Farias. Textos e Debates em Representação Social. Porto Alegre: ABRAPSO, 2014. p. 199-233. 2014b.

MENDES, Larissa Sousa; SILVA, Josélia Saraiva e. A representação social da docência em Geografia na educação básica. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 21, p. 1-13, maio 2019. ISSN 2178-0463. Disponível em: http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/728. Acesso em: 13 jun. 2022. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i21.728.

MOSCOVICI, Serge. A psicanálise, sua imagem e seu público. Trad. Sônia Fuhrmann. Petrópolis: Vozes, 2012.

PERELMAN, Chaïm; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da Argumentação: a nova retórica. Tradução: Maria Ermantina de Almeida Prado Galvão. 3 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

REBOUL, Olivier. Le langage de l’éducation. Analyse du discours pédagogique. Paris: Presses Universitaires de France, 1984 (Col. L’Édu cateur). Trad.: T. Mazzotti, 2000 para uso escolar.

SANTOS. Milton. Por uma Geografia Nova: Da Crítica da Geografia a uma Geografia Crítica. 6 ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.

SANTOS, Milton. Espaço e método. 5ed. reimpr. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2020.

SILVA, Edilson Adão Cândido da; FURQUIM JR., Laercio. Geografia em rede, 1º ano. 2 ed. São Paulo: FTD, 2016.

SILVA, Alcina Maria Testa Braz da. Teoria das Representações Sociais: o ensino e a aprendizagem do conhecimento científico em uma perspectiva para além do cognitivismo social. In: CHAMON, Edna Maria Querino de Oliveira; GUARESCHI, Pedrinho Arcides; CAMPOS, Pedro Humberto Farias. Textos e Debates em Representação Social. Porto Alegre: ABRAPSO, 2014. p. 69-99.

SILVAS, Itamar M.; GIOVEDI, Valter M. A regressividade democrática da BNCC. Rev. Bras. Polit. Adm. Educ. Espírito Santo. v. 38, n. 1, p. 01-21, abr. 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/114107. Acesso em: 21 maio 2023.

SOMOS Educação. BNCC e o Novo Ensino Médio. Somos Educação. Youtube. 27 ago. 2020. 1h10min. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=PaNFKdGdUYc&t=3717s. Acesso em: 15 out. 2022.

UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. O Ensino Médio no Século XXI: desafios, tendências e prioridades. Edição Unesco Brasil. Brasília: 2003. p. 94 – (Cadernos UNESCO. Série Educação; 9). Disponível em: https://livros01.livrosgratis.com.br/ue000309.pdf. Acesso em: 21 jan. 2023.

Published

2024-05-29