This is an outdated version published on 2024-06-04. Read the most recent version.

THE REPERCUSSIONS OF WORKING WITH DIDACTIC DEVICES IN THE PRODUCTION OF “CONHECIMENTOSSIGNIFICAÇÕES” BY HIGH SCHOOL STUDENTS

AN EXPERIENCE IN SUPERVISED INTERNSHIP IN GEOGRAPHY

Authors

Keywords:

Conhecimentossignificações, Didactic devices, Supervised Internship in Geography

Abstract

The present account of experiences aimed at understanding the implications of two educational devices in the production of “conhecimentossignificações” by students of a public school in Vitória da Conquista, Bahia. The two investigated devices consist of a quiz and a glossary. The research relied on qualitative approaches, using literature review and participative observation of Geography classes with educational devices as instruments for producing findings. Hermeneutics was the adopted analytical perspective. From the conducted analyses, it was possible to perceive that the devices encouraged students to participate more actively, simultaneously aiding in the production of “conhecimentossignificações” by urging participants to unveil problematized contents through their experiences. This also led to increased interaction and socialization within the class, strengthening their emotional bond.

Author Biographies

Max Henrique Gomes Meira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) - Campus Vitória da Conquista

 

 

Elias Antonio Batista Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) - Campus Vitória da Conquista.

Graduando Geografia na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) - Campus Vitória da Conquista.

Willian Falcão Lopes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) - Campus Vitória da Conquista

 

 

References

ALVES, Nilda. Apresentação. In: ALVES, Nilda. Práticas pedagógicas em imagens e narrativas: memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas hoje. São Paulo: Cortez, 2019. p. 15-28.

CARVALHO, Maria Inez. Fim de Século: a escola e a Geografia. Ijuí (RS): Editora Unijuí, 1998.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de Geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas (SP): Papirus, 2008.

CORRÊA, Roberto Lobato. Região e organização espacial. 8. ed. São Paulo: Ática, 2007 [1986].

FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, [s/l], v. 15, n. 42, p. 259-268, 2001. Disponível em: http://tiny.cc/nsrjvz. Acesso em: 21 dez. 2023.

LACOSTE, Yves. A Geografia - Isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. [S./L.]: Sabotagem Contra Cultura, [S./D.]. Disponível em: http://tiny.cc/lsrjvz. Acesso em: 3 dez. 2023.

LOPES, Willian Falcão. Percepções e atos de discentes universitários/as sobre a potência pedagógica das imagens no planejar-sentir-agir coletivo-colaborativo. 2024. 344 f. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade) – Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Departamento de Educação - DEDC, Campus I, Salvador (BA), 2024. Disponível em: https://saberaberto.uneb.br/server/api/core/bitstreams/a41988c0-3ad2-44cc-bcc4-a5fb7f325355/content.

LOPES, Willian Falcão; BRAGA, Maria Cleonice Barbosa; RIBEIRO, Solange Lucas. As aulas dos estagiários de Geografia da Universidade Estadual de Feira de Santana: concepções e práticas. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas (SP), v. 8, n. 16, p. 59-76, jul./dez. 2018. Disponível em: http://tinyurl.com/2ycnd54p. Acesso em: 3 dez. 2023.

LOPES, Willian Falcão; SITJA, Liége Maria Queiroz. Percepções docentes sobre potencialidades do trabalho pedagógico com imagens no ensino-aprendizagem da geografia escolar. Imagens da Educação, Maringá (PR), v. 12, n. 2, p. 163-181, abr./jun. 2022. Disponível em: http://tinyurl.com/p3kp8w8t. Acesso em: 3 dez. 2023.

SANTOS, Elias Antonio Batista. Breves reflexões sobre a relação escola e mídia. In: Congresso Nacional de Pesquisa em Educação (COPED), 12, 2021. Anais […]. Congresso Virtual, p. 1-4. Disponível em: https://www.doity.com.br/anais/xii-congresso-nacional-de-pesquisa-em-educacao/trabalho/199888. Acesso em: 5 dez. de 2023.

Published

2024-05-29 — Updated on 2024-06-04

Versions