Variations in transgression from María Luisa Bemberg’s prosthetic eye

Authors

  • Catalina Trebisacce Universidad de Buenos Aires
  • Ana Maria Veiga Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.1590/%25x

Abstract

This article is a reading of the Argentine filmmaker María Luisa Bemberg’s work, outlined from the reflections inspired by Michel Foucault’s notion of transgression and Teresa de Lauretis’s notion of excess in her studies on the semiotics of the cinema. This proposed reading enunciates three moments of her filmography that correspond to certain nodal torsions of her look that had been printed in the sequences of her frames. For the analysis of each moment, we have selected a film or a short film that we will analyze in detail in order to discuss each torsion of her lens. The lens become megaphone, the lens become biographic witness, the lens become monstrosity. These are the selected titles for the analysis of each one of these moments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Catalina Trebisacce, Universidad de Buenos Aires

Doctora en Ciencias Antropológicas por la Universidad de Buenos Aires. Investigadora de Instituto Interdisciplinarios de Estudios de Género y del Instituto de Geografía Romualdo Ardissone, ambos del FFyL, UBA. Becaria postdoctoral del CONICET. Docente de la UBA, la Universidad Nacional de Rosario y la Universidad Nacional de Lanús. Integrante del grupo de investigadoras "Mujer, política y diversidad en los ’70" radicado en el IIEGE. Sus investigaciones se inscriben en el terreno de los estudios de memoria, la teoría feminista postestructuralista y la historia del movimiento feminista local.

Ana Maria Veiga, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em História pela Universidade Federal de Santa Catarina. Pesquisadora do Instituto de Estudos de Gênero – IEG/UFSC. Bolsista Capes de Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas da UFSC. Suas áreas de interesse são imagens, visualidade, cinema e história da América Latina contemporânea, destacando abordagens de gênero, decoloniais e interseccionais. É editora de divulgação da Revista Estudos Feministas no portal SciELO em Perspectiva. Coordenou a programação do Fazendo Gênero/Mundos de Mulheres. É professora, roteirista e videomaker.

Published

2017-10-23

How to Cite

Trebisacce, C., & Veiga, A. M. (2017). Variations in transgression from María Luisa Bemberg’s prosthetic eye. Revista Estudos Feministas, 25(3), 1405–1417. https://doi.org/10.1590/%x

Issue

Section

Seção Temática: Gênero, Cinema e Audiovisual