Concepts of Family within Governmental Programs for ‘Social Inclusion’ in Brazil

Authors

  • Dagmar Estermann Meyer Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Carin Klein Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Letícia Prezzi Fernandes Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0104-026X2012000200005

Abstract

This article has stemmed from three interconnected researches carried out in themetropolitan area of Porto Alegre/RS/Brazil from 2005 to 2010. From the perspective of poststructuralist Cultural and Gender Studies, and considering gender and vulnerability as theoreticaland methodological tools, we investigated three governmental programs for “social inclusion”.The investigation was based on the question: Do the notions of family produced, spread andmodified within the programs contribute to the (re)production, reduction or maintenance of thevery vulnerability the programs aim at reducing? Based on this analysis, we have argued that those programs operate with a framework that institutes ‘the’ family as the major target of ‘socialinclusion’ and they focus on certain individuals and social groups, making them responsible forboth complex social problems and their solution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dagmar Estermann Meyer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

É enfermeira, mestre e doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). E professora Associada na Faculdade de Educação na mesma instituição. Integra o Grupo de Estudosde Educação, Sexualidade e Relações de Gênero (GEERGE/UFRGS). É pesquisadora combolsa de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

Carin Klein, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

É pedagoga e doutora em Educação pelaUniversidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Integra o Grupo de Estudos de Educação, Sexualidade e Relações de Gênero (GEERGE/UFRGS) e atua no Grupo Técnico Municipal, do Programa Primeira Infância Melhor, em Canoas (PIM/RS).

Letícia Prezzi Fernandes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

É pedagoga,especialista em Educação, Sexualidade e Relações de Gênero, mestre e doutoranda emEducação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Integra o Grupo de Estudos de Educação, Sexualidade e Relações de Gênero (GEERGE/UFRGS). Atua como técnica em Assuntos Educacionais na mesma instituição.

Published

2012-05-21

How to Cite

Meyer, D. E., Klein, C., & Fernandes, L. P. (2012). Concepts of Family within Governmental Programs for ‘Social Inclusion’ in Brazil. Revista Estudos Feministas, 20(2), 433–449. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2012000200005

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)