Use of the Softwares Geogebra and Winplot in the Transcendental Functions Study

Authors

  • Acárem Chrísler Ferreira dos Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais – Campus Januária – IFNMG
  • Josué Antunes de Macêdo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2015v10n2p155

Abstract

This paper presents results of a survey conducted with academic  of the  licenciates courses in Mathematics and Physics, of the Federal Institute of Education, Science and Technology North of Minas Gerais (IFNMG), Campus Januária. The methodology used includes the parameters of the didactic sequence, based on the ideas of Zabala (1998). For the research, an extension course was offered, for which they were proposed teaching sequences with emphasis on graphic treatment, with the use of pencil and paper media and Winplot and Geogebra software. The objective was to identify how information and communication technologies can contribute to the improvement of mathematics education; and contribute to the expansion of knowledge of the course participants in the field of Integrated Informatics to mathematics. We conducted a qualitative-quantitative approach to data gathering and analysis, through questionnaires and observations made in the course. Thus, it was found the reflections, questions and learning lags presented by academics, enabling to observe the relevance of the use of IT in training teachers today, and as the integration of ICT in teaching and learning mathematics can contribute to significant educational improvements It is of great importance in the formation and performance of teachers today.

Author Biographies

Acárem Chrísler Ferreira dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais – Campus Januária – IFNMG

Graduada em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais.

Josué Antunes de Macêdo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul (2014). Mestre em Ensino de Física pela PUC Minas (2009). Especialista em Matemática Superior pela Universidade Estadual de Montes Claros (1999). Graduado em Matemática pela Universidade Estadual de Montes Claros (1996) e Graduado em Física pela Universidade Iguaçú (2001). Ex-professor da Universidade Estadual de Montes Claros. Ex-Diretor Acadêmico do Instituto Superior de Educação Ibituruna - ISEIB. Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais. Tem experiência nas áreas de Matemática, Física, Educação e Gestão de IES, atuando principalmente nos seguinte temas: Ensino de Física, Ensino de Matemática, Formação de Professores, Tecnologias Aplicada à Educação e Propostas de Ensino.

Published

2016-01-19

Issue

Section

Artigos