A journey through Lesson Study cycle: paths and landscape to professional development
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e81916Abstract
This paper reports a research that investigated the contributions of a Lesson Study cycle (LS) to the professional development of teachers who work in elementary education. The collective and collaborative work between teachers and teachers’ educators aimed to plan and implement an investigation class for sixth year students on fraction and problem solving. The data, analyzed using the Discursive Textual Analysis (DTA) procedures, were obtained from the meetings recorded, from the narratives produced by the participants and from the focal interview. The results indicate that participation in the LS contributes to: (i) the transformation of the teachers' own thinking and acting, evidenced in the movement of self-reflection and collective reflection. This transformation allowed them to recognize the student as a subject of learning and to value the planning of the practice teacher. Also as a result of this transformation, was possible to evidence the reconfiguration of teachers’ knowledge; (ii) the appreciation of learning from others provided by the collective and collaborative environment based on a dialogical relationship. We conclude that participation in the LS cycle provides teachers with an adventure in their own education. We understand this adventure is in the sense attributed by Larrosa (2019), an experience capable of transforming and reconfiguring them. The results indicate that LS can become a public policy of teacher education.
References
Bezerra, R. C. (2017). Aprendizagem e desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática nos anos iniciais do ensino fundamental no contexto da Lesson Study Tese de doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Presidente Prudente.
Bogdan, R. & Biklen, S. K. (19994). Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução a teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora.
Bonotto, D, L., Gioveli, I. & Scheller, M. (2019). Lesson Study e formação de professores: um olhar para produções acadêmicas na forma de dissertações e teses. Revista Educere et Educare, 14(32), mai./ago. doi: 10.17648/educare.v14i32.22528.
Cochran-Smith, M.; Lytle, S. L. (1999). Relationships of knowledge and practice: Teacher learning in communities. Review of Research in Education. Washington, DC, USA: American Educational Research Association, (24), 249- 305.
Crecci, V., Paula, A. P. M. & Fiorentini, D. (2019). Desenvolvimento profissional de uma professora dos anos iniciais que participa de um lesson study híbrido. Revista Educere et Educare, 14(32), mai./ago. doi: 10.17648/educare.v14i32.22755
Curi, E. & Martins, P. B. (2018). Contribuições e desafios de um projeto de pesquisa que envolve grupos colaborativos e a metodologia Lesson Study. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 11(2), 478-497, mai./ago. DOI: 10.3895/rbect.v11n2
Cyrino, M. C. C. T. (2013). Formação de professores que ensinam matemática em comunidades de prática. In Anais do Congreso Iberoamericano de Educación Matemática, Montevideo, Uruguai, 7. Recuperado de http://funes.uniandes.edu.co/18366/1/Cyrino2013Forma%C3%A7%C3%A3o.pdf
Estevam, E. J. G. & Cyrino, M. C. C T. (2016). Desenvolvimento profissional de professores em educação estatística. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 9(1), 115-150. doi: https://doi.org/10.17921/2176-5634.2016v9n1p115-150
Fiorentini, D. & Crecci, V. (2013). Desenvolvimento profissional docente: um termo guarda-chuva ou um novo sentido à formação?. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, 5(8), 11-23. Recuperado de https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/74
Fiorentini, D. (2010). Desenvolvimento Profissional e Comunidades Investigativas. In A. Dalben, J. Diniz, L. Leal, L. & L. Santos (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: Educação Ambiental; Educação em Ciências; Educação em Espaços não escolares; Educação Matemática. (pp. 570-590). Belo Horizonte: Autêntica.
Freire, P. (2013). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (2020). Extensão ou Comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Fujii, T. (2014). Implementing Japanese lesson study in foreign countries: Misconceptions revealed. Mathematics Teacher Education and Development, 16(1), 65-83.
Gatti, B. A. & Barreto, E. S. (2009). Professores do Brasil: Impasses e Desafios (Vol. UNIESCO, pp. 1-294). Brasília: Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO).
Larrosa, J. L. (2000). Tecnologias do eu e Educação. In: T. T. Silva. (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. (pp. 35-86). Petrópolis: Vozes.
Larrosa, J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, (19), 20-28. Recuperado de: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf
Larrosa, J. (2019). Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 6. ed. rev. ampl. Belo Horizonte, Autêntica.
Lewis, C. (2002). Lesson study: A Handbook of Teacher-Led Instructional Change. Philadelphia, PA: Research for Better Schools.
Marcelo, C. (2009). Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Revista de ciências da educação, (8), jan/abr.
Menduni-Bortoloti, R. D. (2019). Matemática para o ensino forjada na lesson study. Educere et Educare, 14(32), maio/ago. doi: http://dx.doi.org/10.17648/educare.v14i32.22537
MORAES, R. & GALIAZZI, M. C. (2011). Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí.
Murata, A. (2011). Conceptual overview of lesson study. In L. Hart, A. Alston & A. Murata (Eds.). Lesson study research and practice in mathematics education. (pp. 1-12). Dordrecht: Springer.
Nóvoa, A. (org.) (1992). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote.
Nóvoa, A. (1999). Profissão professor. Portugal: Porto.
Nóvoa, A. (2009). Formação Permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez.
Oliveira, H. M. A. P. & Cyrino, M. C. C. T. (2011). Formação inicial de professores de matemática em Portugal e no Brasil: narrativas de vulnerabilidade e agência. Interacções, 18(), 104-130.
Onuchic, L. R. & Allevato, N. S. G. (2008). As diferentes “personalidades” do número racional trabalhadas através da resolução de problemas. Bolema, 21(31), p. 79-102.
Passos, C. L. B., Nacarato, A. M., Fiorentini, D., Miskulin, R. G. S., Grando, R. C., Gamana, R. P., Megid, M. A. B. A., Freiras, M. T. M. & Melo, M. V. (2006). Desenvolvimento profissional do professor que ensina Matemática: Uma meta-análise de estudos brasileiros. Quadrante,15(1/2), 193-219.
Pimenta, S. G. (1997). Formação de professores: Saberes da docência e identidade do professor. Revista Nuances, 3(), set, Recuperado de: <http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/50/46>
Ponte, J. P. (1998). Da formação ao desenvolvimento profissional. Lisboa: APM.
Ponte, J. P. (2011). Estudando o conhecimento e o desenvolvimento profissional do professor de matemática. In N. Planas (Ed.). Educación matematics: Teoría, critica y prática. (pp. 83-98). Barcelona: Graó
Ponte, J. P., Baptista, M., Velez, I. & Costa, E. (2012). Aprendizagens profissionais dos professores através dos estudos de aula. Perspectivas da Educação Matemática, (5), 7-24.
Ponte, J. P., Quaresma, M., Baptista, M. & Mata-pereira, J. (2014). Os estudos de aula como processo colaborativo e reflexivo de desenvolvimento profissional. In: J. Sousa & I. Cevallos (Eds.). A formação, os saberes e os desafios do professor que ensina Matemática. (pp. 61-82). Curitiba: Editora CRV.
Ponte, J. P., Quaresma, M., Mata-Pereira, J. & Baptista, M. (2016). O Estudo de Aula como Processo de Desenvolvimento Profissional de Professores de Matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 30(56), 868-891. doi: https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n56a01.
Richit, A. & Ponte, J. P. (2020). Conhecimentos profissionais evidenciados em estudos de aula na perspectiva de professores participantes. EDUR - Educação em Revista, 36, 1-29. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698190699
Stigler, J. & Hiebert, J. (1999). The Teaching Gap: Best ideas from the world’s teachers for improving education in the classroom. New York: The Free Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).