A journey through Lesson Study cycle: paths and landscape to professional development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e81916

Abstract

This paper reports a research that investigated the contributions of a Lesson Study cycle (LS) to the professional development of teachers who work in elementary education. The collective and collaborative work between teachers and teachers’ educators aimed to plan and implement an investigation class for sixth year students on fraction and problem solving. The data, analyzed using the Discursive Textual Analysis (DTA) procedures, were obtained from the meetings recorded, from the narratives produced by the participants and from the focal interview. The results indicate that participation in the LS contributes to: (i) the transformation of the teachers' own thinking and acting, evidenced in the movement of self-reflection and collective reflection. This transformation allowed them to recognize the student as a subject of learning and to value the planning of the practice teacher. Also as a result of this transformation, was possible to evidence the reconfiguration of teachers’ knowledge; (ii) the appreciation of learning from others provided by the collective and collaborative environment based on a dialogical relationship. We conclude that participation in the LS cycle provides teachers with an adventure in their own education. We understand this adventure is in the sense attributed by Larrosa (2019), an experience capable of transforming and reconfiguring them. The results indicate that LS can become a public policy of teacher education.

Author Biographies

Morgana Scheller, Instituto Federal Catarinense - Campus Rio do Sul

Doutora em Educação Matemática, atua como docente no IFC na área de Educação Matemática com Formação de Professores e Ensino Integrado. Pesquisa Modelagem Matemática na Educação Matemática, Ensino e aprendizagem em Matemática e formação de professores - Estudo de Aula. Tem Experiência com Iniciação Científica a nível de Ensino Médio e atua em Feiras de Matemática.

http://lattes.cnpq.br/7776982904929456

Marília Zabel, Instituto Federal Catarinense, Rio do Sul

Docente no Instituto Federal Catarinense campus Rio do Sul, é mestre em Educação Matemática pela UNESP. Participa do Movimento das Feiras de Matemática e na formação de professores de professores que ensinam matemática por meio do Estudo de Aula.

http://lattes.cnpq.br/1039325957754578

Eduardo Rafael Zimdars, Instituto Federal Piauí, Corrente

DOcente do IFPI capus Corretem, é Mestre em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias pela Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGECMT/UDESC), licenciado em Matemática pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Tem interesse em temas relacionados à Educação, mais especificamente, na formação  de professores que ensinam matemática Estuda também Estudo de Aula.

João Pedro Antunes de Paulo, Instituto Federal Catarinense Sul, Rio do Sul

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista campus de Rio Claro, com mestrado também em Educação Matemática pela mesma instituição. Professor da educação técnica e tecnológica no câmpus Rio do Sul do Instituto Federal Catarinense. Tem experiência profissional na docência em Educação Básica e Ensino Superior. No campo investigativo, seu interesse se concentra na Filosofia da Educação Matemática e na Formação de professores. 

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Published

2022-03-25

Issue

Section

Dossiê Temático: Pesquisas em Formação de Professores que Ensinam Matemática