What do the Ejiwajegi/Kadiwéu drawings have to teach mathematics education?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e97927

Keywords:

Equivocidade, Imagem distorcida, Anti-Narciso

Abstract

This text engages with the Amerindian anthropology of Eduardo Viveiros de Castro in connection with the "drawings" Ejiwajegi/Kadiwéu, specifically based on the work of Maria Raquel da Cruz Duran (2020) carried out with indigenous people in Mato Grosso do Sul, along with the work of Darcy Ribeiro (2019) and some autobiographical cross-references. The ontology of Kadiwéu drawings is ever-changing, mobile, confronting our unique ontology, characteristic of Western, modern, capitalist, patriarchal, and exclusionary populations that, at most, flirt with a multicultural perspective. This ontological shift presents significant inversions and the need for an alternative thinking that encompasses a nature also distinct to these peoples and their ontologies. This theoretical essay seeks to problematize possible affinities and divergences between this Perspectivist and Multinaturalist thinking of Viveiros de Castro and other frameworks previously mobilized by us in other works, such as the Model of Semantic Fields by Romulo Lins and the language games and forms of life by Ludwig Wittgenstein.

References

Deleuze, G., & Guattari, F. (1995). Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia (Vol. 2). São Paulo: Ed. 34.

Francisco, J. G., & Vasconcelos, T. (2020). Formas de vida: A incomunicabilidade entre homens e leões em Ludwig Wittgenstein. Revista Tabulae, 14(29), jul-dez.

Gallo, S. (2023, outubro 25). Para que(m) serve a filosofia? [Vídeo]. PIP-FILO. Projeto de Inovação Pedagógica do Curso de Filosofia, Universidade Federal do Tocantins. Conteúdo pedagógico e dialógico; oficinas de ferramentas digitais e tecnológicas; debates sobre educação e ensino/aprendizagem. https://www.youtube.com/watch?v=scrUTppUbNU&ab_channel=PIP-FILO

Lins, R. C. (1999). Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a Educação Matemática. In M. A. V. Bicudo (Ed.), Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP.

Mesquita, N. (2023, agosto 21). Benilda fortaleceu ancestralidade ao produzir moda e arte kadiwéu. Primeira Página. Recuperado de https://primeirapagina.com.br/moda/benilda-reencontrou-ancestralidade-ao-produzir-moda-e-arte-kadiweu/?fbclid=IwAR38hKuEcOKOYtxREzQNsks4RKdOCrk393EhKjexSSz_Hnn100X4dmn52QQ?utm_source=shared&utm_medium=social&utm_campaign=organic_shared_direct-link

Miguel, A. (2010). Percursos Indisciplinares na Atividade de Pesquisa em História (da Educação Matemática): entre jogos discursivos como práticas e práticas como jogos discursivos. Bolema-Boletim de Educação Matemática, 23(35A), 1-57. https://www.unesp.br/home/#/universidade/midia/noticias-pesquisa/13338/antonio-miguel-discute-as-relacoes-entre-historia-e-educacao-matematica-em-nova-edicao-do-bolema

Murat, L. (Direção). (2000). Brava Gente Brasileira [Filme]. Brasil.

Murat, L., & Hinrichsen, R. (Direção). (2014). A Nação que não Esperou por Deus [Documentário]. Brasil.

Mato Grosso do Sul por favor. (2020, julho 14). Cerâmica Kadiwéu. Recuperado de https://msporfavor.com.br/blog/detalhes/113/ceramica-kadiweu

Nietzsche, F. (2005). Além do bem e do mal: prelúdio a uma filosofia do futuro. Trad. Paulo Cesar de Souza. São Paulo: Companhia das Letras.

Viveiros de Castro, E. (2018). Metafísicas canibais: elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Ubu.

Wittgenstein, L. (1968). Tractatus Logico-Philosophicus. Trad. Brasileira Giannotti, J. A. São Paulo: Cia Editora Nacional/Edusp.

Wittgenstein, L. (1999). Investigações filosóficas. Trad. Bruni, J. C. São Paulo: Nova Cultural.

Published

2024-07-31

Issue

Section

Edição Especial: Antropologias e Educações Matemáticas: diálogos (im)pertinentes