Problematization and growth mindset in the context of mathematics learning in the early years Of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e100754

Keywords:

Growth mindset in mathematics, Mathematical problem solving, Early Years of Elementary School

Abstract

This article presents the results of a master's research aimed at identifying potentialities for mathematical learning in early years of Elementary School students, emphasizing problematization and the development of growth mindsets in mathematics. The research was conducted through mathematics workshops with 3rd-grade students at a state school in Bagé, Rio Grande do Sul. Through the theoretical-methodological support of action research, the workshops facilitated the production of research data and were organized to provide students with moments of mathematical literacy and interaction with their personal experiences. The data analysis context followed the theoretical perspective of the development of mathematical mindsets: fixed mindset and growth mindset. The results showed that problem-solving, from the perspective of a growth mindset in mathematics, fostered a more active and participatory environment. With the presence of collaborative work and open problem-solving, students found tools for hypothesis construction and understood that making mistakes is part of learning, as errors stimulate the brain. On the other hand, routine activities favored a more procedural mathematics class, lacking meaning or connection with reality. Finally, we concluded that it is necessary to stimulate children from an early age with complex activities to foster effort and active participation in the construction of mathematical knowledge.

Author Biographies

Marlize dos Santos Gloger, Secretaria Estadual de Educação do Rio Grande do Sul

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino - UNIPAMPA. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (2011) e especialização em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Norte do Paraná (2015). Tem experiência na educação municipal e estadual, atuados por seis anos na Rede Municipal de Santiago/RS (atualmente com licença interesse concedida), e oito anos na Rede Estadual de Educação. Atuou como assessora pedagógica na Secretaria Municipal de Educação, Esporte e Cultura de Santiago (SMEEC). Foi formadora local do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC), certificado pela UNIPAMPA. Atualmente é professora de Anos Iniciais na Escola Estadual de Ensino Médio Frei Plácido e coordenadora pedagógica na Escola Estadual de Ensino Médio Dr. Luiz Maria Ferraz, ambas na cidade de Bagé/RS. 

link do currículo lattes: http://lattes.cnpq.br/8801905506460761

Sonia Maria da Silva Junqueira, Federal University of Pampa

Professora da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Docente do curso de Matemática-Licenciatura e Programa de Pós-Graduação Mestrado Acadêmico em Ensino (MAE). Mestra e Doutora em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). É membro dos grupos de pesquisa: "Grupo de pesquisa sobre aprendizagens, metodologias e avaliação" (GAMA) UNIPAMPA-BAGÉ-RS e Grupo Professor de Matemática: formação, profissão, saberes e trabalho docente - ForProfMat- PUC-SP. Pós-Graduada em Gestão Escolar pela Universidade de Taubaté - SP (UNITAU-SP); em Matemática, pela Faculdade de Engenharia Química de Lorena-SP (atual Escola de Engenharia de Lorena - USP); Licenciada em Matemática e Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade de Taubaté (UNITAU-SP). Atuou como professora de Matemática e Física na Educação Básica e em cargos de gestão escolar na Secretaria de Estado e Educação de São Paulo e na Rede Municipal de Ensino de Taubaté.

Link https://lattes.cnpq.br/4291668071705125

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Published

2024-11-08

Issue

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Artigos