Cell phones in mathematics classes: from distraction to (un)explored potential
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2025.e104900Keywords:
Student, Mathematics Teaching, Digital TransformationAbstract
The objective of this theoretical essay is to problematize the use of cell phones in Mathematics classes, considering the digital transformation and the regulations regarding their use in educational institutions. The digital transformation has driven new pedagogical approaches, offering students access to educational content and resources in a more interactive and personalized way. In Mathematics teaching, cell phones stand out as a resource for making abstract concepts more tangible, through applications, simulations and calculation tools, in addition to encouraging problem-solving. However, the pedagogical use of cell phones faces regulatory obstacles that do not always keep up with the speed of technological evolution. A recent example is the approval, by the plenary of the Federal Senate, in December 2024, of Bill 105/2015, which restricts the use of portable electronic devices, especially cell phones, in classrooms. Although widely accessible in Brazil, cell phones are still a resource little explored pedagogically, which points to the need for more studies, debates and practical projects. After all, just like cell phones, many other technologies are still underutilized, even when digital skills are fundamental in society.
References
Ahmad, S., Umirzakova, S., Mujtaba, G., Amin, M. S., & Whangbo, T. (2023). Education 5.0: Requirements, enabling technologies, and future directions. Em arXiv [cs.CY]. https://doi.org/10.48550/arXiv.2307.15846
Albertin, A. L., & De Moura Albertin, R. M. (2021). Transformação digital: gerando valor para o “novo futuro”. GV-executivo, 20(1), 26–29. https://doi.org/10.12660/gvexec.v20n1.2021.83455
Baldissera, Y. S., Lopes, E. da S., & Pastorio, D. P. (2024). O uso do smartphone no ensino de ciências: panoramas, resultados e perspectivas. Revista de Enseñanza de la Física, 36(2), 43–56. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n2.47470
Borba, M., De, C., Souto, D. L. P., Junior, N., & Da, R. (2022). Vídeos na educação matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. Autêntica Editora.
Borba, Marcelo, Silva, R. S. R., & Gadanidis, G. (2023). Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento (3o ed). Autêntica.
Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. MEC/CNE. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79611-anexo-texto-bncc-aprovado-em-15-12-17-pdf&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192
Camargo, F., & Daros, T. (2021). A sala de aula digital: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo, on-line e híbrido. Penso.
Decreto Rio nº 53.019, de 4 de agosto de 2023 (2023). Regulamenta o uso de celulares e dispositivos tecnológicos nas unidades escolares da rede municipal, estabelece diretrizes para o uso consciente e responsável dessas tecnologias, e dá outras providências. https://leismunicipais.com.br/a/rj/r/rio-de-janeiro/decreto/2023/5302/53019/decreto-n-53019-2023-regulamenta-o-uso-de-celulares-e-dispositivos-tecnologicos-nas-unidades-escolares-da-rede-municipal-estabelece-diretrizes-para-o-uso-consciente-e-responsavel-dessas-tecnologias-e-da-outras-providencias
Dias, É., & Ramos, M. N. (2022). A Educação e os impactos da Covid-19 nas aprendizagens escolares. Ensaio, 30(117), 859–870. https://doi.org/10.1590/s0104-40362022004000001
Faria, R. W. S. de C., Romanello, L. A., & Domingues, N. S. (2018). Fases das tecnologias digitais na exploração matemática em sala de aula: das calculadoras gráficas aos celulares inteligentes. Amazônia Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 14(30), 105. https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i30.5305
Felcher, C. D. O., & Folmer, V. (2021). Educação 5.0: reflexões e perspectivas para sua implementação. Revista Tecnologias Educacionais Em Rede (ReTER), 2(3), e5/01–15. Recuperado de https://periodicos.ufsm.br/reter/article/view/67227
Felcher, C. D. O., Nogueira Lopes, M., Klug Kruger, K., & Soares dos Santos, N. (2023). Avaliando a aprendizagem matemática dos estudantes pós ensino remoto. Educação Matemática em Revista - RS, 1(24). https://doi.org/10.37001/emr-rs.v.1.n.24.2023.p.71-80
Kärchner, H., Trautner, M., Willeke, S., & Schwinger, M. (2022). How handheld use is connected to learning-related factors and academic achievement: Meta-analysis and research synthesis. Computers and Education Open, 3(100116), 100116. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2022.100116
Lei n° 12.730, de 11 de outubro de 2007. (2007) Proíbe o uso telefone celular nos estabelecimentos de ensino do Estado, durante o horário de aula. https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei/2007/compilacao-lei-12730-11.10.2007.html
Lei nº 12.884, de 03 de janeiro de 2008 (2008). Dispõe sobre a utilização de aparelhos de telefonia celular nos estabelecimentos de ensino do Estado do Rio Grande do Sul. https://www.al.rs.gov.br/filerepository/replegis/arquivos/12.884.pdf
Lei nº 14.363, de 25 de janeiro de 2008 (2008). Dispõe sobre a proibição do uso de telefone celular nas escolas estaduais do estado de santa catarina. https://leisestaduais.com.br/sc/lei-ordinaria-n-14363-2008-santa-catarina-dispoe-sobre-a-proibicao-do-uso-de-telefone-celular-nas-escolas-estaduais-do-estado-de-santa-catarina
Lei nº 16.567, de 06 de novembro de 2017. (2017) Altera a lei no 12.730, de 11 de outubro de 2007, que proíbe o uso de telefone celular nos estabelecimentos de ensino do Estado, durante o horário de aula. https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei/2017/lei-16567-06.11.2017.html
Meneghetti, F. K. (2011). O que é um ensaio-teórico? Revista de Administração Contemporânea, 15(2), 320–332. https://doi.org/10.1590/s1415-65552011000200010
MPCE. (2024). MPCE cobra que escolas públicas e privadas impeçam uso de aparelhos celulares em sala de aula. Ministério Público do Estado do Ceará. https://mpce.mp.br/2024/02/mpce-recomenda-adocao-de-providencias-relacionadas-a-utilizacao-de-aparelhos-celulares-em-sala-de-aula/
Nobre, N. (2024). Comissão de Educação aprova projeto que proíbe uso de celular em escolas. Agência Câmara de Notícias. https://www.camara.leg.br/noticias/1106874-comissao-de-educacao-aprova-projeto-que-proibe-uso-de-celular-em-escolas/
ONU. (2023). Relatório de monitoramento global da educação, resumo, 2023: a tecnologia na educação: uma ferramenta a serviço de quem? https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386147_por
Orrico, C. A., & Monteiro, D. C. (2018). Uso do celular em sala de aula com finalidade pedagógica: construção de saberes de uma nova perspectiva. Temas em educação e saúde, 14(2), 284–294. https://doi.org/10.26673/tes.v14i2.10775
Pozos-Pérez, K., Herrera-Urizar, G., Rivera-Vargas, P., & Alonso-Cano, C. (2022). Use of mobile phones in classrooms and digitalisation of educational centres in Barcelona. Education Sciences, 13(1), 21. https://doi.org/10.3390/educsci13010021
Silva, M. J. da, Felcher, C. D. O., & Folmer, V. (2023). Contribuições dos materiais manipulativos virtuais para o ensino de matemática: uma revisão integrativa de literatura. Amazônia Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 19(43), 252. https://doi.org/10.18542/amazrecm.v19i43.15173
Silva, M. J. da, Felcher, C. D. O., & Folmer, V. (2024). A produção de vídeos de matemática pelos estudantes: uma prática alinhada à educação 5.0. Revemat revista eletrônica de educação matemática, 19, 1–21. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e99268
Silva-Bueno, R.-W., Coragem Ballejo, C., & M. Gea, M. (2021). Profesores que forman profesores y sus percepciones frente al uso de las TIC en las clases de matemáticas. Revista Iberoamericana de educación superior, 169–183. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.35.1088
Smale, W. T., Hutcheson, R., & Russo, C. J. (2021). Cell phones, student rights, and school safety: Finding the right balance. Canadian Journal of Educational Administration and Policy, 195, 49–64. https://doi.org/10.7202/1075672ar
Vicari, R. M., Brackmann, C., Mizusaki., L., & Galafassi, C. (2023). Inteligência Artificial na Educação Básica. Novatec.
Zuin, V. G., & Zuin, A. Á. S. (2018). O CELULAR NA ESCOLA E O FIM PEDAGÓGICO. Educacao & sociedade, 39(143), 419–435. https://doi.org/10.1590/es0101-73302018191881
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carla Denize Ott Felcher, Michelsch João da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).
