Cell phones in mathematics classes: from distraction to (un)explored potential

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2025.e104900

Keywords:

Student, Mathematics Teaching, Digital Transformation

Abstract

The objective of this theoretical essay is to problematize the use of cell phones in Mathematics classes, considering the digital transformation and the regulations regarding their use in educational institutions. The digital transformation has driven new pedagogical approaches, offering students access to educational content and resources in a more interactive and personalized way. In Mathematics teaching, cell phones stand out as a resource for making abstract concepts more tangible, through applications, simulations and calculation tools, in addition to encouraging problem-solving. However, the pedagogical use of cell phones faces regulatory obstacles that do not always keep up with the speed of technological evolution. A recent example is the approval, by the plenary of the Federal Senate, in December 2024, of Bill 105/2015, which restricts the use of portable electronic devices, especially cell phones, in classrooms. Although widely accessible in Brazil, cell phones are still a resource little explored pedagogically, which points to the need for more studies, debates and practical projects. After all, just like cell phones, many other technologies are still underutilized, even when digital skills are fundamental in society.

Author Biographies

Carla Denize Ott Felcher, Federal University of Pelotas

Licenciada em Matemática pela Universidade Católica de Pelotas - UCPel e em Pedagogia (segunda licenciatura) pela Universidade Dom Bosco. Especialista em Educação Matemática pela UCPel , Especialista em Pedagogia Gestora com ênfase em Administração, Supervisão e Orientação Educacional pelas Faculdades Integradas da Rede de Ensino Univest - Santa Catarina e Especialista em Mídias na Educação pela UAB/UFPel. Mestra em Políticas e Gestão da Educação, CLAEH, Montevídeo. Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pelo PPGECM/UFPel. Doutora em Educação em Ciências pela UFRGS. Pós-doutorado em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Pampa. Professora no Departamento de Educação Matemática - DEMAT - IFM/UFPel, professora do Programa de Pós Graduação em Educação Matemática - PPGEMAT e Chefe da Seção de Politicas Institucionais para EaD no NUPED (Núcleo de Políticas de EaD). Pesquisa principalmente sobre o Ensino de Matemática, Tecnologias Digitais, Formação de Professores, Educação a Distância e Educação 5.0.

Michelsch João da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina

Possui graduação em Matemática pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2008), especialização em Tecnologias do Ensino da Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2010), especialização em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2016) e mestrado em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014). Atualmente cursa doutorado acadêmico no Programa de Pós graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Pampa. É docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC) - campus Garopaba - em regime de dedicação exclusiva. É pesquisador do grupo GENSQ - Grupo de Estudos em Nutrição, Saúde e Qualidade de Vida e editor científico e avaliador da REMAT, Revista Eletrônica da Matemática. Suas experiências estão voltadas para área do Ensino de Matemática.

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Published

2025-09-09

Issue

Section

Artigos