Platformization Of Education And Mathematical Modelling: a Possibility Of Mistraying From Standardization In The Classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2025.e104952

Keywords:

Planning, Modelling cycle, High School

Abstract

The platformization of education has been a reality in some Brazilian states, such as Paraná. In an attempt to go against the grain of standardized teaching, this paper focuses on mathematical modelling as a pedagogical practice in which, based on a problem situation, students develop investigative procedures, performing mathematization to find a solution to one or more problems. To this end, we investigated the structuring of a question present in the Paraná Online Class Record to be implemented in the classroom as a modelling activity. Supported by qualitative research of an interpretative nature, we focused on the actions of students captured in audio and video, as well as in written records, of a first-year high school class at a civic-military school in Londrina. Following the planning carried out by the teacher for the development of the activity, a document in the form of a modelling cycle was prepared, considering planning in action and replanning. The results indicated that the structuring of a question to be developed through modelling must take into account the investigative approach, in which students produce data and are responsible for solving the problem.

Author Biographies

Karina Alessandra Pessoa da Silva, Federal University of Technology of Paraná

Professora do Magistério Superior, Classe Associado, Nível 1, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Câmpus Londrina, atuando nos cursos de Engenharia e no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT). Graduada em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual de Londrina (2000). Especialista em Educação Matemática pela UEL (2007). Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela UEL (2008). Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (2013). Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelagem Matemática, Semiótica Peirceana, Registros de Representação Semiótica e Livro Didático. Fez parte do GRUPEMMAT - Grupo de Pesquisas sobre Modelagem Matemática e Educação Matemática da UEL de 2005 a 2021. É uma das coordenadoras do Grupo de Estudos e Pesquisas em Modelagem, Investigação e Tecnologia (GEPMIT) / UTFPR, desde 2015. Trabalhou por 10 anos com preparação e elaboração de obras didáticas de Matemática e de Ciências Naturais do Ensino Fundamental. Membro da diretoria regional da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (Paraná) (2013-2019). Coordenadora do GT 10 - Modelagem Matemática - da SBEM (2019-2021).

Débora Carla Blanco Pinho, Secretaria da Educação

Mestrado em andamento pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática na Universidade Tecnológica Federal do Paraná campus Londrina. Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná campus Cornélio Procópio (2016), especialização em Educação Profissional e Tecnológica (2020) e Alfabetização Matemática (2020). Professora na rede púbica do Paraná com as disciplinas de Matemática e Educação Financeira. 

http://lattes.cnpq.br/6041081748964952

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Published

2025-05-28

Issue

Section

Artigos