Platformization Of Education And Mathematical Modelling: a Possibility Of Mistraying From Standardization In The Classroom
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2025.e104952Keywords:
Planning, Modelling cycle, High SchoolAbstract
The platformization of education has been a reality in some Brazilian states, such as Paraná. In an attempt to go against the grain of standardized teaching, this paper focuses on mathematical modelling as a pedagogical practice in which, based on a problem situation, students develop investigative procedures, performing mathematization to find a solution to one or more problems. To this end, we investigated the structuring of a question present in the Paraná Online Class Record to be implemented in the classroom as a modelling activity. Supported by qualitative research of an interpretative nature, we focused on the actions of students captured in audio and video, as well as in written records, of a first-year high school class at a civic-military school in Londrina. Following the planning carried out by the teacher for the development of the activity, a document in the form of a modelling cycle was prepared, considering planning in action and replanning. The results indicated that the structuring of a question to be developed through modelling must take into account the investigative approach, in which students produce data and are responsible for solving the problem.
References
Almeida, L. M. W. (2018). Considerations on the use of mathematics in modeling activities. ZDM, 50(1), 19-30. doi: https://doi.org/10.1007/s11858-017-0902-4
Almeida, L. M. W., & Silva, K. A. P. (2017). A Ação dos Signos e o Conhecimento dos Alunos em Atividades de Modelagem Matemática. Bolema, 31(57), 202-219. doi: https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a10
Almeida, L. M. W., & Silva, K. A. P. (2021). Ciclo de modelagem matemática interpretado à luz de estratégias heurísticas dos alunos. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 12(2), 1-27. doi: https://doi.org/10.26843/rencima.v12n2a11
Almeida, L. W., Silva, K. P., & Vertuan, R. E. (2012). Modelagem Matemática na educação básica. São Paulo: Contexto.
Bassanezi, R. C. (2002). Ensino-Aprendizagem com Modelagem Matemática: uma nova estratégia. São Paulo: Contexto.
Borromeo Ferri, R. (2018). Learning How to Teach Mathematical Modeling in School and Teacher Education. New York: Springer International Publishing.
Brasil (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF.
Dalto, J. O., Borssoi, A. H., & Silva, K. A. P. (2024). Teachers in Continuing Education: Planning of a Mathematical Modelling Activity. In: H. S. Siller, V. Geiger, & G. Kaiser. (Org.), International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling. (pp. 235-245). Switzerland: Springer Nature Switzerland.
Elfringhoff, M. S., & Schukajlow, S. (2021). What makes a modelling problem interesting? Sources of situational interest in modelling problems. Quadrante: Revista de Investigação em Educação Matemática, 30(1), 8-30. doi: https://doi.org/10.48489/quadrante.23861
Ferreira, D. H. L. (2016). Criatividade, tecnologia e modelagem matemática na sala de aula. REVEMAT: Revista Eletrônica de Matemática, 11(2), 142-155. doi: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11n2p142
Franco, M. A. do R. S. (2016). Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 97(247), 534-551. doi: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/288236353
Gois, V. H. S., & Silva, K. A. P. (2022). Situações-Problema de Livros Didáticos e Atividades de Modelagem Matemática: identificando possibilidades. RPEM, 11(26), 422-445. Recuperado de https://periodicos.unespar.edu.br/rpem/article/view/5140
Lima, J. R., & Burak, D. (2024). Práticas com modelagem na Educação Matemática: algumas considerações sobre a importância do trabalho em grupo. REVEMAT: Revista Eletrônica de Matemática, 19, 1-20. doi: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e98404
Meyer, J. F. C. A. (2020). Modelagem Matemática: o desafio de se ‘fazer’ a Matemática da necessidade. Com a Palavra o Professor, 5(11), 140-149. doi: https://doi.org/10.23864/cpp.v5i11.559
Niss, M., & Blum, W. (2020). The learning and teaching of mathematical modelling. London, New York: Routledge.
Pasini, J. F. S., & Silva, I. G. (2024). Plataformização da Educação no Estado do Paraná: caminhos para a padronização do trabalho pedagógico. Pleiade, 18(43), 18-29. doi: https://doi.org/10.32915/pleiade.v18i43.1019
Pinto, T. F., & Araújo, J. L. (2021). Um estudo sobre planos de atividades de modelagem matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 12(2), 1-25. doi: https://doi.org/10.26843/rencima.v12n2a09
Silva, K. A. P. (2017). Modelagem Matemática em sala de aula: caracterização de um ambiente educacional. RPEM, 6(10), 135-157. doi: https://doi.org/10.33871/22385800.2017.6.10.135-157
Silva, K. A. P., Tortola, E., Koga, M. A., & Koga, M. F. (2021). Abordagem Documental do Didático no planejamento e na implementação de uma atividade de modelagem matemática. Educação Matemática Pesquisa, 23(3), 33-69. doi: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i3p33-69
Stender, P. (2018). The use of heuristic strategies in modelling activities. ZDM, 50(1), 315-326. doi: https://doi.org/10.1007/s11858-017-0901-5
Stillman, G. A. (2017). Mathematical modelling in education research and practice: cultural, social and cognitive influences. Cham: Springer.
Triviños, A. N. S. (2015). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Karina Alessandra Pessoa da Silva, Débora Carla Blanco Pinho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).
