Some articulation aspects between didactic franch theories and her contributions for teachers’ formation

Authors

  • Cintia Aparecida Bento dos Santos Universidade Cruzeiro do Sul
  • Edda Curi Universidade Cruzeiro do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2009v4n1p53

Abstract

The present work has for goal introduce some theoretical aspects of our investigation regarding mastership dissertation defended in 2008 in UNICSUL. Will here introduce with base in our theoretical study a possible articulation, of succinct form, between didactic theories
as the ones of Doaudy (1992), Duval (1993) and Robert's theoretical boarding (1997), about the knowledge levels waited of pupil. The articulation these theoretical boardings carries in consideration the different cognitive appeals accomplished by pupil in the different tasks resolution. Considering that the study of these authors are directed to a work delineated for a perspective that carries in consideration the cognitive structure, we introduce theory significant learning aspects of Ausubel, because we consider that assimilate of contents so that can be
mobilized in future situations when the notion in throw game at a significant learning. Thus, will do a theories brief exhibition highlighted in the attempt to show as this study can assist teachers at the moment of her choices, as well as they can comprehend better the difficulties and the different levels that are found the students, what it can allow them to build more adequate didactic sequences and to carry still in consideration the importance not only of the
content mathematical domain, but also the notions didactic domain relevance to are treated in class room. To the final these reflections can comprehend better the paper even of the initial formation and teachers' continuede, perspective this one that will board second Shulman (2005).

Author Biographies

Cintia Aparecida Bento dos Santos, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutanda do programa de Pós Graduação da Universidade Cruzeiro do Sul em Ensino de Ciências e Matemática. Professora da disciplina de Física no curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Cruzeiro do Sul.

Edda Curi, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutora em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Catolica de São Paulo (2004). Mestre em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000) Graduada em Matemática (Licenciatura e Bacharelado) pela Pontifícia Universidade Catolica de São Paulo. Professora titular e vice coordenadora do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Cruzeiro do Sul. Tem experiência na área de ensino de Matemática, com ênfase em Formação de Professores, atuando e pesquisando principalmente com os seguintes temas: formação de professores, educação matemática, currículo de matemática e avaliação. Atualemente coordena e participa como autora da elaboração de materiais denominados Cadernos de Apoio e Aprendizagem elaborados para alunos (1o ao 9o ano) e professores dos anos iniciais e de Matemática da rede municipal de São Paulo, materrial este que será publicado pela Fundação Padre Anchieta para a PMSP.

Published

2009-01-01

Issue

Section

Artigos