Research in mathematics research: on teacher training in brazilian productions

Authors

  • Paulo Wichnoski UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Tiago Emanuel Klüber UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11n1p1

Abstract

Guided by the question what is shown of teacher education in dissertations and theses Brazilian Mathematics Research in mathematics education ?, conducted in this article a study goal, trying to understand what is shown of the productions on the Mathematics Research with regard to training teachers. The approach taken is of qualitative nature in the phenomenological perspective. We used the Atlas software. T.I. in the process of analysis and categorization of the data, which was performed hermeneutically. The movement we make allows us to say that aspects such as experience, to make, reflection, the school environment, the classroom and the teacher practice are being considered significant in teacher education. However, it is necessary to overcome the case studies, and engender detailed studies which more clearly possible ways to integrate theory and practice throughout the teacher training process.

Author Biographies

Paulo Wichnoski, UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Graduado em licenciatura plena em matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Aluno regular do Programa de pós-graduação stricto sensu em Ensino, PPGEn, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu. Membro do grupo de pesquisa em Formação de Professores em Modelagem Matemática na Educação Matemática – GPeFPMEM. Professor do curso de matemática da FAMPER – Faculdade de Ampére. Nas atividades de pesquisa, dedica-se a Investigação Matemática na Educação Matemática e a formação de professores de matemática. Nas atividades de docência, ministra aulas de cálculo diferencial e integral I, álgebra vetorial.

Tiago Emanuel Klüber, UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutor em Educação Científica e Tecnológica (Ensino), UFSC. Docente do Colegiado de Matemática. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação, PPGE, Cascavel. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino, PPGEn, Foz do Iguaçu, da Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Published

2016-07-07

Issue

Section

Artigos