The computational modeling in early childhood education: theorization and the possibility of pedagogical implementation

Authors

  • Nájela Tavares Ujiie UTFPR - UNESPAR
  • Sandra Regina Gardacho Pietrobon UTFPR - UNICENTRO/I
  • Antonio Carlos Frasson UTFPR
  • Nilceia Aparecida Maciel Pinheiro UTFPR
  • Sani de Carvalho Rutz da Silva UTFPR

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11n2p259

Abstract

The paper presented is configured by a theoretical about teaching practice, which aims to discuss the topic of computer modeling, promoting approach to early childhood education. In this sense, besides the theoretical discussion of the concept of computational modeling and implementation of early childhood education and its pedagogical nuances, it creates the design of this paper test, a three-dimensional ground manipulation and provocation, supported by discursive reasoning, aiming at consummation the aligned principles, convergence of computer modeling applied to work with early childhood. It has been the approach materialized by the exploration of the International Bank of Educational Objects, the Ministry of Education (MEC), from the logical blocks software by Alonso, which raises the exemplification, starting from the area of mathematics in early childhood education and geometric content, with the logical blocks as the object of didactic and pedagogical modeling and technology as educational support aimed at early childhood plausibly. Thus fostered discussion leads to the conclusion that there is relevance in association computational modeling to the pedagogical work with children aged 4-6 years as a major source of creation, construction of knowledge and mathematical literacy.

Author Biographies

Nájela Tavares Ujiie, UTFPR - UNESPAR

Doutoranda em Ensino de Ciência e Tecnologia (UTFPR). Mestra em Educação (UEPG). Graduada em Pedagogia (UNESP).  Diretora do Centro de Ciências Humanas e Educação e Docente lotada no Colegiado de Pedagogia, da Universidade Estadual do Paraná, Campus de União da Vitória (UNESPAR/UV).

Sandra Regina Gardacho Pietrobon, UTFPR - UNICENTRO/I

Doutoranda em Ensino de Ciência e Tecnologia (UTFPR). Mestra em Educação (PUC-PR). Graduada em Pedagogia (UNICENTRO). Docente da Universidade Estadual do Centro-Oeste, Campus de Irati (UNICENTRO/I).

Antonio Carlos Frasson, UTFPR

Graduado em Educação Física. Mestre e Doutor em Educação (UNIMEP-SP). Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia (UTFPR), nível mestrado e doutorado. Pesquisa na área de formação de professores, educação a distância e inclusão.

Nilceia Aparecida Maciel Pinheiro, UTFPR

Licenciada em Matemática.  Mestra em Tecnologia, pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Doutora  em Educação Científica e Tecnológica, pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente é professora titular do Departamento de Matemática e do Programa de Doutorado e Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR).

Sani de Carvalho Rutz da Silva, UTFPR

Licenciada em Matemática. Mestra em Matemática Aplicada e Doutora em Ciências de Materiais, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professora titular do Departamento de Matemática e do Programa de Doutorado e Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR).

Published

2017-03-02

Issue

Section

Artigos