A study about institutional expectations related to professionals teaching trigonometry in elementary education

Authors

  • Maria Cristina Hueb Universidade Anhanguera de São Paulo
  • Angélica da Fontoura Garcia Silva Universidade Anhanguera de São Paulo

Abstract

This article aims to explore the required knowledge for mathematics teachers regarding the teaching of trigonometry in elementary education levels, taking into account the issues proposed in selection processes tendered by the São Paulo state department of Education (SEE-SP). This study uses a document-based approach to analyze 20 questions of selection processes applied between 2008 and 2013. Our research is based on Robert's concepts to assess the knowledge levels expected for the solution of a task (technical, retrievable and available) and Shulman's knowledge types required from the teacher (specific content, curriculum content and pedagogical content). Besides the tests, curriculum documents from federal and state levels relating to the theme were analyzed. To discuss the questions, an analysis grid was created. Data analysis showed that trigonometry "appears" in 3% to 8% of questions in teachers' selection tests, and within this area, the trigonometric functions are prevalent. The expected knowledge types were, chiefly, the retrievable ones and among them only those related to content. In their majority, the contexts used were either real and intra-mathematical or artificial and extra-mathematical.

Author Biographies

Maria Cristina Hueb, Universidade Anhanguera de São Paulo

Mestra em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo. Professora da Rede Estadual de São Paulo

Angélica da Fontoura Garcia Silva, Universidade Anhanguera de São Paulo

Possui graduação em licenciatura em Matemática, doutora em Educação Matemática pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da PUC-SP, mestra em Educação pelo Programa Educação: História Política e Sociedade da PUC-SP . Fez estágio de doutoramento Sandwich em 2006, na Escola Superior de Educação de Lisboa sob a supervisão da professora Maria de Lurdes Serrazina.Tem experiência na área de Educação, tendo participado também da Equipe Curricular e de Avaliação da CENP e CIMA da Secretaria de Estado da Educação de São Paulo. É professora contratada pelo Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da Universidade Bandeirante de São Paulo . Desenvolve atividade de pesquisa sobre a Formação de Professores que ensinam Matemática. Participa do grupo de pesquisa: Observatório da Educação. Os resultados de pesquisa foram publicados em anais de congressos nacionais e internacionais na área.

Published

2017-03-02

Issue

Section

Artigos