Critical Theory and Mathematics Education student-centered: seeking bases for an educational theory

Authors

  • Laynara dos Reis Santos Zontini PhD student at UEPG - State University of Ponta Grossa and Professor at the Federal Institute of Paraná - Campi Irati.
  • Dionísio Burak UEPG - State University of Ponta Grossa and State University of Central-West

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11nespp134

Abstract

In this article we use Paulo Freire's critical theory, to view mathematics education as a possibility of formation of the subject, in other words, whose center of education is the person. For this, we seek articulate some philosophical and epistemological assumptions Heidegger's phenomenology and existentialism of Kierkegaard do with the educational theory of Paulo Freire, so that we can place the centrality of the student in mathematics education horizon. Following a phenomenological qualitative look, we bring a joint that is shown as the basis for understanding the humane education, focused on being (the student); this allows us to look at mathematics by importance the importance for the understanding of the world and the human formation, thus situating the mathematics education in this context.

Author Biographies

Laynara dos Reis Santos Zontini, PhD student at UEPG - State University of Ponta Grossa and Professor at the Federal Institute of Paraná - Campi Irati.

Possui graduação em matemática pela Universidade Federal do Paraná (2010) e mestrado em EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E EM MATEMÁTICA pela Universidade Federal do Paraná (2014). Atualmente é professora do Instituto Federal do Paraná, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, anos iniciais, educação matemática, PNAIC e pró-letramento. Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa.

Dionísio Burak, UEPG - State University of Ponta Grossa and State University of Central-West

Possui graduação em Matemática pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (1973), mestrado em Ensino de Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1987) e doutorado pela Universidade Estadual de Campinas (1992). Atualmente é rt-20 da Universidade Estadual de Ponta Grossa e professor titular da Universidade Estadual do Centro-Oeste. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: modelagem matemática, educação matemática, ensino e aprendizagem e ensino de matemática. Pós-Doutorado (2010) - Universidade Federal do Pará- orientadora Profª Drª Rosália Maria Ribeiro de Aragão.

Published

2017-01-25