An Ecologic World view in Math Education: some topics in Chaos Theory in the study of quadractic function

Authors

  • Tânia Baier University of Blumenau

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11nespp244

Abstract

This paper presents some historic aspects related to current scientific research and clarifies some understandings about the underlying world view, known as ecologic thought or sistemic thought. The text highlights that, in order to achieve the ecologic world view in Math teaching, it's not necessary to replace the contents of the curriculum, but instead, to change the way those are approached. As an example, a didactic activity is emphasized, which involves the quadractic function, giving a suggestion about how to approach it when assuming the phenomenological worldview.

Author Biography

Tânia Baier, University of Blumenau

Possui graduação em Matemática pela FURB - Fundação Universidade Regional de Blumenau (1975), mestrado em Educação Ensino Superior pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (1994) e doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005). Atualmente é professora do quadro da Fundação Universidade Regional de Blumenau. Atua nos cursos de Licenciatura em Matemática, Administração de Empresas, Engenharias, Arquitetura e no Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática da FURB. Na Licenciatura em Matemática orienta estágios em escolas básicas das redes municipal e estadual. Coordenadora de área do PIBID/Matemática/FURB desde 2010. Pesquisadora do grupo de pesquisa Fenomenologia em Educação Matemática, vinculado à UNESP/Rio Claro. Coordenadora do GT Filosofia da Educação Matemática da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Tem experiência na área de Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: geometria fractal, história da matemática, fenomenologia, ensino de Matemática na educação básica.

Published

2017-01-25