Hermeneutics in Mathematics Education: comprehensions and possibilities

Authors

  • Fabiane Mondini UNESP - Paulista State University Júlio de Mesquita Filho - Guaratinguetá Campus
  • Luciane Ferreira Mocrosky Federal Technological University of Paraná and Post-Graduate Program in Education in Science and Mathematics of the Federal University of Paraná
  • Maria Aparecida Viggiani Bicudo State University of São Paulo Júlio de Mesquita Filho

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11nespp317

Abstract

In this paper we presents insights into the philosophical hermeneutics, pointing it as a universal theory, be comprehensive, not individualized, critical and present since the dawn of western philosophy, when mentioned in Aristotle, for example. Our intention is to take the discussions that took place in the philosophy of working group in the “V Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática” and lead the discussion to a horizon that open glades, not putting on trial line work, much less, arbitrating on "hermeneutics" supposedly contrary to Heidegger, Gadamer's phenomenological. We thus commitment to bring again under discussion unveiling to make a hermeneutic work, exposing understandings that allow deepen the discussions, unveiling possible contributions to research and teaching practice in Mathematics Education.

Author Biographies

Fabiane Mondini, UNESP - Paulista State University Júlio de Mesquita Filho - Guaratinguetá Campus

Possui graduação em Matemática pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões Campus de Ere (2003), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2009) e doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2013). Atualmente é professora assistente doutora da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática, atuando principalmente com Educação Matemática.

Luciane Ferreira Mocrosky, Federal Technological University of Paraná and Post-Graduate Program in Education in Science and Mathematics of the Federal University of Paraná

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (1989), Mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho -UNESP/Rio Claro -(1997) e Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho -UNESP/Rio Claro -(2010) . Atualmente é professora Titular da Carreira EBTT na Universidade Tecnológica Federal do Paraná e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciência e em Matemática da Universidade Federal do Paraná . Tem experiência na área de Educação com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática, Ensino e Aprendizagem da Matemática , Formação de Professores e Educação Profissional. É membro dos seguintes Grupos de Pesquisa: Fenomenologia em Educação Matemática (FEM), Grupo de Estudos e Pesquisa em Formação de Professores (GEForProf) e Grupo de Pesquisa sobre Tecnologias na Educação Matemática e do Grupo de Estudos (GPTEM).

Maria Aparecida Viggiani Bicudo, State University of São Paulo Júlio de Mesquita Filho

Possui graduação em Pedagogia Licenciatura pela Universidade de São Paulo (1963), graduação em Pedagogia Bacharelado pela Universidade de São Paulo (1963), mestrado em Educação Orientação Educacional pela Universidade de São Paulo (1964) e doutorado em Ciências pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Rio Claro (1973). Livre-docente em Filosofia da Educação, UNESP-Araraquara, 1978. Professora titular da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho 1988. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, educação matemática, fenomenologia, educação e filosofia da educação matemática. Research Fellow na University of California, Berkeley, Professora convidada da Facoltà di filosofia dellUniversità Lateranense di Roma, Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UNESP, campus de Rio Claro, foi coordenadora e vice-coordenadora do PGEM da UNESP, coeditora do Boletim de Educação Matemática, Pró-Reitora de Graduação da UNESP de 1993 a 2001, Membro do CA-CNPq de 2011 a 2014. Presidente da Sociedade de Estudos e Pesquisa Qualitativos www.sepq.org.br

 

Published

2017-01-25