From teaching contents to the dynamics of knowledge: a pedagogical adventure in the “Mathematical Forest”

Authors

  • José Carlos Cifuentes UFPR - Federal University of Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11nespp47

Abstract

This paper aims an approach of “mathematical contents” in under graduation to develop what we will call it ‘pedagogical sense’. This is accomplished by enhancing sensibility about forms of mathematical thinking that don’t reduce themselves to mathematical techniques and algorithms or to the logic of the mathematical process, but that are important for a “good” math teacher formation; and also through a different vision of the history of mathematics, its “historicity”, which with its epistemological character highlights the dynamism of mathematical knowledge.

Author Biography

José Carlos Cifuentes, UFPR - Federal University of Paraná

Possui graduação em Matemática pela Universidad Nacional de Ingeniería (Lima-Peru, 1982), mestrado em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (1988) e doutorado em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (1993). Atualmente é professor adjunto no Departamento de Matemática da Universidade Federal do Paraná e participa da Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática da mesma universidade. Tem experiência nas áreas de Matemática e de Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: lógica matemática e suas aplicações à matemática, epistemologia e estética da matemática e da modelagem matemática, e métodos de construção do conhecimento matemático, especialmente o método de analogia.

Published

2017-01-25