Meanings in Math Classes and in Other Practices: Discussions From the Language Turn

Authors

  • Denise Silva Vilela UFSCar - Federal University of São Carlos
  • Daniela Netto Scatolin Costa UFSCar - Federal University of São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11nespp96

Abstract

This article presents research results that aimed to analyze the way in which students deal with math in different social practices, inside or outside school. The debate will be conducted by a discussion on meaning and learning. One way of perceiving whether meanings learnt in school are recognized in different practices would be matched by observing students in non-school contexts. The research tried to follow this guideline by selecting a data corpus that was collected using participant observation methods with a group of elementary school students. Theoretical framework is based on situated learning developed by Jean Lave, in which social aspects and contexts are considered, contrasting psychological approaches that are dominant in Education field. To the question of situated learning were added philosophical discussions related to Wittgenstein’s meaning of use within language practices. The data showed that the framework is relevant and situation has an influence on the way one can practice mathematics. In this sense, the research does not confirm learning as a possession, related to knowledge transfer in which meaning could move from a situation to another. Thus, this approach favors the understanding situated learning as an important aspect of the concept of learning.

Author Biographies

Denise Silva Vilela, UFSCar - Federal University of São Carlos

Possui Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG - 1988), especialização em História da Ciência pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp - 1992), mestrado em Lógica e Filosofia da Ciência pela Unicamp (1996) e doutorado em Educação Matemática pela Unicamp (2007). É docente da Universidade Federal de São Carlos, membro permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da UFSCar, membro permanente do Programa de Mestrado Profissional em Educação (PPGPE) da UFSCar e colaboradora no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PECIM). Líder do grupo EMAC, do Departamento de Metodologia de Ensino da UFSCar, membro do grupo interinstitucional PHALA e do HIFEM da Faculdade de Educação da Unicamp. Atua principalmente nas áreas de matemática escolar, educação matemática e história e filosofia da matemática e da educação matemática. 

Daniela Netto Scatolin Costa, UFSCar - Federal University of São Carlos

Mestre em Educação, na linha Educação em Ciências e Matemática do Programa de Pós-Graduação da UFSCar. Licenciada em Matemática - Habilitação Plena e especialista em Matemática Aplicada e Ciências. Membro do EMAC e do GEM, grupos de pesquisa em Educação Matemática do Departamento de Metodologia de Ensino da UFSCar. Atualmente é professora III, Efetiva de Matemática, na Prefeitura Municipal de Ribeirão Preto e pesquisadora do GREFIC (Grupo de Estudos em Eficiência - Linha: Educação), coordenado pelo Professor Alexandre Pereira Salgado Junior (FEA-RP/USP). Tem ampla experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática do Ensino Fundamental.

Published

2017-01-25