A study about a mathematics teacher’s practice

Authors

  • Adriana Barbosa Oliveira Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Marilena Bittar Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2017v12n1p11

Abstract

This research had as objective to investigate the existing relation it enters the knowledge acquired in the initial formation, on the subject Function, and those mobilized during practical the pedagogical one for a professor of Mathematics in beginning of career. For this the sources of the Base of Knowledge for Ensino had been considered, defined for Shulman, that are related to the knowledge of the study object. The Antropológica Theory of the Didactic allowed, by means of the analysis of the Mathematical and Didactic Organizations, shape the mathematical activity developed by the professor. The main sources of data had been the protocols of comment in classroom and the used didactic book in classroom. The carried through analyses evidence, amongst other points, the presence of two influences in practical the pedagogical one of the professor: the didactic book and the practical ones lived deeply in the initial formation.

Author Biographies

Adriana Barbosa Oliveira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2007) e Mestrado em Educação Matemática (2010) pela mesma instituição. Desenvolve pesquisa na área de Formação de Professores e participa das reuniões do DDMat - grupo de estudos em Didática da Matemática. É professora assistente da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, atuando no curso de Licenciatura em Matemática - modalidade a distância. Atualmente é aluna regular do curso de Doutorado em Educação Matemática do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Marilena Bittar, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutorado em Didática de Disciplinas Científicas pelo Université Joseph Fourier - Grenoble I, França(1998). Professora Titular da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul , Brasil.

Published

2017-09-13

Issue

Section

Artigos