The interaction between educational work with dynamic geometry software and photography in the teaching and learning of geometric figures

Authors

  • Viviane Aparecida de Souza Universidade Federal de Uberlândia http://orcid.org/0000-0001-7027-5841
  • Éliton Meireles de Moura Universidade Federal de Uberlândia
  • Janaína Fátima Sousa Oliveira Universidade Federal de Uberlândia
  • Arlindo José de Souza Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2017v12n1p114

Abstract

The paper analyzes which the viability of the use of a dynamic geometry software in the process of teaching and learning geometry in the 5th year of elementary school in a public school. As the analysis of the activities carried out from the perspective of semiotic representations of Raymond Duval. which seizures used in each performance recorded by the students on the steps of resolutions of activities have been identified. It was considered that the software has been a facilitator in view of the properties of geometric figures. In addition to the dynamic geometry software, other technological artifice was the use of a camera by the students. The use of computer programs or other technological tools that can automate the production of semiotic cognitive representations can spark interest and innovation from a cognitive point of view and explaining the role increasingly essential that play in the teaching of mathematics.

Author Biographies

Viviane Aparecida de Souza, Universidade Federal de Uberlândia

Tecnologias da Informação e Comunicação, área de Matemática

Éliton Meireles de Moura, Universidade Federal de Uberlândia

Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia, Brasil(2013)

Janaína Fátima Sousa Oliveira, Universidade Federal de Uberlândia

Mestrado Profissional em Programa de pós graduação em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Uberlândia, Brasil(2016). Professor de Matemática da Prefeitura Municipal de Uberlândia , Brasil

Arlindo José de Souza, Universidade Federal de Uberlândia

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1989), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1993) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2000). Atualmente é professor associado 4 da Universidade Federal de Uberlândia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática. Atua na formação inicial e continuada de professores na graduação e na pós-graduação. Desenvolve projetos de Ensino, Pesquisa e Extensão nas áreas de Formação de Docente, Educação Popular e Cultura Digital.

Published

2017-09-13

Issue

Section

Artigos