Representations different inequalities concept: an analysis of textbooks of high school math

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2017v12n1p96

Abstract

We present in this article an analysis, related to the concept of inequality and its different representations, carried out in six (06) textbooks of Mathematics of the 1st year of High School, approved by the National Program of Didactic Book - PNLD 2015. We seek to identify representations and possible treatments and conversions prioritized by the authors of these works, specifically regarding first-degree inequalities, product-inequality, inequality-quotient and simultaneous inequalities. For the analyzes, we consider all the exercises proposed in the referred sections and their respective answers indicated at the end of the student textbook. As a result, with regard to treatments, we emphasize that textbooks prioritize algebraic treatment for the resolution of inequalities. Regarding the conversions, our analyzes show that this cognitive activity is not prioritized by the authors. One of the works, because it presents a greater number of problem situations, facilitates the coordination between the natural and algebraic language registers, a fact that is positive for the teaching of Mathematics. Another work presents a greater number of graphic records, in relation to the other collections, fact that can enrich the learning of the student

Author Biographies

Veridiana Rezende, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR

Doutora pelo do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática - PCM da Universidade Estadual de Maringá, com estágio de doutorado na Universidade Charles de Gaulle - Lille 3 na França (2013). Possui graduação (2003) e Mestrado (2005) em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá. Atualmente é docente do Colegiado de Matemática da Universidade Estadual do Paraná - Unespar - Campus de Campo Mourão, onde é chefe da Seção de Pesquisa e coordenadora do Núcleo de Pesquisa Multidisciplinar - NUPEM, setor responsável pela Iniciação Científica, Iniciação Científica Júnior e Iniciação Científica do Ensino Médio. É docente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática da UNIOESTE (Mestrado e Doutorado). É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática de Campo Mourão - GEPEMCAM, 1ª Secretária da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional Paraná (SBEM - PR), Vice-Coordenadora do GT14 - Didática da Matemática da SBEM e membro do Conselho Editorial da Revista Paranaense de Educação Matemática - RPEM (qualis B1).

 

Wilian Barbosa Travassos, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática - PCM da Universidade Estadual de Maringá - UEM. Graduado em Licenciatura Plena de Matemática pela Universidade Estadual do Paraná - Campus de Campo Mourão. No período de 2013 a 2016, participou de Projetos de Iniciação Científica, financiados com bolsas da Fundação Araucária, desenvolvendo trabalhos na área de Educação Matemática, especificamente no campo da álgebra, fundamentados na teoria dos Registros de Representação Semiótica de Raymond Duval.

 

Published

2017-09-13

Issue

Section

Artigos