Arithmetic in the Hornburg Primary School Classbooks (1950-1968)

Authors

  • Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR http://orcid.org/0000-0003-3759-0377
  • Velcidina Rodrigues Chagas Fischer Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2017v12n2p148

Abstract

The article discusses issues involving the school, the students, the arithmetic and the notebooks of Municipal Elementary School Professor Henrique Heise, located in Jaraguá do Sul/SC, in the period from 1950 to 1968. In questioning, the questions that reveal the Hornburg brothers’ class notebooks students of the school, on the arithmetic of the elementary school. As objectives, it is proposed to examine these notebooks, to understand arithmetic in school, as well as discuss the class notebooks and arithmetic actions present in the context of the school. The study is justified, considering that the analysis of the schedules of the Hornburg class allows you to understand the mathematics and the relationships that were established in the everyday life of the school and surrounding the arithmetic in the elementary knowledge proposed for students of that community. The research is based on assumptions of cultural history and bibliographic and documentary character. As a result, we can mention that in lines of notebooks were class indicated the marks of curricula the teaching-learning conceptions developed at the school, the school culture and pedagogical practices involving mathematics.

Author Biographies

Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

Licenciada em Pedagogia, bacharel em Direito.

Mestre em Gestão de Instituições de Educação Superior, Mestre em Educação, Doutora em Educação.

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) da PUCPR.

Professora dos cursos de Pedagogia e de História da PUCPR.

Editora da Revista Diálogo Educacional, da PUCPR.

Velcidina Rodrigues Chagas Fischer, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

Licenciada em Pedagogia. Especialista em Metodologias Inovadoras Aplicadas à Educação.

Professora efetiva da Rede Estadual de Santa Catarina, em Jaraguá do Sul.

Aluna do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado Interinstitucional) da Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR.

Published

2018-04-18

Issue

Section

Artigos