Experiences of teaching and learning mathematics when operating as digital technologies in college education

Authors

  • Daniel da Silva Silveira Universidade Federal do Rio Grande - FURG Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências http://orcid.org/0000-0002-1195-2117
  • Débora Pereira Laurino Universidade Federal do Rio Grande - FURG Instituto de Matemática, Estatística e Física - IMEF
  • Tanise Paula Novello Universidade Federal do Rio Grande - FURG Instituto de Matemática, Estatística e Física - IMEF

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2017v12n2p67

Abstract

In any article we search the perception of students not to operate on digital technologies by Mathematics professors in college Education. The empirical field of research is consisted of two graduation groups from a Federal University, both at the beginning of 2015. During the semester the students registered in two forms, in a digital ambience, their impressions on the use of digital technology in mathematics teaching. We used a Collective Subject Discourse (CSD) technique to analyze the records and senses of student failures, which resulted in three collective discourses: “Use of digital technology by the student’s view”, “Culture in the process of teaching”, And “Learning mathematics through digital technologies”. The analysis of these discourses shows that the students perceived the contribution of digital technology in the process of teaching Mathematics in a motivating, powerful and challenging way, and that technological artifacts were not only used as resources to perform tasks, but also to be potentiators of cognitive transformations in mathematical learning. By the research we evidenced like a digital culture without being instituted in the teaching of Mathematics in the graduations.

Author Biographies

Daniel da Silva Silveira, Universidade Federal do Rio Grande - FURG Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências

Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG.

Mestre em Educação em Ciências pela FURG.

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências

Professor do Instituto de Matemática, Estatística e Física - IMEF

Débora Pereira Laurino, Universidade Federal do Rio Grande - FURG Instituto de Matemática, Estatística e Física - IMEF

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Professora Associada - nível IV no Instituto de Matemática, Estatística e Física da FURG.

Tanise Paula Novello, Universidade Federal do Rio Grande - FURG Instituto de Matemática, Estatística e Física - IMEF

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG.

Mestre e Doutora em Educação Ambiental pela FURG.

Professora Adjunta do Instituto de Matemática, Estatística e Física da FURG.

 

Published

2018-04-18

Issue

Section

Artigos