The (re)formulation of mathematical research tasks

Authors

  • Paulo Wichnoski UNIOESTE - Universidade estadual do Oeste do Paraná
  • Tiago Emanuel Klüber UNIOESTE - Universidade estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2018v13n1p59

Abstract

We focus on this article the (re)formulation of mathematical tasks in Mathematical Research tasks, asking which aspects are relevant in this action. For this, we seek enunciate some reformulation perspectives based on the ideas of Butts (1997). Using two examples we wish offer the mathematics teacher a theoretical contribution to the construction or reformulation in this context. We emphasize as essential referrals to the reformulation, foment the conjectures and questions that lead to more than one answer, deprive the statement of information, reverse the order of the initial problem, avoid overly directive prescriptions and avoid the use of hermetic and specific concepts of the área, are essential to reformulation.

Author Biographies

Paulo Wichnoski, UNIOESTE - Universidade estadual do Oeste do Paraná

Paulo Wichnoski

Graduado em licenciatura plena em matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Mestre em Ensino, PPGEn, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu. Doutorando em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Professor da Faculdade de Ampére - FAMPER. Nas atividades de pesquisa, dedica-se à Investigação Matemática na Educação Matemática e a formação de professores de matemática. Nas atividades de docência, ministra aulas de cálculo diferencial e integral I eII, álgebra vetorial e geometria analítica.

Tiago Emanuel Klüber, UNIOESTE - Universidade estadual do Oeste do Paraná

Doutor em Educação Científica e Tecnológica (UFSC). Docente do Colegiado de Matemática (UNIOESTE). Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino - PPGEn (UNIOESTE). Coordenador do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação em Ciências e Educação Matemática - PPGECEM (UNIOESTE). Nas atividades de pesquisa dedica-se à Modelagem Matemática na Educação Matemática e a formação de professores de matemática. 

Published

2018-11-14

Issue

Section

Artigos