The epistemological view of Feyerabend and his possible relations with the methodological tendency of Ethnomathematics

Authors

  • Clodogil Fabiano Ribeiro dos Santos Universidade Estadual do Centro-Oeste - Unicentro - Campus de Irati (PR)
  • Nilcéia Aparecida Maciel Pinheiro Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR, Campus Ponta Grossa.
  • Edson Jacinski Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR
  • Jussara Rodrigues Ciappina Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2018v13n2p116

Abstract

The study aimed to establish a relationship between the methodological pluralism of Paul Feyerabend and Ethnomathematics, pointing out some implications for the teaching of mathematics, especially in Basic Education and learning of mathematics concepts. The research was conducted with communities of immigrants and descendants of Ukrainian located in the Center-South region of Paraná, specifically concerns the forms that such individuals carry out the reading of clocks. The results point to forms of expression that may be related to characteristic cultural mathematical knowledges of this social group. These expressions denote a cultural identity that should be taken into account in the mathematical concepts teaching process, to establish a dialogue between the formal mathematical constructions and characteristics of this culture.

Author Biographies

Clodogil Fabiano Ribeiro dos Santos, Universidade Estadual do Centro-Oeste - Unicentro - Campus de Irati (PR)

Professor de Ensino Superior do Departamento de Matemática da Universidade Estadual do Centro-Oeste, Campus de Irati (PR). Área de atuação: Educação Matemática.

Nilcéia Aparecida Maciel Pinheiro, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR, Campus Ponta Grossa.

Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora Titular do Departamento de Matemática e Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia da Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR.

Edson Jacinski, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR

Doutor em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor do Departamento de Ensino e Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia da Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR

Jussara Rodrigues Ciappina, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Departamento Acadêmico de Matemática da UTFPR, Campus Ponta Grossa. Área: Matemática.

Published

2018-12-12

Issue

Section

Artigos