The teaching of mathematics in the context of inclusive education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e33029Abstract
This article reflects on the teaching of Mathematics in the context of Inclusive Education. Studies that deal with the care of people with disabilities have advanced in recent years, bringing a better understanding of the ways of inclusion in school. Aiming to discuss how mathematics teaching has occurred considering inclusion, the present study was implemented. An exploratory qualitative research was carried out, with the participation of 11 teachers who work in the basic education network of the municipality of Boa Vista / RR. The participants of this research answered a questionnaire with the intention of identifying the pedagogical formation of the teachers who work in classes that have students with cerebral palsy, specifically in schools of Basic Education of the municipality of Boa Vista / RR. Based on the answers obtained, it was observed that the upper-level courses of the interviewees, sought to comply with the recommendation of Administrative Rule No. 1,793, December 16, 1994, of the inclusion of a discipline and contents related to Special Education, but not is enough to make them feel prepared to develop the teaching profession with students with disabilities, and continuing education is considered important for teachers to act more prepared in the teaching of Mathematics in the context of inclusive education.
References
BARDIN, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.
BRASIL (1994). Ministério da Educação. Portaria nº 1.793, de dezembro de 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/port1793.pdf. Acesso em: 24 mai. 2012.
BRASIL (2000). Conselho Nacional de Educação. Proposta de Diretrizes para a formação inicial de professores da educação básica, em cursos de nível superior. Brasília.
BRASIL (2001). Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 2, de 11 de setembro de 2001. Diretrizes nacionais para a educação especial na educação básica. Brasília.
BRASIL (2005). Ministério da Educação. Programa de educação inclusiva: direito à diversidade. Documento orientador. Brasília, DF: MEC.
BRASIL (2008). Ministério da Educação. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF: MEC.
CAMARGO, E. P. de. (2017). Inclusão social, educação inclusiva e educação especial: enlaces e desenlaces. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru , v. 23, n. 1, p. 1-6.
CASTANHO, D. M.; FREITAS, S. N. (2005). Inclusão e prática docente no ensino superior. Centro de Educação. Revista Brasileira de Educação Especial, Santa Maria, RS, caderno 2005, n. 27. Disponível em: http://coralx.ufsm.br/revce/ceesp/2006/01/r6.htm. Acesso em: 07 jan. 2014.
FAZENDA, I. C. A (2008). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez.
FERREIRA, M. C. C. (2005). Alunos com deficiência na escola comum: os professores ensinam? Eles aprendem? Anais...28ª reunião anual da Anped, Caxambu.
GONÇALVES, C. A.; MEIRELLES, A. M. (2004). Projetos e Relatórios de Pesquisa em Administração. São Paulo: Atlas.
GREGUOL, M.; GOBBI, E.; CARRARO, A. (2013). Formação de professores para a educação especial: uma discussão sobre os modelos brasileiro e italiano. Rev. bras. educ. espec., Marília, v. 19, n. 3, p. 307-324.
LIMA, P. A. (2010). Educação inclusiva: indagações e ações nas áreas de educação e da saúde. São Paulo: Avercamp.
MARIN, A.J. (2005). O trabalho docente: núcleo de perspectiva globalizadora de estudos sobre ensino. In: Marin, A. J. (Coord.). Didática e trabalho docente. 2. ed. Araraquara, SP: p. 30-65.
OSTETTO, L. E. (2000). Planejamento na educação infantil: mais que a atividade, a criança em foco. In: Ostetto, L. (Org.). Encontros e encantamentos na educação infantil: partilhando experiências de estágios. Campinas: Papirus, p.175-199.
SILVA, L. R. de S.; REIS, M. B. de F. (2011). Educação inclusiva: o desafio da formação de professores. Revelli. Revista de Educação, Linguagem e Literatura, v. 3, n.1, p. 07-17.
STAINBACK, S.; STAINBACK, W. (1999). Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artmed, 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).