The teaching of mathematics in the context of inclusive education

Authors

  • Luciana Leandro Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - IFRR campus Boa Vista
  • Andreia Aparecida Guimarães Strohschoen Centro Universitário UNIVATES

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e33029

Abstract

This article reflects on the teaching of Mathematics in the context of Inclusive Education. Studies that deal with the care of people with disabilities have advanced in recent years, bringing a better understanding of the ways of inclusion in school. Aiming to discuss how mathematics teaching has occurred considering inclusion, the present study was implemented. An exploratory qualitative research was carried out, with the participation of 11 teachers who work in the basic education network of the municipality of Boa Vista / RR. The participants of this research answered a questionnaire with the intention of identifying the pedagogical formation of the teachers who work in classes that have students with cerebral palsy, specifically in schools of Basic Education of the municipality of Boa Vista / RR. Based on the answers obtained, it was observed that the upper-level courses of the interviewees, sought to comply with the recommendation of Administrative Rule No. 1,793, December 16, 1994, of the inclusion of a discipline and contents related to Special Education, but not is enough to make them feel prepared to develop the teaching profession with students with disabilities, and continuing education is considered important for teachers to act more prepared in the teaching of Mathematics in the context of inclusive education.

Author Biographies

Luciana Leandro Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - IFRR campus Boa Vista

Profª. de Ensino Básico Técnico e Tecnológico, nível superior dos cursos de Educação Física, Turismo e Gestão Hospitalar . Discente no mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas - Centro Universitário Univates, de Lajeado/RS.

Andreia Aparecida Guimarães Strohschoen, Centro Universitário UNIVATES

Orientadora – Doutora em Ciências, professora do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Centro Universitário UNIVATES. Endereço para correspondência: Rua Avelino Tallini, 171, Universitário, CEP: 95990-000 – Lajeado/RS – Caixa postal: 155.

References

BARDIN, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

BRASIL (1994). Ministério da Educação. Portaria nº 1.793, de dezembro de 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/port1793.pdf. Acesso em: 24 mai. 2012.

BRASIL (2000). Conselho Nacional de Educação. Proposta de Diretrizes para a formação inicial de professores da educação básica, em cursos de nível superior. Brasília.

BRASIL (2001). Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 2, de 11 de setembro de 2001. Diretrizes nacionais para a educação especial na educação básica. Brasília.

BRASIL (2005). Ministério da Educação. Programa de educação inclusiva: direito à diversidade. Documento orientador. Brasília, DF: MEC.

BRASIL (2008). Ministério da Educação. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF: MEC.

CAMARGO, E. P. de. (2017). Inclusão social, educação inclusiva e educação especial: enlaces e desenlaces. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru , v. 23, n. 1, p. 1-6.

CASTANHO, D. M.; FREITAS, S. N. (2005). Inclusão e prática docente no ensino superior. Centro de Educação. Revista Brasileira de Educação Especial, Santa Maria, RS, caderno 2005, n. 27. Disponível em: http://coralx.ufsm.br/revce/ceesp/2006/01/r6.htm. Acesso em: 07 jan. 2014.

FAZENDA, I. C. A (2008). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez.

FERREIRA, M. C. C. (2005). Alunos com deficiência na escola comum: os professores ensinam? Eles aprendem? Anais...28ª reunião anual da Anped, Caxambu.

GONÇALVES, C. A.; MEIRELLES, A. M. (2004). Projetos e Relatórios de Pesquisa em Administração. São Paulo: Atlas.

GREGUOL, M.; GOBBI, E.; CARRARO, A. (2013). Formação de professores para a educação especial: uma discussão sobre os modelos brasileiro e italiano. Rev. bras. educ. espec., Marília, v. 19, n. 3, p. 307-324.

LIMA, P. A. (2010). Educação inclusiva: indagações e ações nas áreas de educação e da saúde. São Paulo: Avercamp.

MARIN, A.J. (2005). O trabalho docente: núcleo de perspectiva globalizadora de estudos sobre ensino. In: Marin, A. J. (Coord.). Didática e trabalho docente. 2. ed. Araraquara, SP: p. 30-65.

OSTETTO, L. E. (2000). Planejamento na educação infantil: mais que a atividade, a criança em foco. In: Ostetto, L. (Org.). Encontros e encantamentos na educação infantil: partilhando experiências de estágios. Campinas: Papirus, p.175-199.

SILVA, L. R. de S.; REIS, M. B. de F. (2011). Educação inclusiva: o desafio da formação de professores. Revelli. Revista de Educação, Linguagem e Literatura, v. 3, n.1, p. 07-17.

STAINBACK, S.; STAINBACK, W. (1999). Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artmed, 1999.

Published

2019-05-31

Issue

Section

Artigos