A study of the parable: frames, register of semiotic representation and points of view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e56678

Abstract

In this article we will make a bibliographical study with the purpose of making a reflection about the study of the parable from the notions of frame, Points of View and Register of Semiotic Representation. We do not intend to exhaust the matter because we are only interested in basic education. Thus, we articulate in the framework of Geometry the points of view between the plane and the cone, and of the geometric location using the material register, the figural register and the algebraic register. From this study we change the point of view to the framework of Analytical Geometry representing the parable in the cartesian plane, which now characterizes it as a graphic record and articulate it with that obtained as algebraic representation in the previous frame to develop other algebraic representations, the equations.

Author Biographies

Carlos Alberto Fernandes de Siqueira, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Aluno de Doutorado em Educação Matemática do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da Pontifícia Universidade católica de São Paulo: PEPG da PUC/SP em Educação Matemática.

 http://lattes.cnpq.br/7306463059061123

Maria José Ferreira da Silva, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Professora Asssitente Doutor da Graduação, do Programa de Estudos Pós Graduados em Educação Matemática e da Especialização em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino e aprendizagem de Matemática, Tecnologia da Informação e Comunicação e formação de professores de matemática com ênfase em números fracionários e geometria.

http://lattes.cnpq.br/9339055052599639

 


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Published

2019-09-25

Issue

Section

Artigos