Circuit of equations: a strategy for active learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e57310

Abstract

This article presents and discuss a didactic unit for the construction of meanings of equations in a class of 9th grade elementary school. The proposal consists of a circuit of questions about quadratic, biquadratic and irrational equations that are solved in an activity that integrates the whole class, having the students to play different roles: the equation solver, the helper and the analyst of resolutions. The proposal was based on Vygotsky's theory of learning and Piaget's theory of cognitive development, thus characterizing an active learning strategy that integrates students in moments of the interaction, cooperation and collective thinking. In practice, the class is separated into teams and these form three groups, which take turns in the following activities: a group draws an equation to solve on the chalkboard; the second group stands aside for any help needed by the first group and, finally, the other and third group has to analyze the resolution of the equation drawn by the classmates, in terms of correctness and adequation of mathematical language. Thus, the activity promotes active learning for all groups. Moreover, the playful character turns out to be the affective motor that encourages studies, discussions and reflections for the development of meaningful learning about equations. It also enables students to develop communicational and behavior skills, such as respect, active participation, and knowledge enhancement, as they learn from others and share with others what they already know.

Author Biographies

Cassiano Scott Puhl, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Aluno de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Mestre em Ensino de Ciência e Matemática pela Universidade de Caxias do Sul (2016). Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade de Caxias do Sul (2012). Professor da rede municipal de Bom Princípio, ministrando a disciplina de Matemática para os anos finais do Ensino Fundamental.

Thaísa Jacintho Müller, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2007), mestrado em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010) e doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2015). Atualmente é professora da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), atuando na Faculdade de Matemática e como professora permanente do programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática. Tem experiência na área de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: álgebra, ensino de matemática, tecnologias e educação matemática.

Isolda Gianni de Lima, Universidade de Caxias do Sul

Isolda Gianni de Lima é professora doutora em Informática na Educação e mestre em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e é graduada em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade de Caxias do Sul. Atua na Universidade de Caxias do Sul como professora de Matemática nos cursos de Engenharia e Licenciatura em Matemática. No pós-graduação, é professora e orientadora do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática nas linhas Tecnologias, Recursos e Materiais Didáticos para o Ensino de Ciências e Matemática e Fundamentos e Estratégias Educacionais no Ensino de Ciências e Matemática. Integra o Núcleo de Inovação e Desenvolvimento: Ambientes de Aprendizagem na Educação Superior: Docência, Tecnologia e Educação a Distância, com pesquisas nas áreas de Educação Matemática e de Informática Educativa, em temas relacionados ao ensino e à aprendizagem de Matemática, a aplicações da Matemática na Engenharia e à utilização de recursos tecnológicos em ambientes virtuais de aprendizagem. 

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Published

2019-09-25

Issue

Section

Relatos de Experiências