Circuit of equations: a strategy for active learning
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e57310Abstract
This article presents and discuss a didactic unit for the construction of meanings of equations in a class of 9th grade elementary school. The proposal consists of a circuit of questions about quadratic, biquadratic and irrational equations that are solved in an activity that integrates the whole class, having the students to play different roles: the equation solver, the helper and the analyst of resolutions. The proposal was based on Vygotsky's theory of learning and Piaget's theory of cognitive development, thus characterizing an active learning strategy that integrates students in moments of the interaction, cooperation and collective thinking. In practice, the class is separated into teams and these form three groups, which take turns in the following activities: a group draws an equation to solve on the chalkboard; the second group stands aside for any help needed by the first group and, finally, the other and third group has to analyze the resolution of the equation drawn by the classmates, in terms of correctness and adequation of mathematical language. Thus, the activity promotes active learning for all groups. Moreover, the playful character turns out to be the affective motor that encourages studies, discussions and reflections for the development of meaningful learning about equations. It also enables students to develop communicational and behavior skills, such as respect, active participation, and knowledge enhancement, as they learn from others and share with others what they already know.
References
Barros, C. S. G. (1996). Psicologia e construtivismo. São Paulo: Ática.
Becker, F. (2015). Educação e construção do conhecimento: revista e ampliada. 2. Porto Alegre: Penso.
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Educar é a base. Brasília: MEC.
Brasil. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF.
Castelo, J. A. M. (2013). Resolução de equações quadráticas: um resgate histórico dos métodos e uma proposta de aplicação da Sequência Fedathi no seu ensino (Dissertação de Mestrado em Ensino de Matemática). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
Castorina, J. A. (2000). O debate Piaget-Vygotsky: a busca de um critério para sua avaliação. In: Castorina, J. A. Piaget-Vygotsky: novas contribuições para o debate. 6.ed. São Paulo: Ática.
Filho, M. L. de S. (2008). Relações entre aprendizagem e desenvolvimento em Piaget e em Vygotsky: dicotomia ou compatibilidade?. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 8(23), 265-275.
Franco, S. R. K. (2000). O construtivismo e a educação. 8.ed. rev. e ampl. Porto Alegre: Mediação.
Kuroiwa, E. T. N. (2016). Uma abordagem peculiar da equação do segundo grau (Dissertação de Mestrado em Matemática). Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Presidente Prudente.
Lefrançois, G. R. (2016). Teorias da aprendizagem: o que o professor disse. 6. ed. São Paulo: Cengage Learning.
Lerner, D. (2000). O ensino e o aprendizado escolar: argumentos contra uma falsa oposição. In: Castorina, J. A. Piaget-Vygotsky: novas contribuições para o debate. 6.ed. São Paulo: Ática.
Lima, I. G. de & Sauer, L. Z. (2015). Active learning based on interaction and cooperation motivated by playful tone. In: Anais da XIII Active Learning in Engineering Education Workshop (pp. 374-379). Espanha: Aalborg University Press.
Modtkoski, H. M. (2016). Conceito matemática x algoritmo: construção do conhecimento ou simples mecanização? (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Moreira, M. A. (2011). Teorias de aprendizagem. 2. ed. ampl. São Paulo: EPU.
Motta, J. M. (2000). Abordagem da equação do 2º grau através da resolução de problemas: uma aplicação no ensino fundamental (Trabalho de conclusão de curso em Licenciatura em Matemática). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Oliveira, M. K. de. (2000). Pensar a educação: contribuições de Vygotsky. In: Castorina, J. A. Piaget-Vygotsky: novas contribuições para o debate. 6.ed. São Paulo: Ática.
Oliveira, M. K. de. (1992). Vygotsky e o processo de formação de conceitos. In: La Taille, Y. de; Oliveira, M. K. de & Dantas, H. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus.
Puhl, C. S. (2016). Números complexos: interação e aprendizagem (Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul.
Santana, L. T. de. (2013). A inserção da História da Matemática no ensino da equação do 2º grau (Trabalho de conclusão de curso em Matemática). Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).
