Otto Büchler and his textbooks of Mathematics: vectors of cultural transference

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e58617

Abstract

This article intends to discuss the circulation of Otto Büchler’s writings for the teaching of mathematics, as well as the transfer of knowledge that the circulation of these writings meant, in the early twentieth century, in Brazil. By analyzing content from primary sources and taking as reference the cultural transfers (according to Espagne), we seek to answer the following research question: what kind of mathematics teaching can be identified in the written records of Otto Büchler? Otto Büchler was a German cultural agent who circulated, through the textbooks edited in Brazil and published articles, ideas on the teaching of mathematics from Europe in the pedagogical journal titled Jornal Geral do Professor para o Rio Grande do Sul (ALZ) (General Journal of the Teacher for the state of Rio Grande do Sul). He left in these texts principles of the intuitive method and signs of new teaching alternatives on the teaching of mathematics. There he notably defends a teaching that instigates thought and promotes actions that favor the discovery of concepts and the achievement of results by the student.

Author Biography

Circe Mary Silva da Silva Dynnikov, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL, Pelotas, Rio Grande do Sul

Doutora em Pedagogia pela Universidade de Bielefeld, Alemanha, é professora aposentada do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Atualmente, professora permanente do Programa de Mestrado em Educação Matematica da Universidade Federal de Pelotas. Foi pesquisadora Visitante do Instituto Max-Planck de História da Ciência, Berlin. Investiga em Educação Matemática, História e Diversidade Cultural. Integra o GHEMAT/BR

References

ALZ, Die Praktische rechenshule. Abr. 1915, p. 6.

ALZ, jan. 1923, p. 8-9.

ALZ, 1923, nov, p. 10.

ARENDT, I. C. (2008). Educação, Religião e Identidade Étnica: o Allgemeine Lehrerzeitung e a escola evangélica alemã no Rio Grande do Sul. São Leopoldo: Editora da Unisinos e Oikos.

BASTOS, M. H. (2000). Ferdinand Buisson no Brasil – pistas, vestígios e sinais de suas ideias pedagógica (1870-1900). História da Educação. ASPHE/DAE/UFPEL, Pelotas, n. 8. 79-109.

BOURDIEU, P. (2007). A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva.

BÜCHLER, O. (1916). Praktische Rechenschule in vier Heften für Deutsche Schulen in Brasilien – 1 Heft. 2a ed. São Leopoldo: Editora Rotermund.

BÜCHLER, O. (1933). Praktische Rechenschule in vier Heften für Deutsche Schulen in Brasilien – 2 Heft. 12a ed. São Leopoldo: Editora Rotermund.

BÜCHLER, O. (19??). Praktische Rechenschule in vier Heften für Deutsche Schulen in Brasilien – 3 Heft. 9a ed. São Leopoldo: Editora Rotermund.

BÜCHLER, O. (1917). Praktische Rechenschule in vier Heften für Deutsche Schulen in Brasilien – 4 Heft. 2a ed. São Leopoldo: Editora Rotermund.

BÜCHLER, O. (1918). Arithmetica Practica em quatro partes. IV. Parte. 3a edição. São Leopoldo: Editora Rotermund.

BÜCHLER, O. (1914). Contribuições para o Ensino da Aritmética [Beiträge für den Rechenunterricht], ALZ, ago., 5-6.; out., p. 1.

BÜCHLER, O. (1915). Contribuições para o Ensino da Aritmética [Beiträge für den Rechenunterricht], ALZ, abr., 4-5.

BÜCHLER, O. (1917). Entusiasmo em nossa profissão [Begeisterung in unserm Beruf], ALZ, jul., p. 1, ago. , p. 1.

CALKINS, N. A. (1950). Lições de Coisas. Trad. Rui Barbosa. Obras completas de Rui Barbosa v. XIII. 1886, Tomo I. MEC, Rio de Janeiro.

CERTEAU, M. (1982). A escrita da História. Rio de Janeiro; Editora Forense.

CORREA, R.; EISSLER, R. (2017). Cartas e postais como referência em problemas no livro de aritmética de Otto Büchler. Atos de Pesquisa em Educação. Cv. 12, n. 2, 389-405.

DITTRICHT, K. (2013). As exposições universais como mídias para a ação transnacional de saberes sobre o ensino primário na segunda metade do século 19. História da Educação, Porto Alegre v. 17, n. 41, Set./dez. 213-234.

EISSLER, R.; PINTO, N. B. (2013). A ideia de número na obra “Arithmetica Pratica em quatro partes” de Otto Büchler (1915): Contribuições ao ensino fundamental da matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. In ANAIS DO XI ENEM: Educação e Perspectivas (pp. 1-17). Curitiba, 1-13.

ESPAGNE, M. (1999). Les transferts culturels franco-allemands. Paris: Presses Universitaires de France.

FONTAINE, A. (2014). Pedagogia como transferência cultural no espaço franco-suíço: mediadores e reinterpretações de conhecimento (1850-1900). História da Educação, Porto Alegre, v. 18, n. 42, 187-207.

GAERTNER, R. (2004). A matemática escolar em Blumenau (SC) no período de 1889 a 1968: da Neue Deutsche Schule à Fundação Universidade Regional de Blumenau. (Tese de Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

HOFF, S.; CARDOSO, M. A. (2003). O Universal contido no manual O Ensino de Aritmética -1915. In: VI Seminário Nacional de Estudos e Pesquisas História, Sociedade e Educação no Brasil, 2003, Aracaju. A História da Escola pública no Brasil - Rede Histedbr. Aracaju: UFSE, v.1. 1-19.

KREUTZ, L. (1994). Material didático e currículo na escola teuto-brasileira. São Leopoldo: UNISINOS.

KUHN, M.; BAYER, A. (2016). Características das aritméticas da série Concórdia – Década de 1940. Perspectivas da Educação Matemática –INMA/UFMS v. 9, n. 21, 1131-1150.

KUHN, M.; BAYER, A. (2017). A prática da tabuada nas escolas paroquiais luteranas gaúchas do século XX. Revista Eletrônica de Educação. set./dez, v.11, n.3, 753-769.

LEXIS, W. (1904) Das Unterrischtswesen im Deutschen Reich. III Band [Das Volksschulwesen und das Lehrerbildungswesen]. Berlin: Asher &Co.

MAURO, S. (2005). Uma história da matemática escolar desenvolvida por comunidades de origem alemã no Rio Grande do Sul no final do século XIX e início do século XX. (Tese de Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

NAUMANN, H. G. (1978) Discurso: 70 anos de formação de professores evangélicos no Rio Grande do Sul. Arquivo do IEI, 4 páginas.

SEYFERTH, G. (1982). Nacionalismo e identidade étnica: a ideologia germanista e o grupo étnico teuto-brasileiro numa comunidade do Vale do Itajaí. Florianópolis; Fundação Catarinense de Cultura.

SILVA, C. M. S. (2015) Transferências e apropriações de saberes: Friedrich Bieri e a matemática para o ensino primário. ). História da Educação, Porto Alegre, v. 19, n. 45, 43-66, jan./abr.

SILVA, C. M. S. (2016). Wilhelm Rotermund (1843-1925) vivendo em duas culturas. Rev. bras. hist. educ., Maringá-PR, v. 16, n. 4 (43), 94-122, out./dez.

SILVA, C. M. S. (2017). Matemática para a primeira série em livros didáticos russos. BOLETIM GEPEM, n. 71, 51-67, jul./dez.

VALENTE, W.; PINHEIRO, N. (2015). Chega de decorar a tabuada! – As Cartas de Parker e a Árvore do Cálculo na ruptura de uma tradição. Educação Matemática em Revista, Ano 16, n. 16, v. 1, 22-37.

Published

2019-07-09

Issue

Section

Artigos