Student’s strategies used in learning objects and lousa digital when working with algebra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e58860

Abstract

The present study investigated the strategies used by students in the use of the learning object called Balanza Algebrica, using the digital board, and relating it to the strategies used in problems solving of first degree equations with pencil and paper. The exploration of the resolution forms  when using pencil and paper were sought in the literature, while the data on the forms of resolution of the LD were raised in field research, carried out with students from the 9th grade of Elementary School II of a private school in Curitiba - PR The results showed that when students worked with LA in DB the presence of interaction and interactivity were noticed. It also was noticed that their strategies were closer to the algebraic procedures, compared to those used when solving problems with pencil and paper, in which was noticed the predominance of numerical procedures.

Author Biographies

Marco Aurélio Kalinke, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Departamento Acadêmico de Matemática – UTFPR Curitiba

Programa de Pós-gradução em Educação em Ciências e em Matemática - UFPR

Programa de Pós-gradução em Formação Científica, Educacional e Tecnológica – UTFPR

Líder do Grupo de Pesquisas sobre Tecnologias na Educação Matemática - GPTEM

Lattes: http://lattes.cnpq.br/8579058312261603

Bruna Derossi, PPGECM - Universidade Federal do Paraná

Mestre em Educação Matemática pelo PPGECM/UFPR.

Lattes:  http://lattes.cnpq.br/6190629873006779

Luciane Ferreira Mocrosky, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Departamento Acadêmico de Matemática – UTFPR Curitiba

Programa de Pós-gradução em Educação em Ciências e em Matemática - UFPR

Programa de Pós-gradução em Formação Científica, Educacional e Tecnológica – UTFPR

Lattes: http://lattes.cnpq.br/1382294405333452

Marcelo Souza Motta, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Programa de Pós-gradução em Educação em Ciências e em Matemática - UFPR

Programa de Pós-gradução em Formação Científica, Educacional e Tecnológica – UTFPR

Lattes: http://lattes.cnpq.br/7243162229308335

References

BELTRÃO, R. Estratégias mobilizadas por alunos de escolas públicas para resolver um problema que explora a ideia de equilíbrio. Atos de pesquisa em educação, PPGE/ME FURB, v.5, n.3, p.447-462. Set/Dez, 2010. Disponível em: <http://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/2165/1494>. Acesso em: 10 jul. 2018.

BORBA, M. C.; VILLARREAL, M. E. Humans – with – Media and the Reorganization of Mathematical Thinking: Information and Communication Technologies, Modeling, Experimentation and Visualization. 1ª ed. New York: Springer, 2005. Volume 1.

FERNANDES, C. F. Equações de 1º Grau: Estratégias e erros na resolução e simplificação de equações de 1.º grau. 2011. 134 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática). Portugal: Universidade de Lisboa. Disponível em: <http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/5173/1/ulfpie039739_tm.pdf>. Acesso em: 10 jul. 2018.

FREIRE, R. S.; CABRAL, B. S.; FILHO, J. A. C. Estratégias e erros utilizados na resolução de problemas algébricos. In: Anais do VIII ENEM, 2004, Pernambuco. p. 1-15. Disponível em: <http://www.sbem.com.br/files/viii/pdf/02/CC90480732353.pdf> Acesso em: 10 jul. 2018.

GRAVINA, M. A.; SANTAROSA, L. M. A aprendizagem da matemática em ambientes informatizados. 1998. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/6275/3742>. Acesso em: 10 jul. 2018.

KALINKE, M. A. Internet na educação. Curitiba: Chain, 2003.

KALINKE, M. A.; BALBINO, R. O. Lousas Digitais e Objetos de Aprendizagem. In: A Lousa Digital e Outras Tecnologias na Educação Matemática. Kalinke, M. A.; Mocrosky, L. F. (org.). Curitiba: CRV, 2016.

KALINKE, M. A.; MOCROSKY, L. F. (org). A Lousa Digital e Outras Tecnologias na Educação Matemática. Curitiba: CRV, 2016.

LÉVY, P. As tecnologias da Inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MÜLLER, M. R.; SCHÜTZ, F. Considerações teóricas a respeito da animação como objeto de Aprendizagem no contexto educacional atual. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia. Volume especial. p. 20-23. 2013.

NAKASHIMA, R. H. R.; AMARAL, S. F. A linguagem audiovisual da lousa digital interativa no com texto educacional. Educação Temática Digital, Campinas, v.8, n.1, p. 33-48. Dez, 2006.

_________________________________. Indicadores didático-pedagógicos da linguagem interativa da lousa digital. Cadernos de Educação, Pelotas, v.37, p. 381-415. Set, 2010.

NAKASHIMA, R. H. R.; BARROS, D. M. V.; AMARAL, S. F. Uso pedagógico da lousa digital associado à teoria dos estilos de aprendizagem. Revista de estilos de aprendizagem. vol. 4, out. 2009. Disponível em: <http://www.academia.edu/623144/O_uso_pedag%C3%B3gico_da_lousa_digital_associado_a_teoria_dos_estilos_de_aprendizagem>. Acesso em: 10 jul. 2018.

NOBRE, S.; AMADO, N.; PONTE, J. P. Representações na aprendizagem de sistemas de equações. 2013. Disponível em: <http://cmup.fc.up.pt/cmup/eiem/grupos/documents/14.Nobre_Amado_Ponte.pdf>. Acesso em: 10 jul. 2018.

QUINTILIANO, L. C. Relações entre os estilos cognitivos, as estratégias de solução e o desempenho dos estudantes na solução de problemas aritméticos e algébricos. Universidade Estadual de Campinas São Paulo, 2011. Tese (Doutorado em Educação). Disponível em: <http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251112>. Acesso em: 10 jul. 2018.

TIKHOMIROV, O. K. The psychological Consequences of Computarization. In Wertsch, J. V. (Ed.). The Concept of Activity in Soviet Psychology. New York: M. E. Sharpe Inc. pp. 256- 278, 1981.

VOLSO, D. T.; SAVIOLI, A. M. P. D. Como alunos do Ensino Fundamental lidam com problemas envolvendo Álgebra. Disponível em: <http://www.uniritter.edu.br/eventos/sepesq/vi_sepesq/arquivosPDF/27425/1982/com_identificacao/resumo-volso-savioli.pdf>. Acesso em: 12 jan. 2017.

Published

2019-09-25

Issue

Section

Artigos