A teaching experiment on periodicity: relevant factors for learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e61915

Abstract

In this article we discuss a teaching experiment that dealt with periodicity of trigonometric functions and was applied to sixteen first-year students of one Mathematics Graduate Course. A hypothetical learning trajectory (HLT), based on Simon and Tzur studies, was designed contemplating the cognitive mechanism centered on the relation activity-effect, from Piaget's idea of reflexive abstraction. In the qualitative research, with elements of Design Based Research, we investigate how the mathematical task promoted the students' learning. We highlight how the undergraduate students developed tasks using applets in GeoGebra software and how they used the analytical and geometric languages in order to characterize the functions under study and their periods. The results indicated that the records were coordinated while modifying the parameters of the algebraic expressions of the functions and related them to the periods of the functions. We identified relevant factors for learning provided by the teaching experiment, which explained the relationship between conceptual learning and mathematical tasks proposed in the HLT. We conclude that the cognitive mechanism provided a framework for undergraduate students thinking and advancing in conceptual learning.

Author Biography

Nielce Meneguelo Lobo da Costa, Universidade Anhanguera de São Paulo, Universidade Norte do Paraná

 Licenciada em Matemática pela Universidade de São Paulo (1973) e Pedagoga formada pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de São Bernardo do Campo (1985), com habilitação em Administração Escolar e Orientação Educacional. É mestre em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1997) e doutora em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004). Atualmente é docente e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e do Programa de Mestrado em Ensino de Ciências e Saúde da Universidade Anhanguera de São Paulo e Vice-coordenadora do Comitê de ética em Pesquisa da UNIAN/SP. Avaliadora de cursos de graduação (CEESP) desde 2008.Tem experiência na área de Educação, tendo participado de diversos projetos de formação de professores e de gestores escolares. Coordenou projeto financiado pela Capes no Programa Observatório da Educação.Na área de Educação Matemática tem atuado em tecnologia educacional - principalmente na formação de professores que ensinam matemática e na educação científica e tecnológica.

References

Amantes, A.; Borges, O. (2008). Uso da taxonomia SOLO como ferramenta metodológica na pesquisa educacional. In: VI Encontro Nacional De Pesquisa Em Educação Em Ciências. Florianópolis. Anais. Belo Horizonte: FAEUFMG, 2008. v. Único. p. 1-12. <http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/vienpec/CR2/p678.pdf>

Bass, H., (1998). Research on university-level mathematics education: (Some of) what is needed, and why? Pre-Proceedings of the ICMI Study Conference on the Teaching and Learning of Mathematics at University Level.

Biggs, J.; Collis, K. (1982) Evaluating the quality of learning: the SOLO taxonomy. New York: Academic Press.

Brasil. (1998). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF.

Brasil. (2000). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio: Parte III: Ciências da Natureza Matemática e suas Tecnologias, Brasília: MEC/SEM.

Brasil. (2006). Orientações Curriculares para o Ensino Médio - Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, v. 2, p 67-98.

Brito, A. J.; Morey, B. B. (2004). Trigonometria: dificuldades dos professores de matemática do ensino fundamental. Horizontes, Bragança Paulista, v. 22, n. 1, p. 65-70.

Coob, P; Confrey, J; Disessa, A.; Lehrer, R.; Schauble, L. (2003). Design experiments in education research. Educational Researcher, v.32, n.1, p. 913.

Biggs, J.& Collis, K. (1982). Evaluating the quality of learning: the SOLO taxonomy. New York: Academic Press.Dreyfus, T., Hillel, J. & Sierpinska, A. (1998). Evaluation of a Teaching Design in Linear Algebra: The Case of Linear Transformations. Paper presented at the first Conference of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME–1). http://www.fmd.uniosnabrueck.de/ebook/erme/cerme-1proceedings/papers/g2-dreyfus-et-al.pdf . Acesso em 12/09/2017.

Duval, R. (1998) Geometry from a cognitive point of view. En C. Mammana and. Villani (eds.) Perspective on the Teaching of the Geometry for the 21st century (37-51). Dordrecht, Netherland: Kluwer Academic Publishers.

Figueiredo, D.G. (1977). Análise de Fourier e equações diferenciais parciais. Rio de Janeiro, Instituto de Matemática Pura e aplicada, CNPQ.

Figueiredo, S. A de. (2015). Formação Inicial de Professores e a Integração da Prática Como Componente Curricular na Disciplina de Matemática Elementar. Tese de Doutorado em Educação Matemática. Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Anhanguera de São Paulo.

Gilsdorf, M. A. (2006). Comparison of rational and classical trigonometry. http://web. maths.unsw.edu.au/~norman/papers/TrigComparison.pdf, March.

Lagrange, J.B.; Artigue, M. (2009). Students’ activities about functions at upper secondary level: a grid for designing a digital environment and analysing uses. In Tzekaki, M., Kaldrimidou, M. & Sakonidis, C. (Eds.), Proceedings of 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Thessaloniki, Greece: PME.

Lindegger, L. R. M. (2000). Construindo os conceitos básicos da trigonometria no triângulo, uma proposta a partir da manipulação de modelos. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação Matemática), Pontifícia Universidade Católica, São Paulo.

Lobo da Costa, N. M. (1997). Funções Seno e Cosseno: Uma sequência de ensino a partir dos contextos do "Mundo Experimental" e do Computador. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação Matemática), Pontifícia Universidade Católica, São Paulo.

Lobo da Costa, N. M. (2004) Formação de Professores para o ensino da Matemática com a informática Integrada à prática Pedagógica: exploração e análise de dados em bancos computacionais. Tese (Doutorado em Educação: Currículo). Pontifícia Universidade Católica, São Paulo.

Maschietto, M. (2008). Graphic Calculators and Micro-Straightness: Analysis of a Didactic Engineering. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 13(3), 207-230, doi: 10.1007/s10758-008-9141-7.

Orfão, R. B. (2012) Professores de Matemática em um Grupo de Estudos: Uma Investigação Sobre o uso de Tecnologia no Ensino de Funções Trigonométricas. Dissertação (Mestrado Acadêmico) – Universidade Bandeirante de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática.

Piaget, J. (1977). Studies in Reflecting Abstraction. Sussex: Psychology Press.

Sierpinska A. (1992) On understanding the notion of function. In: Dubinsky E., Harel G. (eds.) The concept of Function. (MAA Notes Vol. 25, 25-59). Mathematical Association of America.

Simon, M. A. (1995). Reconstructing mathematics pedagogy from a constructivist perspective. Journal for Research in Mathematics Education. Vol. 26, No. 2, 114-145.

Simon, M. A., Tzur R. (2004). Explicating the Role of Mathematical Tasks in conceptual Learning: An Elaboration of the Hypothetical Learning Trajectory. Mathematical Thinking and Learning, 6(2), 91-104.

Simon, M. A., Tzur, R., Heinz, K. , Kinzel, M. (2004). Explicating a mechanism for conceptual learning: elaborating the construct of reflective Abstraction. Journal for Research in Mathematics Education, 35(5), 305-329.

Soto, E. (2002). Comportamento Organizacional: O impacto das emoções. 1. ed. Pioneira: São Paulo.

Wildberger, N. (2005). Divine Proportions: Rational Trigonometry to Universal Geometry. In http://wildegg.com. 300pp.

Thiollent, M. (1994). Metodologia da Pesquisa-Ação nas Organizações. 6ª edição Ed. Cortez. São Paulo.

Tzur, R. (1999). An Integrated study of children's construction of improper fractions and the teacher's role in promoting that learning. Journal for Research in Mathematics Education, 30 (4), 390-416.

Published

2019-07-09

Issue

Section

Artigos