Contributions of Multibase app for tablets to understand the "lend one" and the "get borrow one" at addition and subtraction operations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e61998

Abstract

The research reported in this paper was developed in a municipal public school in Vitória city, Espírito Santo state, in a second-year class of elementary school. In this text, we analyze contributions of Multibase app to understand the "lend one" and the "get borrow one" expressions, both used in Brazil, when performing operations involving addition and subtraction algorithms. Multibase is an app developed for use in tablets that takes the Gold Material developed by the Italian educator Maria Montessori by reference. We take for analysis theories that involve the understanding of numerical bases and positional values of numerals in a numerical representation and contributions of manipulations of mobile devices, specifically tablets, in this process. We have observed, in the investigation, that it is not only about doing in the Multibase what already was done with pencil and paper. The simple manipulation of pieces, grouping and ungrouping, the students exchanging information each other, among other things, facilitated by mobility that tablet promote, are new ways of thinking and doing math.

Author Biographies

Rony C. O. Freitas, Instituto Federal do Espírito Santo

http://lattes.cnpq.br/2728424334883888

Vito Rodrigues Franzosi, Instituto Federal do Espírito Santo

http://lattes.cnpq.br/9950767631409730

References

Bairral, M. A. (2013). As TIC e a licenciatura em matemática: em defesa de um currículo focado em processos. Jornal Internacional De Estudos Em Educação Matemática, 6(1), 1-20. Recuperado de http://revista.pgsskroton.com.br/index.php/jieem/article/view/97

Bairral, M. A., Assis, A., & Silva, B. C. (2015). Mãos em ação em dispositivos touchscreen na educação matemática. Seropédica, RJ: Ed. da UFRRJ.

Borba, M. C., & Araújo, J. L. (2013). Pesquisa qualitativa em educação matemática (5 ed.). Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Centurión, M. (2006). Conteúdo e metodologia da matemática: Números e Operações (2 ed.). São Paulo, SP: Scipione.

Dante, L. R. (1985). Os algoritmos e suas implicações educativas. Revista De Ensino De Ciências, (12), 29-34. Recuperado de http://www.cienciamao.usp.br/dados/rec/_osalgoritmosesuasimplica.arquivo.pdf

Franzosi, V. R. (2018). Agrupamentos e desagrupamentos no aplicativo Multibase: uma proposta de ensino do conceito de número e operações do campo conceitual aditivo (Dissertação de Mestrado). Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.

Freitas, R. C. O. (2004). Um ambiente para operações virtuais com o material dourado (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.

Freitas, R. C. O. (2016). Dos computadores de mesa aos dispositivos móveis: a evolução de um aplicativo voltado para o ensino e a aprendizagem de números e operações aritméticas. Ifesciência, 2(2), 132-146. Recuperado de http://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/734/438

Freitas, R. C. O. (2017). Aplicativo Multibase para Tablets: Análise de uma de suas Funcionalidades. Educação Matemática Em Revista, (51), 15-24. Recuperado de http://www.sbem.com.br/revista/index.php/emr/issue/view/63/showToc

Loureiro, C. (2004). Em defesa da utilização da calculadora: algoritmos com sentido numérico. Revista Educação E Matemática, (77), 22-29.

Moran, J. M. (2013). Ensino-aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In J. Moran, M. Masetto & M. Behrens, Novas tecnologias e mediações pedagógicas (21 ed., pp. 11-72). Campinas, SP: Papirus.

Moyer-Packenham, P. S., Shumway, J. F., Bullock, E., Tucker, S. I., Anderson-Pence, K. L., Westenskow, A., Boyer-Thurgood, J., Maahs-Fladung, C., Symanzik, J., Mahamane, S., MacDonald, B. & Jordan, K. (2015). Young Children’s Learning Performance and Efficiency when Using Virtual Manipulative Mathematics iPad Apps. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 34(1), 41-69. Waynesville, NC USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Recuperado de https://www.learntechlib.org/primary/p/147356/.

Nemirovsky, R., Kelton, M. L. & Rhodehamel, B. (2013). Playing Mathematical Instruments: Emerging Perceptuomotor Integration with an Interactive Mathematics Exhibit. Journal for Research in Mathematics Education, 44(2), 372-415. Recuperado de https://www.learntechlib.org/p/156131/.

Shuler, C., Levine, Z., & Ree, J. (2012). iLearn II: An Analysis of the Education Category of Apple’s App Store. New York: The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download;jsessionid=46647A8E711713C9BD296758BB86E9BD?doi=10.1.1.362.6454&rep=rep1&type=pdf

Published

2019-07-09

Issue

Section

Artigos