Solving problem in teaching statistics at elementary school: contributions of the Anthropological Theory of the Didactic and the Stimulus Equivalence
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62433Abstract
The objective of this paper is to present the theoretical basis used for the creation of problems in the teaching and learning process of statistical contents of the 1st year of Basic Education, following the principles of the Anthropological Theory of the Didactic (TAD), in the didactic and mathematical praxeological organization ) and the Stimulus Equivalence, to elaborate small units of teaching, describing a simple repertoire to be taught and progressively increasing complexity. In the Stimulus Equivalence we present a proposal for the pre-test phase considering that the criterion to advance will be of 100%, that is, the student will only go to the teaching and test phase of conditional discriminations if he agrees to all the problems proposed in this phase. We will also use the principles of the Anthropological Theory of the Didactic (TAD) in the didactic and mathematical praxeological organization (Statistics), made up of a sequence of tasks that can be performed using several techniques justified by the technology that uses theories related to Statistics as object of study. Based on these assumptions we bring the subtasks elaboration addressing the need for the apprehension of nomenclature and visual representation for table and the reading of tables of simple columns and collection and organization of information suggested by the National Curricular Common Base - BNCC. We believe that using problem solving as a teaching methodology is an interesting way to present basic concepts of Statistics, as they allow them to be presented in an attractive way and favor creativity in the elaboration of strategies for solving and finding solutions.
References
Batanero, C. (2001). Didáctica de la Estadística. Granada: Grupo de Investigación em Educación Estadística. Disponível em https://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/didacticaestadistica.pdf.
Barros, R. S. (1996). Análise do comportamento: da contingência de reforço à equivalência de estímulos. Caderno de Textos de Psicologia, 1(1), 7-14.
Bittar, M. (2017). A Teoria Antropológica do Didático como ferramenta metodológica para análise de livros didáticos. Zetetiké, 25(3), 364-387.
Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Ministério da Educação, Brasília. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf.
Carmo, J. S., & Galvão, O. G. (2000). Aquisição do conceito de número em crianças pré-escolares através do ensino de relações condicionais e generalização. In: Carmo, J. S., Silva, L. C. C., & Figueiredo, R. M. E. (Org.). Dificuldades de aprendizagem no ensino de leitura, escrita e conceitos matemáticos (pp. 50-87). Universidade da Amazônia, Belém.
Chevallard,Y. (1996). Conceitos fundamentais da Didáctica: perspectivas trazidas por uma abordagem antropológica. In: BRUN, J. Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Horizontes Pedagógicos.
Chevallard, Y., Bosch, M., & Gascón, J. (2001). Estudar Matemáticas: o elo perdido entre o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas.
De Rose, J. C. C. (1993). Classes de estímulos: Implicações para uma análise comportamental da cognição. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 9(2), 283-303.
Duval, R. (2002). Comment analyser le fonctionnemment représentationnel des tableaux et leur diversité? In: Séminaires de Recherche “Conversion et articulation des représentations”. Vol II. Éditeur Raymond Duval, IUFM Nord-Pas de Calais.
Duval, R. (2003). Registro de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. In: Machado, S. D. A. (Org.). Aprendizagem em Matemática: registro de representação semiótica (pp 11- 33). Campinas, São Paulo: Papirus.
Fernandes, R. J. G., Santos Júnior, G. (2017). Ensino de Estatística e de Probabilidade para os anos iniciais de escolarização: uma proposta para trabalhar resolução de problemas em contextos de jogos. Boletim de Educação Matemática - BoEM, 5(9), 62-80.
Fields, L., Reeve, K. F., Adams, B. J., & Verhave, T. (1991). The generalization of equivalence relations: A model for natural categories. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 55, 305–312.
Franklin, C., Kader, G., Mewborn, D. S., Moreno, J., Peck, R., Perry, M., & Scheaffer, R. (2005). A curriculum framework for K-12 statistics education. GAISE report. American Statistical Association. Disponível em www.amstat.org/education/gaise/.
Gal, I. (2002). Adult´s statistical literacy: meanings, components, responsibilities – appears. International Statistical Review, 70(1), 1-33.
Garfield, J.; Ben-Zvi, D. (2008). Developing Students' Statistical Reasoning: Connecting Research and Teaching Practice. Springer.
Konold, C., & Pollatsek, A. (2004). Conceptualizing an average as a stable feature of a noisy process. In D. Ben-Zvi, & J. Garfield (Eds.). The challenge of developing statistical literacy reasoning and thinking (pp. 169-199). Dordrecht: Kluwer.
Lopes, C. A. E. (2008). O Ensino da Estatística e da Probabilidade na Educação Básica e a Formação dos Professores. Caderno CEDES, 28(74), 57-73.
Neres, R. L., & Cantanhêde, R. D da S. (2016). Ensinar e aprender estatística por meio de resolução de problemas. Revista de Educação, Ciências e Matemática, 6(1), 59-77.
Onuchic, L. R., & Allevato, N. S. G. (2009). Ensinando Matemática na sala de aula através da Resolução de Problemas. Boletim GEPEM, 55, 1-19.
Peça, C. M. K. (2008). Análise e interpretação de tabelas e gráficos estatísticos utilizando dados interdisciplinares. Programa de Desenvolvimento Educacional, UTFPR, Paraná. Disponível em http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1663-8.pdf.
Sidman, M., & Tailby, W. (1982). Conditional discrimination vs matching to sample: an expansion of the testing paradigm. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 37, 5-22.
Sidman, M. (1986). Functional analysis of emergent verbal classes. In: Thompson, T.; Zeiler, M. D. (Orgs.). Analysis and Integration of Behavioral Units (pp. 213-245). Hillsdale, N. J.: Erlbaum.
Silva, V. F. (2016). A resolução de problemas: concepções evidenciadas na prática e no discurso de professores de matemática do Ensino Fundamental. Anais do 10 Simpósio Linguagens e Identidades da/na Amazônia Sul-Ocidental: Trânsitos pós-coloniais e de colonialidade de saberes e sentidos, Universidade Federal do Acre, Acre.
Souza, R. D. C., Assis, G. J. A., & Magalhães, P. G. S. (2005). Emergência de relações numéricas sob controle condicional em crianças surdas, Psicologia: Teoria e Pesquisa, 21(3), 297-308.
Van De Walle, J. A. (2009). Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Porto Alegre: Artmed.
Vargas, G. G. B. de. (2013) A metodologia da resolução de problemas e o ensino de estatística no nono ano do ensino fundamental. Dissertação de Mestrado em Ensino de Matemática, Mestrado Profissionalizante em Ensino de Física e de Matemática, Centro Universitário Franciscano de Santa Maria.
Wainer, H. (1992). Understanding graphs and tables. Educational Researcher, 21(1), 12-14.
Watson, J. M., Callingham, R. A., & Kelly, B. A. (2007). Students’ appreciation of expectation and variation as a foundation for statistical understanding. Mathematical Thinking and Learning, 9(2), 83-130.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).