Solving problem in teaching statistics at elementary school: contributions of the Anthropological Theory of the Didactic and the Stimulus Equivalence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62433

Abstract

The objective of this paper is to present the theoretical basis used for the creation of problems in the teaching and learning process of statistical contents of the 1st year of Basic Education, following the principles of the Anthropological Theory of the Didactic (TAD), in the didactic and mathematical praxeological organization ) and the Stimulus Equivalence, to elaborate small units of teaching, describing a simple repertoire to be taught and progressively increasing complexity. In the Stimulus Equivalence we present a proposal for the pre-test phase considering that the criterion to advance will be of 100%, that is, the student will only go to the teaching and test phase of conditional discriminations if he agrees to all the problems proposed in this phase. We will also use the principles of the Anthropological Theory of the Didactic (TAD) in the didactic and mathematical praxeological organization (Statistics), made up of a sequence of tasks that can be performed using several techniques justified by the technology that uses theories related to Statistics as object of study. Based on these assumptions we bring the subtasks elaboration addressing the need for the apprehension of nomenclature and visual representation for table and the reading of tables of simple columns and collection and organization of information suggested by the National Curricular Common Base - BNCC. We believe that using problem solving as a teaching methodology is an interesting way to present basic concepts of Statistics, as they allow them to be presented in an attractive way and favor creativity in the elaboration of strategies for solving and finding solutions.

 

 

Author Biographies

Ailton Paulo de Oliveira Júnior, Universidade Federal do ABC

Possui graduação em Ciências Estatísticas pela Escola Nacional de Ciências Estatísticas (1988), Licenciatura em Matemática pela Universidade Católica de Brasília (2005), Mestrado em Pesquisa Operacional pelo Instituto Militar de Engenharia (1991), Doutorado em Educação (Didática, Práticas Escolares e Técnicas de Ensino) pela Universidade de São Paulo (2003) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2009). Atualmente é professor associado do curso de Licenciatura em Matemática do Centro de Matemática, Computação e Cognição e do Programa de Pós-Graduação em Ensino e História das Ciências e da Matemática da Universidade federal do ABC - UFABC. É coordenador do Grupo de Estudos em Educação Estatística e Matemática - GEEM, certificado junto ao CNPq tendo como prioridade a discussão e o estudo de questões relativas à Educação Estatística e Matemática desde os anos iniciais do Ensino Fundamental até o Ensino Superior. É coordenador dos seguintes projetos de pesquisa: A utilização da metodologia de resolução de problemas no ensino de Estatística, Probabilidade e Análise Combinatória na Educação Básica e Avaliação das atitudes em relação ao ensino de Estatística de alunos do Bacharelado em Ciências e Tecnologia - BCT da disciplina de Introdução à Probabilidade e Estatística - IPE da Universidade Federal do ABC - UFABC. O foco dos trabalhos relaciona-se com as concepções e atitudes de professores e alunos em relação ao ensino de Probabilidade, Estatística e Matemática, Resolução de Problemas, Modelagem Matemática, jogos pedagógicos, tecnologias digitais contribuindo para o ensino e a história do ensino de Estatística. http://lattes.cnpq.br/6829518369917635

Nilceia Datori Barbosa, Universidade Federal do ABC

Como mestranda em Ensino e História das Ciências e da Matemática da Universidade Federal do ABC ? UFABC - investiga o Ensino de Probabilidade e Estatística nos anos inicias do Ensino Fundamental. Possui curso de pós-graduação Lato Sensu em Ciências e Tecnologia pela Universidade Federal do ABC ? UFABC ? e em Ensino Lúdico e Educação Infantil, ambas pela Faculdade de Educação São Luís Jaboticabal - FESL. Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Conchas/SP e em Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo - UNIAN. Possui habilitação plena em Piano pelo Conservatório Musical Heitor Villa Lobos/SP e curso técnico com habilitação específica de Magistério ? CEFAM. Com relação à área profissional, desde 2013 atua como professora de Educação Infantil e Ensino Fundamental na Rede Municipal de Santo André/SP. http://lattes.cnpq.br/6325752362806650

Natália Galvão Simão de Souza, Universidade Federal do ABC

Mestranda do programa de pós-graduação em Ensino e História das Ciências e da Matemática da Universidade Federal do ABC. Graduada no curso de Licenciatura em Matemática da UNESP - Universidade Estadual Paulista. Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID. Foi bolsista no projeto Videogames In One Mouse Per Child, Latin American and Caribbean Collaborative ICT Research. Premiada com os prêmios de Excelência Acadêmica e Mérito Acadêmico da 9ª turma de Licenciatura em Matemática. Participa do Grupo de Estudos em Educação Estatística e Matemática da UFABC. http://lattes.cnpq.br/0176339173271378

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Published

2019-09-27

Issue

Section

Edição Especial: Educação Estatística