Mathematical modelling and statistical literacy in the teaching of graphs
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62726Abstract
This paper aims to present a mathematical modeling project in which the students of Statistics discipline from an undergraduate service course are invited to research statistical graphs with the intention of doing a critical analysis. Under the light of the concept of statistical literacy within in the foundations of Statistics Education, we jointly worked on a critical competence in this project, which resulted in a very satisfactory achievement of the students. Splitted into groups, students researched different newspapers, magazines and digital media, built a report and performed a brief presentation of their results. Several cases of misuse or misuse of graphics were presented and the students' engagement in the activity was quite useful. Finally, we noticed a development of statistical literacy in the study of graphs, as well as the critical competence in the students.
References
Alrø, H., & Skovsmose, O. (2006). Diálogo e aprendizagem em educação matemática (Trad. Orlando Figueiredo). Belo Horizonte: Autêntica.
BRASIL. (2006). Orientações curriculares para o ensino médio. Volume 2: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica.
Brousseau, G. (1990). Le contrat didactique et le concept de milieu: Dévolution. in Revue Recherches en didactique des Mathématiques, 9(3), 309-336. (Actes de la Vème Ecole d'été de Didactique des mathématiques, Plestin les grèves). Grenoble: La pensée sauvage
Broussau, G. (2013). O não dito é essencial. Revista Nova Escola. Edição 264, não paginado. Recuperado de https://novaescola.org.br/conteudo/568/contrato-didatico-o-nao-dito-e-essencial
Callingham, R. (2007). Assessing Statistical literacy: a question of interpretation. ICOTS 7. Recuperado de https://www.stat.auckland.ac.nz/~iase/publications/17/6D1_CALL.pdf
Campos, C. R. (2007). A educação estatística: uma investigação acerca dos aspectos relevantes à didática da estatística em cursos de graduação. Tese, doutorado em Educação Matemática. Rio Claro: UNESP.
Campos, C. R. (2016). Towards critical statistics education. Saarbrücken, Deutschland: Lambert Academic Publishing.
Campos, C. R., Wodewotzki, M. L. L., & JACOBINI, O. R. (2011a). Educação Estatística – teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte: Autêntica.
Campos, C. R., Jacobini, O. R., Wodewotzki, M. L. L., & Ferreira, D. H. L. (2011b). Educação Estatística no contexto da Educação Crítica. Boletim de Educação Matemática (BOLEMA), 24 (39), 473-494.
Coutinho, C. Q., & Campos, C. R. (2018). Perspectivas em didática e educação estatística e financeira: reflexões sobre convergências entre letramento matemático, matemacia, letramento estatístico e letramento financeiro. In G. P. Oliveira (Org.). Educação Matemática: epistemologia, didática e tecnologia. (pp. 143-180). Cidade: Editora.
DelMas, R. C. (2002). Statistical literacy, reasoning and learning: a commentary. Journal of Statistics Education, 10(3). Recuperado de www.amstat.org/publications/jse/v10n3/chance.html
Diniz, L. N. (2016). Leitura, construção e interpretação de gráficos estatísticos em projetos de modelagem matemática com uso das tecnologias de informação e comunicação. Tese (doutorado em Ciências da Educação). Portugal: Universidade do Minho.
Ortiz de Haro, J. J. (1999). Significado de conceptos probabilísticos en los textos de Bachillerato. Tese (doutorado). Granada, Espanha: Universidad de Granada.
Pessoa, C. (2004). Contrato didático: sua influência na interação social e na resolução de problemas. VIII Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM). Recife: Universidade Federal de Pernambuco. Recuperado de www.sbembrasil.org.br/files/viii/pdf/01/CC66657466404.pdf.
Rumsey, D. J. (2002). Statistical literacy as a goal for introductory statistics courses. Journal of Statistics Education, 10 (3). Recuperado de http://ww2.amstat.org/publications/jse/v10n3/rumsey2.html
Sánchez-Cobo, F. T. (1996). Análisis de la exposición teórica y de los ejercicios de correlación y regresión em los textos de Bachillerato. Memoria de Tercer Ciclo. Granada, Espanha: Universidad de Granada.
Sharma, S. (2017). Definitions and models of statistical literacy: a literature review. Open Review of Educational Research, 4(1), 118-133. doi 10.1080/23265507.2017.1354313.
Silva, B. A. (2008). Contrato Didático. In: S. D. A. MACHADO (Org.) Educação Matemática – Uma (nova) introdução. (pp. 49-75). São Paulo: EDUC.
Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação. Boletim de Educação Matemática (BOLEMA), 13(14), 66-91. Rio Claro: UNESP.
Skovsmose, O. (2014). Critique as uncertainty. Charlotte, NC: Information Age Publishing, 2014.
Wallman, K. K. (1993). Enhancing statistical literacy: enriching our society. Journal of the American Statistical Association, 88 (421), 1-8.
Watson, J. M., & Callingham, R. (2003). Statistical literacy: A complex hierarchical construct. Statistics Education Research Journal, 2(2), 3–46.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).