Teaching statistics: in a virtual environment, students attending a teaching certification program in pedagogy discuss their experience of implementing teaching sequences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62770

Abstract

This study analyzes how teaching sequences involving concepts of basic Statistics can contribute to the training of pedagogy students pursuing a teaching degree. To this end, students attending a distance-learning pedagogy program (some of whom were already working as basic education teachers or had contact with basic education students during internships) applied teaching sequences that included basic contents of statistics to their early-elementary-school students in basic education schools. The analysis of results drew on Shulman’s categories of knowledge related to mathematical content held by teachers – prominent among which were the specific and the pedagogical knowledge required for teaching in early elementary school – and also on Gal’s concept of statistical literacy regarding statistical contents. The students shared their experiences in a virtual forum. Analysis of these accounts provided a panorama of the possibilities of experiencing shared reflection on teaching practices among pedagogy students.

Author Biography

Auriluci Carvalho Figueiredo, Universidade Metropolitana de Santos

Licenciada em Matemática, mestre e doutora pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora titular a posentada do Instituto Feseral de São Paulo e atual professora e coordenadora  da Licenciaura em Matemática da Universidade metopolitana de Santos.  Área de pesquisa Estatística, Probabilidade, Formação de Professores. Educação a Distância

References

Associação Brasileira de Educação a Distância. (2017). Censo EAD Brasil 2016: Relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil. Curitiba: Intersaberes. Retirado em 10 de janeiro, 2019, de: http://abed.org.br/censoead2016/Censo_EAD_2016_portugues.pdf

Batanero, C. (2013). Sentido estadístico: componentes y desarrollo. In Actas de las Primeras Jornadas Virtuales en Didáctica de la Estadística, Probabilidad y Combinatoria (pp. 55-61). Granada (Espanha): SEIEM. Retirado em 30 de janeiro, 2019, de: https://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/Sentidoestad%C3%ADstico.pdf

Brasil. (1997). Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: primeiro e segundo ciclos do ensino fundamental: matemática. Brasília: MEC-SEF. Retirado em 20 de janeiro, 2019, de: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf

Brasil. (2017). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. Retirado em 10 de janeiro, 2019, de: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf

Campos, C. N. V. B., & Novais, E. S. (2010). Jogos e brincadeiras para ensinar e aprender probabilidade e estatística nas séries iniciais do ensino fundamental. In Anais do 10.o Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM). Salvador: SBEM. Retirado em 20 de janeiro, 2019, de: http://www.lematec.net.br/CDS/ENEM10/artigos/MC/T2_MC1938.pdf

Cazorla, I. M. (2015). O ensino de estatística no Brasil. Retirado em 20 de janeiro, 2019, de: http://www.sbem.com.br/gt_12/arquivos/cazorla.htm

Figueiredo, A. C., & Costa, M. (2018). Perspectives in teaching statistics in a pedagogy course in DE. In M. A. Sorto, A. White, & L. Guyot (Eds.), Looking back, looking forward: Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10). Voorburg (The Netherlands): International Statistical Institute. Retirado em 20 de janeiro, 2019, de: https://iase-web.org/icots/10/proceedings/pdfs/ICOTS10_C142.pdf

Flora, D. P. D., Jacobi, L. F., & Kessler, A. L. de F. (2011). Aperfeiçoamento do ensino de estatística nos anos iniciais do ensino fundamental através de metodologias alternativas. Revista Conexão (Ponta Grossa), 7, 168-173. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/conexao/article/view/3714/2668

Gal, I. (2002). Adults’ statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25. Disponível em: https://iase-web.org/documents/intstatreview/02.Gal.pdf

Oliveira, L. M., & Bello, M. K. (2011). Ideias estatísticas na formação de professores das séries iniciais. In Anais da 13.a Conferência Internacional de Educação Matemática. Recife: CIAEM. Retirado em 22 de janeiro, 2019, de: https://ciaem-redumate.org/ocs/index.php/xiii_ciaem/xiii_ciaem/paper/viewFile/1959/309

Oliveira Júnior, A. P., & Vieira, M. L. (2016). A educação estatística nos anos iniciais do ensino fundamental: estado da arte. Revista Triângulo (Uberaba), 8, 33-52. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/1410/3

Ribeiro, S. D. (2010). As pesquisas sobre o ensino da estatística e da probabilidade no período de 2000 a 2008: uma pesquisa a partir do banco de dados da CAPES (Dissertação de mestrado profissional em ensino da matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. Retirado em 22 de janeiro, 2019, de: https://tede.pucsp.br/bitstream/handle/10837/1/Silverio%20Domingos%20Ribeiro.pdf

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(4), 4-14. Disponível em: http://www.fisica.uniud.it/URDF/masterDidSciUD/materiali/pdf/Shulman_1986.pdf

Souza, A. C. C. (2008). A educação estatística na infância. In Anais do XII Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-graduação em Educação Matemática. Retirado em 22 de janeiro, 2019, de http://www2.rc.unesp.br/eventos/matematica/ebrapem2008/upload/114-1-A-Microsoft%20Word%20-%20gt9_souza_tc.pdf

Vaz, M. F. R. (2009). Os padrões internacionais para a construção de material educativo on-line. In F. M. Litto, & M. M. M. Formiga (orgs.), Educação a distância: o estado da arte (pp. 386-394). São Paulo: Pearson Education do Brasil.

Published

2019-09-27

Issue

Section

Edição Especial: Educação Estatística