Teaching statistics: in a virtual environment, students attending a teaching certification program in pedagogy discuss their experience of implementing teaching sequences
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62770Abstract
This study analyzes how teaching sequences involving concepts of basic Statistics can contribute to the training of pedagogy students pursuing a teaching degree. To this end, students attending a distance-learning pedagogy program (some of whom were already working as basic education teachers or had contact with basic education students during internships) applied teaching sequences that included basic contents of statistics to their early-elementary-school students in basic education schools. The analysis of results drew on Shulman’s categories of knowledge related to mathematical content held by teachers – prominent among which were the specific and the pedagogical knowledge required for teaching in early elementary school – and also on Gal’s concept of statistical literacy regarding statistical contents. The students shared their experiences in a virtual forum. Analysis of these accounts provided a panorama of the possibilities of experiencing shared reflection on teaching practices among pedagogy students.
References
Associação Brasileira de Educação a Distância. (2017). Censo EAD Brasil 2016: Relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil. Curitiba: Intersaberes. Retirado em 10 de janeiro, 2019, de: http://abed.org.br/censoead2016/Censo_EAD_2016_portugues.pdf
Batanero, C. (2013). Sentido estadístico: componentes y desarrollo. In Actas de las Primeras Jornadas Virtuales en Didáctica de la Estadística, Probabilidad y Combinatoria (pp. 55-61). Granada (Espanha): SEIEM. Retirado em 30 de janeiro, 2019, de: https://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/Sentidoestad%C3%ADstico.pdf
Brasil. (1997). Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: primeiro e segundo ciclos do ensino fundamental: matemática. Brasília: MEC-SEF. Retirado em 20 de janeiro, 2019, de: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf
Brasil. (2017). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. Retirado em 10 de janeiro, 2019, de: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf
Campos, C. N. V. B., & Novais, E. S. (2010). Jogos e brincadeiras para ensinar e aprender probabilidade e estatística nas séries iniciais do ensino fundamental. In Anais do 10.o Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM). Salvador: SBEM. Retirado em 20 de janeiro, 2019, de: http://www.lematec.net.br/CDS/ENEM10/artigos/MC/T2_MC1938.pdf
Cazorla, I. M. (2015). O ensino de estatística no Brasil. Retirado em 20 de janeiro, 2019, de: http://www.sbem.com.br/gt_12/arquivos/cazorla.htm
Figueiredo, A. C., & Costa, M. (2018). Perspectives in teaching statistics in a pedagogy course in DE. In M. A. Sorto, A. White, & L. Guyot (Eds.), Looking back, looking forward: Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10). Voorburg (The Netherlands): International Statistical Institute. Retirado em 20 de janeiro, 2019, de: https://iase-web.org/icots/10/proceedings/pdfs/ICOTS10_C142.pdf
Flora, D. P. D., Jacobi, L. F., & Kessler, A. L. de F. (2011). Aperfeiçoamento do ensino de estatística nos anos iniciais do ensino fundamental através de metodologias alternativas. Revista Conexão (Ponta Grossa), 7, 168-173. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/conexao/article/view/3714/2668
Gal, I. (2002). Adults’ statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25. Disponível em: https://iase-web.org/documents/intstatreview/02.Gal.pdf
Oliveira, L. M., & Bello, M. K. (2011). Ideias estatísticas na formação de professores das séries iniciais. In Anais da 13.a Conferência Internacional de Educação Matemática. Recife: CIAEM. Retirado em 22 de janeiro, 2019, de: https://ciaem-redumate.org/ocs/index.php/xiii_ciaem/xiii_ciaem/paper/viewFile/1959/309
Oliveira Júnior, A. P., & Vieira, M. L. (2016). A educação estatística nos anos iniciais do ensino fundamental: estado da arte. Revista Triângulo (Uberaba), 8, 33-52. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/1410/3
Ribeiro, S. D. (2010). As pesquisas sobre o ensino da estatística e da probabilidade no período de 2000 a 2008: uma pesquisa a partir do banco de dados da CAPES (Dissertação de mestrado profissional em ensino da matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. Retirado em 22 de janeiro, 2019, de: https://tede.pucsp.br/bitstream/handle/10837/1/Silverio%20Domingos%20Ribeiro.pdf
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(4), 4-14. Disponível em: http://www.fisica.uniud.it/URDF/masterDidSciUD/materiali/pdf/Shulman_1986.pdf
Souza, A. C. C. (2008). A educação estatística na infância. In Anais do XII Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-graduação em Educação Matemática. Retirado em 22 de janeiro, 2019, de http://www2.rc.unesp.br/eventos/matematica/ebrapem2008/upload/114-1-A-Microsoft%20Word%20-%20gt9_souza_tc.pdf
Vaz, M. F. R. (2009). Os padrões internacionais para a construção de material educativo on-line. In F. M. Litto, & M. M. M. Formiga (orgs.), Educação a distância: o estado da arte (pp. 386-394). São Paulo: Pearson Education do Brasil.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).