Constitution of the knowledge of the professional formation in the course of degree in Mathematics for the teaching of statistics
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62793Abstract
The objective of this article is to present the contributions of the Project of Teaching Statistics for Basic Education in the initial formation teachers of Mathematics for the constitution of the vocational training knowledge. The Statistics Teaching Project was offered in the classroom mode with a total workload of 36 classes of 50 minutes each, used to read texts in the area of Statistical Education, to perform statistical tasks, to construct/analyze didactic subjects for the teaching of Statistics and Probability, the statistical competences and their development in Basic Education, the accomplishment of projects of statistical research, the making of the memorial and learning narratives. For the analysis of the data it was based on the discursive textual analysis, which allowed to categorize the data and to interpret them according to the statements of the licensees. The subcategory Knowledge from professional training and its units are analyzed: pedagogical knowledge of content; knowledge of educational sciences/knowledge of educational theories and principles. The analyzes indicated that the licenciandos demonstrate to know ways of approaching the Statistics and Probability in Basic Education and make reference to the school context. They define and indicate approximations of theories belonging to Statistical Education with teaching and learning.
References
Albuquerque, L. C., & Gontijo, C. H. (2013). A complexidade da formação do professor de matemática e suas implicações para a prática docente. Espaço Pedagógico, v. 20, n. 1, p. 76-87, jan./jun. Recuperado de http://www.upf.br/seer/index.php/rep/article/view/3508/2293
Almeida, P. C. A., & Biajone, J. (2007). Saberes docentes e formação inicial de professores: implicações e desafios para as propostas de formação. Educação e Pesquisa, v. 33, n. 2, p. 281-295, mai/ago. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ep/v33n2/a07v33n2.pdf
American Statistical Association. (2005). Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics Education (GAISE) Report: A Pre-K-12 Curriculum Framework. Alexandria, 2005. Recuperado de http://www.amstat.org/education/gaise/GAISEPreK12_Intro.pdf
Azcárate G. P., Cardeñoso, J. M., & Pórlan, R. (1998). Concepciones de futuros professores de primaria sobre la noción de aleatoriedade. Enseñanza de las Ciências, Barcelona, v. 16, n. 1, p. 85-9.
Borges, C. M. F., & Tardif, M. (2001). Apresentação. In: Educação & Sociedade – Dossiê: Os saberes dos docentes e sua formação. Campinas (SP), v. 22, n. 74, p. 11-26.
Brasil. Ministério da Educação (2001). Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 9, de 08 de maio de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, p. 1-70, 2001. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf
Brasil. (2015). Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 2, de 01 de julho de 2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada em Nível Superior de Profissionais do Magistério para a Educação Básica. Brasília, DF, p. 1-78.
Burgess, T. A. (2007). Investigating the nature of teacher knowledge needed and used in teaching statistics. Thesis (Doctorate in Education) - Massey University, Palmerston North, Nova Zelândia. Recuperado de https://iase-web.org/documents/dissertations/07.Burgess.Dissertation.pdf
Campos, C. R. (2007). A Educação estatística: uma investigação acerca dos aspectos relevantes à didática da estatística em cursos de graduação. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro (SP), 2007.
Campos, C. R, et al. (2011). Educação Estatística no Contexto da Educação Crítica. Bolema, Rio Claro (SP), v. 24, n. 39, p. 473-494, ago.
Campos, C. R., Wodewotzki, M. L. L., Jacobini, O. (2011). Educação estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte: Autêntica.
Cavalcante, J. L., Andrade, V. L. V. X., & Régnier, J. (2016). O conceito de probabilidade na formação docente: uma reflexão apoaida pela análise estatística implicativa. VIDYA, Santa Maria (RS), v. 36, n. 2, p. 441-455, jul./dez.
Cazorla, I. M. (2002). A relação entre a habilidade viso-pictórica e o domínio de conceitos estatísticos na leitura de gráficos. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas. Campinas.
Costa, A. (2007). A Educação Estatística na formação do professor de Matemática. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade São Francisco. Itatiba.
Costa, A., Nacarato, A. M. (2011). A Estocástica na Formação do Professor de Matemática: percepções de professores e de formadores. Bolema, Rio Claro (SP), v. 24, n. 39, p. 367–386.
Cyrino, M. C. C. T. (2007). Preparação e emancipação profissional na formação inicial do professor de Matemática. In: A. M. Nacarato, & M. A. V. Paiva. (Eds). A formação do professor que ensina Matemática: pesquisas e perspectivas. (pp. 77-88).
Lopes, C. A. (2003). O conhecimento profissional dos professores e suas relações com estatística e probabilidade na educação infantil. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas. Campinas (SP).
Lopes, C. A. (2008). O Ensino da Estatística e da Probabilidade na Educação Básica e a Formação dos Professores. Cad. Cedes, Campinas, vol. 28, n. 74, p. 57-73, jan./abr. Recuperado de http://www.cedes.unicamp.br
Lopes, C. A. (2013). Educação Estatística no Curso de Licenciatura em Matemática. Bolema, Rio Claro (SP), v. 27, n. 47, p. 901-915, dez.
Pamplona, A. S., Carvalho, D. L. (2009). O Ensino de Estatística na Licenciatura em Matemática: a inserção do licenciando na comunidade de prática dos professores de Matemática. Bolema, Rio Claro (SP), Ano 22, nº 32, 2009, p. 47-60.
SHULMAN, L. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Washington (EUA), v. 15, n. 2, p. 4-14.
Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).