Constitution of the knowledge of the professional formation in the course of degree in Mathematics for the teaching of statistics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62793

Abstract

The objective of this article is to present the contributions of the Project of Teaching Statistics for Basic Education in the initial formation teachers of Mathematics for the constitution of the vocational training knowledge. The Statistics Teaching Project was offered in the classroom mode with a total workload of 36 classes of 50 minutes each, used to read texts in the area of Statistical Education, to perform statistical tasks, to construct/analyze didactic subjects for the teaching of Statistics and Probability, the statistical competences and their development in Basic Education, the accomplishment of projects of statistical research, the making of the memorial and learning narratives. For the analysis of the data it was based on the discursive textual analysis, which allowed to categorize the data and to interpret them according to the statements of the licensees. The subcategory Knowledge from professional training and its units are analyzed: pedagogical knowledge of content; knowledge of educational sciences/knowledge of educational theories and principles. The analyzes indicated that the licenciandos demonstrate to know ways of approaching the Statistics and Probability in Basic Education and make reference to the school context. They define and indicate approximations of theories belonging to Statistical Education with teaching and learning.

 

 

Author Biographies

Willian Damin, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Possui Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2008), mestrado (2014) e doutorado (2018) em Ensino de Ciência e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), campus de Ponta Grossa - Pr. Atualmente é professor colaborador do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), campus de Cornélio Procópio.

http://lattes.cnpq.br/4292744024160834

Guataçara dos Santos Junior, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (1993), Mestrado em Ciências Geodésicas pela Universidade Federal do Paraná (2001) e Doutorado em Ciências Geodésicas pela Universidade Federal do Paraná (2005). Atualmente é professor na Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Câmpus Ponta Grossa. Atua na Graduação com a disciplina Probabilidade e Estatística para cursos de Engenharia. Também atua na pós-graduação: Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia, cursos de mestrado e doutorado, onde orienta e trabalha com a disciplina Tópicos de Estatística Aplicada.

http://lattes.cnpq.br/5026078100746374

Rudolph dos Santos Gomes Pereira, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Graduado Ciências e Matemática (Licenciatura) pela Faculdade Estadual de Filosofia, Ciências e Letras de Cornélio Procópio (2004), especialista em Instrumentalização para o Ensino de Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) - Campus Cornélio Procópio (2006), Mestre em Ensino de Ciências e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Ponta Grossa (2011) e Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Campus Presidente Prudente (2015). Atualmente é docente do curso de Matemática e do Programa de Mestrado em Ensino (PPGEN) da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) - Campus de Cornélio Procópio. Editor da Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino (REPPE) da UENP-CP.

http://lattes.cnpq.br/3796193323524023

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Published

2019-09-27

Issue

Section

Edição Especial: Educação Estatística