Survey on the use of geoGebra in statistical teaching
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62800Abstract
This paper presents a survey of data obtained from theses and dissertations database of Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), available through documents of origin of the Sucupira Platform from 2013 to 2018. This mapping refers to the production of dissertations and theses focused on the teaching of Statistics with the use of GeoGebra software in Basic Education and Higher Education. Using the word "Geogebra", 1030 records were found and, after refining the search, using Boolean operators with the descriptor GeoGebra AND (Statistics OR Probability), the number decreased to 657 records, of which only 16 papers related, in their summary, the research with the teaching of Statistics or Probability. As a result, it was verified that there are few master's researches and only one doctoral research focused on the use of GeoGebra software in Statistics teaching, although the application of software in the study of functions and geometry has been the focus of most of the 1030 papers analyzed.
References
Ara, A. B. (2006). O ensino de Estatística e a busca do equilíbrio entre os aspectos determinísticos e aleatórios da realidade. (Tese de doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
ASA (2016) GAISE. College Report Revision Committee. Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics Education College Report. Disponível em: http://www.amstat.org/education/gaise
Brignol, S. M. S. (2004). Novas tecnologias de informação e comunicação nas relações de aprendizagem da Estatística no Ensino Médio. (Monografia Especialização em Educação Estatística). Faculdades Jorge Amado, Salvador.
Carvalho, C. & César, M. (2000). As aparências iludem: reflexões em torno de ensino da estatística no ensino básico. Lisboa: Sociedade Portuguesa de Estatística, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.
Coutinho, C. Q. S., Almouloud, S. & Da Silva, M. J. F. (2012). O desenvolvimento do letramento estatístico a partir do uso do Geogebra: um estudo com professores de matemática. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática. doi: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2012v7n2p246
Ferreira, N. S. de A. (2002) As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade. v.23 (79), pp. 257-272.
GEOGEBRA. (2016). What is GeoGebra? In: Putting the world’s leading dynamic mathematics software and materials in the hands of students and teachers everywhere. Disponível em https://www.geogebra.org/about
Gracio, M. C. C.; Oliviera, E. F. T. (2005) O ensino de Estatística na UNESP/Campus de Marília. Educação Matemática em Revista, v. 17, pp. 9-15.
Lei nº 9.394, de 1996. (1996). Lei de Diretrizes e Bases para a Educação Nacional. Brasília: MEC. Disponível em: http://www.presidencia.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm
Lopes, C. E. (2013). Educação Estatística no Curso de Licenciatura em Matemática. Bolema, v. 27(47), pp. 901-915.
Mantovani, D. M. N. & Viana, A. B. N. (2004). Ensino de Estatística para cursos de graduação em Administração de Empresas: novas perspectivas. In: Anais VII Seminário de Administração FEA-USP.
http://sistema.semead.com.br/7semead/
Romanowski, J. P.& Ens, R. T. (2006). As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em Educação. Diálogo Educ., v. 6 (19), pp.37-50.
Silva, J. F. & Schimiguel, J. (2016). Problem-based learning, Educação Estatística e Educação a Distância: um estudo teórico sobre possíveis convergências no ensino superior. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 7(3), pp.38-2016.
Silva JR, G. B. (2014). O ensino de Estatística na Formação inicial do engenheiro de produção. (Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo.
Tavares, F. G. & Lopes, C. E. (2017, julho). Estudo da Viabilidade de Uso do Software GeoGebra no Ensino de Estatística. In Anais Congresso Iberoamericano de Educación Matemática (pp.14-22). Madrid, Espanhã. Disponível em: http://www.cibem.org/images/site/LibroActasCIBEM/ComunicacionesLibroActas_CB401-500.pdf.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).