Survey on the use of geoGebra in statistical teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62800

Abstract

This paper presents a survey of data obtained from theses and dissertations database of Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), available through documents of origin of the Sucupira Platform from 2013 to 2018. This mapping refers to the production of dissertations and theses focused on the teaching of Statistics with the use of GeoGebra software in Basic Education and Higher Education.  Using the word "Geogebra", 1030 records were found and, after refining the search, using Boolean operators with the descriptor GeoGebra AND (Statistics OR Probability), the number decreased to 657 records, of which only 16 papers related, in their summary, the research with the teaching of Statistics or Probability. As a result, it was verified that there are few master's researches and only one doctoral research focused on the use of GeoGebra software in Statistics teaching, although the application of software in the study of functions and geometry has been the focus of most of the 1030 papers analyzed.

 

 

Author Biographies

Fernando Gonzales Tavares, Universidade Cruzeiro do Sul

Bacharel em Matemática, Especialização em Docência e Pesquisa no Ensino Superior, Aperfeiçoamento em Tópicos de Estatística, Mestre em Engenharia Mecânica e Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática.

 

Celi Espasandin Lopes, Universidade Cidade de São Paulo: Sao Paulo, SP Universidade Cruzeiro do Sul: Sao Paulo, SP

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade de Taubaté (1985), graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Faculdade de Educação de Guaratinguetá (1987), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1998) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2003), na área de concentração de Educação Matemática. Durante o doutorado, com financiamento pela FAPESP, realizou estágios de pesquisa nas Universidades de Granada e Lisboa. Atualmente é professora titular do Programa de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Cruzeiro do Sul e professora colaboradora voluntária do LEM/IMECC da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática e Educação Estatística, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino e aprendizagem de matemática, ensino e aprendizagem de estatística e probabilidade, formação inicial e continua de professores, educação infantil, ensino fundamental, ensino médio, educação de jovens e adultos, curriculo de matemática, livro didático, leitura e escrita em matemática.

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Published

2019-09-27

Issue

Section

Edição Especial: Educação Estatística