Statistic Education and happiness: reflexion about sufficiency for a healthy life and sustainable for the Planet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62809

Abstract

In order to be effective, the process of teaching and learning, must take into consideration the organic, social, cognitive, emotional and physical conditions of the students. The learning options of the present require changes, because of what it is possible to notice in the society and the educational law for the basic school education, suggests teaching for everyday life. With this understanding, in a researching kind of view, we developed a project named Statistical and Emotional Skills and its goal is creating activities that allow working the Statistical curricular subjects and the interdimensional development in a transdisciplinary way, applying abilities  and watching which of them  are being built or which benefit from this teaching choice. The neuroscience and hedonistic sciences advances, bring contributions to the educational process, interface with the Statistical education and are a theoretical basis for this work. The methodology used came with an active methodology, conversations with students, theatrical improvisations applied to the education and the enrollment of family members in the activities. One of the activities was introduced and discussed with the 6th grade students of a private school. The results show that the students were involved in the activity in a strong way, presented a good use of the Statistical content in the lesson plan and could simultaneously reflect on basic human needs and distinguish the different ways of having needs, considering the environment. The answers presented by the family members in the research showed a contrast that made the thinking of those teenagers grow considerably.

 

 

Author Biographies

Diva Valério Novaes, Instituto Federal de São Paulo - Campus São Paulo

Doutora em Educação Matemática pela PUC-SP; pósdoutorado em Políticas Públicas e Adminstração Escolar pela Faculdade de Educação da UNICAMP.

Pertence ao quadro permanete de professores de Matemática do IFSP, atuo como professora de Estatística e Matemática nos cursos de Licenciatura e Mestrado Profissional em Ciências e Matemática no IFSP. Coordena um grupo de pesquisa cadastrado no CNPq sobre Estatísca ou Matemática integradas a Educação Socioemocional.

Vanessa Maciel Mangelot, Instituto Federal de São Paulo

Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática no (IFSP). Professora de Matemática na Educação Básica.

References

Andrews, S. (2011). A Ciência de Ser Feliz. São Paulo, Editora Ágora.

Batanero, C.; Estepa, A.; Godino, J. D. (1991). Análisis exploratório de datos: sus possibilidades en de la enseñaza secundaria. Suma, nº 9, 1991: 25-31.

Bem-Shahar, T. (2018). Seja mais feliz: aprenda a ver alegria nas pequenas coisas para uma satisfação permanente. Tradução Paulo Anthero S. Barbosa. São Paulo: Planeta Brasil.

Berndt, C. (2018). Resiliência: o segredo da força psíquica. Tradução de Markus A. Hedger. Petrópolis, Rj: vozes.

Brasil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394/1996.

Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2013.

Casel (2015). Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning. Effective social and emotional Learning Programs: Middle and High Sxhool Edition. Chicago.

Cosenza, R M.; Guerra, L. B. (2011). Neurociência e Educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed.

Damásio, A. (2000). O mistério da consciência: do corpo e das emoções ao conhecimento de si. Tradução: Laura Teixeira Mota. São Paulo: Compahia das Letras.

Freire, P. (2008). Educação e Mudança. Tradução de Moacir Gadotti e Lilian L. Martins. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Gal, I. (2002). Conocimientos básicos de estadística en adultos: significados, componentes, responsabilidades. Revista Internacional de Estatística (Haifa, Israel), 70(1), 1-25.

Gikovate, F. (2017). A liberdade possível. São Paulo: MG Editores.

Lent, R. (2016). Neurociência da mente e do comportamento. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan.

Macedo, L.; Bressan, R. A. (2016). Desafios da Aprendizagem: como as neurociências podem ajudar pais e professores. Campinas, SP.: Papirus 7 Mares.

Moraes, M. C.; Torre, S. (2004). Sentipensar: fundamentos e estratégias para reencantar a educação. Petrópolis – RJ: Vozes.

Moore, D. S. (2005). A Estatística Básica e sua prática. 3ª. edição. Tradução: Cristina F. C. Pessoa. Rio de Janeiro: LTC.

Moran, J.(2004). Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. IN: BACICH, L; MORAN, J. (orgs). Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso.

Morin, E (2000). Os sete saberes necessários à Educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO.

Morin, E. (2011). O método 6: ética. Porto Alegre: Sulina.

Morin, E. (2015). Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina.

Mussack, E. (2003). Metacompetência: uma nova visão do trabalho e da realização pessoal. São Paulo: Editora Gente.

Nelsen, J; Lott, L.; Glenn, H. S. (2017). Disciplina positiva em sala de aula: como desenvolver o respeito mútuo, a cooperação e a responsabilidade em sua sala de aula. Tradução de Bete P. Rodrigues e Fernanda Lee. Barueri – SP: Menole.

Novaes, D. V. (2015). Educação para a qualidade de vida: contribuições da Educação Estatística. International Association for Statistical Education (IASE – Satellite Conference). Rio Janeiro, 22-24 July 2015.

Novaes, D. V. (2019). Currículo, legislação e prática em políticas de ações afirmativas e sustentabilidade: uma abordagem para Educação Socioemocional. Curitiba: CRV.

O’Sullivan, E. (2014). Aprendizagem transformadora: uma visão educacional para o século XXI. São Paulo: Cortez.

Pais, L. C. (2012). Transposição Didática. IN: MACHADO, S. D. A. (org.). Educação Matemática: uma nova introdução. São Paulo: Educ, p. 11- 48.

Pizzimenti, C. (2013). Trabalhando valores em sala de aula: histórias para rodas de conversas. Petrópolis: Vozes.

Shulman, L. S. (2005). Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma: 1. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 9(2), 1-30.

Tacla, C.; Norgren, M. B.; Ferreira, L.S.P.; Estanislau, G.M.; Fóz, A. (2014). Aprendizagem sociemocional na escola. In: ESTANISLAU, G.M.; BRESSAN, R.A. (Orgs.). Saúde mental na escola: o que os educadores devem saber? Porto Alegre: Artmed, p. 48-62.

Wong, R. (2009). Menos razão e mais inspiração. Revista CIO, 23, 16-19.

Published

2019-09-27

Issue

Section

Edição Especial: Educação Estatística