The quanti-action research as a tool for teaching statistics in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62828

Abstract

The inclusion of a thematic section named Statistics and Probability in the BNCC to Elementary School requires reflections and experiments about how to approach the proposed contents and abilities. In this article we present the results of a "quantitative action" research carried out in a municipal public school at the Rio de Janeiro city. The project was developed with seventh grade students who actively participated in all the research stages, since the research subject choice, data collection, statistical analysis and the final research results presentation. Data collection was performed on 532 students enrolled at the school on the fundamental grade. The purpose of this article is to present a proposal on developing statistical skills through a research project. The results showed how it is feasible and motivating for students and teachers to jointly develop a research about a theme defined by the students that goes through all the stages of a research cycle.

Author Biography

Luciane Souza Velasque, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Departamento de Métodos quantitativos.

Centro de Ciência Exata e Tecnologia.

 

References

Abe (2015). Reflexões a respeito dos conteúdos de probabilidade e estatística na escola no Brasil – uma proposta. Recuperado em: http://www.redeabe.org.br/site/webroot/files/REFLEXOES%20CONTEUDOS%20DEB%20E%20ESTAT%20NA%20ESCOLA%20NO%20BRASIL%20DocFinal.pdf.

Barbosa, M.T.S.; Ross, S.D.O; Silva, A.S.; Velasque, L. S.; Simões, B. F. T.; Cunha, M. B. ; Tuttman, M. T. (2016) . A mudança de visão sobre a Lei de cotas em uma Universidade pública: evidências a partir de uma nova abordagem de pesquisa- quanti-ação In: Anais do 22o Simpósio Nacional de probabilidade e Estatística, p. 46, Porto Alegre.

Batanero, C.; Diaz, C. (2004) .El papel de los proyectos em la ensenanza y aprendizaje de la estatística. in: ROYO, J.P. (ed) Aspectos didáticos de las matemáticas Zaragoza (Espanha) ICE, 2004, p.125-164.

Brasil (2017). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 31 mar. 2019.

Campos C. R.; Jacobini, O, R.; Wodewotzki, M. L. L.; Ferreira, D. H. L. (2004). Educação Estatística no Contexto da Educação Crítica. Boletim de Educação Matemática - BOLEMA, n. 39, v. 24, 473- 494.

Campos, C.R.; Wodewotzki, M.L.L.; Jacobini, O.R. (2013). Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. In Coleção Tendências em Educação Matemática. Autêntica Editora. 2ª ed..São Paulo.

Cazorla, I. M.; Utsumi, M. C.(2010). Reflexões sobre o ensino de estatística na eduação básica. In: Cazorla, I. ; Santana, E. (Org.). Do Tratamento da Informação ao Letramento Estatístico. Via Litterarum, ( p. 9-19). Itabuna.

Chick, H. L. (2003). Transnumeration and the art of data representation. In L. Bragg, C. Campbell, G. Herbert, & J. Mousley (Eds.), Mathematics Education Research: Innovation, Networking, Opportunity. (Proceedings of the 26th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, Geelong, pp. 207-214). Merga.

Coutinho, C.Q.S.(2017) Transnumeração: o uso do Geogebra na transformação de representações dos dados. Unión: Revista Iberoamericana de Educación Matemática (v. 49), p. 11-25.

Costa, A.; Nacarato, A. A. (2011). Estocástica na Formação do Professor de Matemática: percepções de professores e de formadores. Boletim de Educação Matemática 24(39):367-386.

Lopes, A. E. C.(2008). Reflexões teórico-metodológicas para a Educação Estatística. In: Lopes, C. E.; Curi, E. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: um encontro entre a teoria e a prática. São Carlos: Pedro e João Editores,.p. 67-86.

Lopes C. E. (2013). Educação Estatística no Curso de Licenciatura em Matemática Bolema, Rio Claro (SP), 2013, v. 27, n. 47, p. 901-915, dez.

Gal, I. Statistical Literacy: Meanings, Components, Responsibilities. (2004) In: In: Ben-Zvi, D.; Garfield, J. (Eds.). The Challenge of Developing Statistical Literacy, Reasoning and Thinking. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers, p. 47- 78.

Garfield, J.(2002). The Challenge of Developing Statistical Reasoning. Journal of Statistics Education, v. 10, n. 3.

Santos, C. R. (2005).O tratamento da informação: currículos prescritos, formação de professores e implementação na sala de aula. 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Silva, S. A. , Barbosa, M. T. S., Simões, B. F. T., Velasque, L., Cunha, M. B. , Ribeiro; Ross, S. D. (2015) Método ativo de aprendizagem de estatística: uma experiência nos cursos da UNIRIO In: IASE 2015 Satellite Paper. Recuperado de https://iase-web.org/documents/papers/sat2015/IASE2015%20Satellite%2062_SOUSADASILVA.pdf

Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação & Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez

Thiollent, M. (2009). Metodologia da Pesquisa-ação. 17ª. ed.: Cortez, 132p. São Paulo.

Wild, C. J.; Pfannkuch, M. (1999). Statistical Thinking in Empirical Enquiry. International Statistical Review, v. 67, n.3, p. 223-265.

Published

2019-09-27

Issue

Section

Edição Especial: Educação Estatística