Discipline of statistics in the curricular matrix of the Mathematics degree courses in Brazil

Authors

  • Márcio Urel Rodrigues Doutor em Educação Matemática pela Unesp – Rio Claro/SP. Professor Adjunto lotado na Faculdade de Ciências Exatas e Tecnológicas da Universidade do Estado de Mato Grosso – Campus Barra do Bugres/MT http://orcid.org/0000-0001-8932-3815
  • Luciano Duarte Silva Professor Doutor do Instituto Federal de Educação Ciências e Tecnologia – IFG – Goiânia/GO. http://orcid.org/0000-0003-4510-9053

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62829

Abstract

In this research, we aim to understand how the Statistics disciplines are structured in the Curricular Matrix of the Degree in Mathematics courses in activity in Brazil. We conducted a qualitative research in the documentary modality, through the analysis of 190 Pedagogical Projects of Courses (PPCs) of Degree in Mathematics of all the geographic regions of Brazil. As a theoretical reference, we have recourse to several researchers that address the importance of Statistical Training in the Degree in Mathematics. To analyze the data, we used some procedures of the Content Analysis in the perspective elucidated by Bardin (1977), which provided us with four Categories of Analysis that represent the central aspects of the research: (i) Descriptive Statistics; (ii) Inferential Statistics; (iii) Combinatorial Analysis and Probability; (iv) Teaching Statistics in Basic Education. These categories of analysis were interpreted through a dialogical movement between the data, the theoretical reference, the research objective, as well as our perceptions. The interpretative analysis of these categories allowed us to understand that although there are statistical knowledge disciplines in 97% of the curricular matrices of the Degree in Mathematics PPCs in Brazil, they privilege the conceptual approach to the detriment of an approach more related to the pedagogical knowledge of the contents of Statistics that future teachers will work in Basic Education schools. Thus, the results of the present research point to the need for a reshaping of the disciplines of Statistics by the Teaching Core Structures (NDEs) convergent for the future teaching practice of Mathematics graduates in primary and secondary education.

Author Biographies

Márcio Urel Rodrigues, Doutor em Educação Matemática pela Unesp – Rio Claro/SP. Professor Adjunto lotado na Faculdade de Ciências Exatas e Tecnológicas da Universidade do Estado de Mato Grosso – Campus Barra do Bugres/MT

Me graduei no curso de Licenciatura Plena de Matemática pela UNEMAT Universidade do Estado de Mato Grosso em 2004. Me tornei Mestre em Educação Matemática pela UNESP Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho em 2007 e em 2016 conclui o Doutorado na mesma instituição com a tese intitulada: Potencialidades do PIBID como Espaço Formativo para Professores de Matemática no Brasil. Tenho experiência como professor no Ensino Fundamental e Médio e experiência como formador de futuros professores de Matemática no Curso de Matemática da UNEMAT/MT. Atualmente sou PROFESSOR EFETIVO em DEDICAÇÃO EXCLUSIVA no Departamento de Matemática da Universidade do Estado de Mato Grosso Campus de Barra do Bugres na área de Educação Matemática.

Link Curriculo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8802973146318543

Luciano Duarte Silva, Professor Doutor do Instituto Federal de Educação Ciências e Tecnologia – IFG – Goiânia/GO.

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista – Unesp – Rio Claro/SP. Professor do Instituto Federal de Educação Ciências e Tecnologia – IFG – Goiânia/GO.

Link Curriculo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3865931848055252

References

Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

Bernardes, O. (1987). Para uma abordagem do conceito de probabilidade. Educação & Matemática, Lisboa, n. 3.

Cazorla, I. M. et al. (2008). A leitura e interpretação de gráficos e tabelas no ensino fundamental e médio. Anais do 2º SIPEMAT. Recife, PE.

Correa, S. M. B. B. (2003). Probabilidade e Estatística. 2. ed. Belo Horizonte: PUC Minas Virtual, 116 p.

Costa, A. (2007). A educação estatística na formação do professor de matemática. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade São Francisco, Itatiba, SP.

Costa, W. N. G.; Pamplona, A. S. (2011). Entrecruzando Fronteiras: a Educação Estatística na formação de Professores de Matemática. Bolema, Rio Claro, SP, v. 24, n. 40, p. 897-911.

Creswell, J. W. (2007). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução: Luciana de Oliveira da Rocha. 3. ed. Porto Alegre: Artmed.

Damin, W.; Junior, G. S.; Pereira, R. S. G. (2016). Educação Estatística e os Currículos das Licenciaturas em Matemática. Vivências, v. 12, n. 22, p. 263-273.

Gatti, B. A. (2002) A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Plano.

Gil, A. C. (2002). Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas.

Lopes, C. E.; Coutinho, C.; Almouloud, S. A. (Org.). (2010). Estudos e reflexões em Educação Estatística. Campinas, SP: Mercado de Letras.

Lopes, C. E. (2013). Educação Estatística no curso de licenciatura em matemática. Bolema, v. 27, n. 47, p. 901-915, 2013.

Lopes, C. E. (2008). O ensino de probabilidade e estatística na educação básica e a formação de professores. Caderno Cedes, Campinas, SP, v. 28, n. 74, p. 57-73.

Pinheiro, C. A. M; Sá, P. F. (2010). Uma Proposta de Ensino de Análise Combinatória. Belém: SBEM-PA, (Coleção Educação Matemática da Amazônia, v. 2).

Santos, C. R. (2005). O tratamento da informação: Currículos prescritos, formação de professores e implementação em sala de aula. Dissertação (Mestrado Profissional) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Silva, L. B. (2014). A Estatística e a Probabilidade nos Currículos dos Cursos de Licenciatura em Matemática no Brasil. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE.

Silva, M. A. (2011). A Presença da Estatística e da Probabilidade no Currículo Prescrito de Cursos de Licenciatura em Matemática: uma análise do possível descompasso entre as orientações curriculares para a Educação Básica e a formação inicial do professor de Matemática. Bolema, Rio Claro, SP, v. 24, n. 40, p. 747-764.

Viali, L. (2008). O ensino de Estatística e Probabilidade nos cursos de Licenciatura em Matemática. XVIII SINAPE (Simpósio Nacional de Probabilidade e Estatística). São Pedro/SP.

Viali, L.; Cury, H. N. (2011). Professores de matemática em formação continuada: uma análise de erros em conteúdos de Probabilidade. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-Americana, v. 1, n. 1.

Published

2019-09-27

Issue

Section

Edição Especial: Educação Estatística