Discipline of statistics in the curricular matrix of the Mathematics degree courses in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62829Abstract
In this research, we aim to understand how the Statistics disciplines are structured in the Curricular Matrix of the Degree in Mathematics courses in activity in Brazil. We conducted a qualitative research in the documentary modality, through the analysis of 190 Pedagogical Projects of Courses (PPCs) of Degree in Mathematics of all the geographic regions of Brazil. As a theoretical reference, we have recourse to several researchers that address the importance of Statistical Training in the Degree in Mathematics. To analyze the data, we used some procedures of the Content Analysis in the perspective elucidated by Bardin (1977), which provided us with four Categories of Analysis that represent the central aspects of the research: (i) Descriptive Statistics; (ii) Inferential Statistics; (iii) Combinatorial Analysis and Probability; (iv) Teaching Statistics in Basic Education. These categories of analysis were interpreted through a dialogical movement between the data, the theoretical reference, the research objective, as well as our perceptions. The interpretative analysis of these categories allowed us to understand that although there are statistical knowledge disciplines in 97% of the curricular matrices of the Degree in Mathematics PPCs in Brazil, they privilege the conceptual approach to the detriment of an approach more related to the pedagogical knowledge of the contents of Statistics that future teachers will work in Basic Education schools. Thus, the results of the present research point to the need for a reshaping of the disciplines of Statistics by the Teaching Core Structures (NDEs) convergent for the future teaching practice of Mathematics graduates in primary and secondary education.References
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
Bernardes, O. (1987). Para uma abordagem do conceito de probabilidade. Educação & Matemática, Lisboa, n. 3.
Cazorla, I. M. et al. (2008). A leitura e interpretação de gráficos e tabelas no ensino fundamental e médio. Anais do 2º SIPEMAT. Recife, PE.
Correa, S. M. B. B. (2003). Probabilidade e Estatística. 2. ed. Belo Horizonte: PUC Minas Virtual, 116 p.
Costa, A. (2007). A educação estatística na formação do professor de matemática. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade São Francisco, Itatiba, SP.
Costa, W. N. G.; Pamplona, A. S. (2011). Entrecruzando Fronteiras: a Educação Estatística na formação de Professores de Matemática. Bolema, Rio Claro, SP, v. 24, n. 40, p. 897-911.
Creswell, J. W. (2007). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução: Luciana de Oliveira da Rocha. 3. ed. Porto Alegre: Artmed.
Damin, W.; Junior, G. S.; Pereira, R. S. G. (2016). Educação Estatística e os Currículos das Licenciaturas em Matemática. Vivências, v. 12, n. 22, p. 263-273.
Gatti, B. A. (2002) A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Plano.
Gil, A. C. (2002). Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas.
Lopes, C. E.; Coutinho, C.; Almouloud, S. A. (Org.). (2010). Estudos e reflexões em Educação Estatística. Campinas, SP: Mercado de Letras.
Lopes, C. E. (2013). Educação Estatística no curso de licenciatura em matemática. Bolema, v. 27, n. 47, p. 901-915, 2013.
Lopes, C. E. (2008). O ensino de probabilidade e estatística na educação básica e a formação de professores. Caderno Cedes, Campinas, SP, v. 28, n. 74, p. 57-73.
Pinheiro, C. A. M; Sá, P. F. (2010). Uma Proposta de Ensino de Análise Combinatória. Belém: SBEM-PA, (Coleção Educação Matemática da Amazônia, v. 2).
Santos, C. R. (2005). O tratamento da informação: Currículos prescritos, formação de professores e implementação em sala de aula. Dissertação (Mestrado Profissional) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Silva, L. B. (2014). A Estatística e a Probabilidade nos Currículos dos Cursos de Licenciatura em Matemática no Brasil. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE.
Silva, M. A. (2011). A Presença da Estatística e da Probabilidade no Currículo Prescrito de Cursos de Licenciatura em Matemática: uma análise do possível descompasso entre as orientações curriculares para a Educação Básica e a formação inicial do professor de Matemática. Bolema, Rio Claro, SP, v. 24, n. 40, p. 747-764.
Viali, L. (2008). O ensino de Estatística e Probabilidade nos cursos de Licenciatura em Matemática. XVIII SINAPE (Simpósio Nacional de Probabilidade e Estatística). São Pedro/SP.
Viali, L.; Cury, H. N. (2011). Professores de matemática em formação continuada: uma análise de erros em conteúdos de Probabilidade. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-Americana, v. 1, n. 1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).