Treatment of information in the ninth grade of Elementary School: an experience from the nutritional table of the cream cracker
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62872Abstract
Several researches in the field of Mathematics Education have pointed out that the teaching of Statistics and Probability contributes to the development of the critical capacity and the autonomy of individuals to fully exercise their citizenship. In this context, we present a teaching experience, as a partial result of a research project whose objective is to understand the potentialities of Statistical Education for the understanding of nutritional information, considering the health axis as a transversal theme for Elementary School. This article, in particular, seeks to elicit reflections about an experience with ninth grade students from a public school in Espírito Santo. During the six classes followed, from November 01 to 14, 2018, we recorded observations of students' behavior, the interaction between the students and the questions raised. In addition, the activities developed during the sequence were collected to analyze the resolutions of each student. At the end of this experiment, we observed that the activity favored students' learning in relation to Statistics, mainly in function of the theme in focus. Finally, we conclude that the accomplishment of this activity made possible the maturation of the students, causing them to think critically about their food, especially in what concerns the consumption of processed foods.
References
Abeso – Associação Brasileira para o Estudo da Obesidade e da Síndrome Metabólica (2015). Quase 60% dos brasileiros estão acima do peso, revela IBGE. Recuperado de http://www.abeso.org.br/noticia/quase-60-dos-brasileiros-estao-acima-do-peso-revela-pesquisa-do-ibge
Bianchini, D. F.; Bisognin, C. & Soares, D. da S. (2015). Uma proposta didática para o ensino de estatística: o uso do Excel para representação gráfica. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, 13 (02). Recuperado de https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/61431
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN). Terceiro e Quarto Ciclo do Ensino Fundamental. Apresentação dos Temas Transversais. Secretária de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/saude.pdf
Brasil. Ministério da Saúde. Agência Nacional de Vigilância Sanitária (Anvisa). (2003). Resolução Anvisa nº 360. Estabelece o regulamento técnico sobre rotulagem nutricional de alimentos embalados. Recuperado de http://portal.anvisa.gov.br/documents/33880/2568070/res0360_23_12_2003.pdf/5d4fc713-9c66-4512-b3c1-afee57e7d9bc
Brasil. Ministério da Saúde. Agência Nacional de Vigilância Sanitária (Anvisa). (2005). Rotulagem Nutricional Obrigatória: Manual de orientação às indústrias de alimentos. Recuperado de http://portal.anvisa.gov.br/documents/33916/389979/Rotulagem+Nutricional+Obrigat%C3%B3ria+Manual+de+Orienta%C3%A7%C3%A3o+%C3%A0s+Ind%C3%BAstrias+de+Alimentos/ae72b30a-07af-42e2-8b76-10ff96b64ca4
Castro, J. B. de & Castro Filho, J. A. C. de (2015). Desenvolvimento do pensamento estatístico com suporte computacional. Educação Matemática em Pesquisa, 17 (5), 870-896. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/24999
Cazorla, I.; Magina, S.; Gitirana, V. & Guimarães, G. (2017). Estatística para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática – SBEM. Recuperado de http://www.sbem.com.br/files/ebook_sbem.pdf
Guimarães, G. (2013). Estatística nos anos iniciais de escolarização. In K. S. Smole & C. A. Muniz (Eds). A Matemática na sala de aula: reflexões e propostas para os anos iniciais do ensino fundamental, (pp.88-107). Edition: Penso.
Lopes, C. E. (2008). O Ensino da Estatística e da Probabilidade na Educação Básica e a Formação dos Professores. Caderno Cedes, Campinas, 28 (74), janeiro/abril, 57-73. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v28n74/v28n74a05.pdf
Nascimento, J. B. de S. (2013). O estudo da geometria espacial por meio da construção de sólidos com materiais alternativos. Lajeado. UNIVATES.
Silva, D. C. de A.; Frazão, I. da S.; Osório, M. M. & Vasconcelos, M. G. L. de. (2015). Percepção de adolescentes sobre a prática de alimentação saudável. Ciência & Saúde Coletiva, 20(11), 3299-3308. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/csc/v20n11/1413-8123-csc-20-11-3299.pdf
Silva, J. G.; Teixeira, M. L. O. & Ferreira, M. A. (2014). Alimentação na adolescência e as relações com a saúde do Adolescente. Texto & contexto Enfermagem, Florianópolis, 23 (4), 1905-1103. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/tce/v23n4/pt_0104-0707-tce-23-04-01095.pdf
Souza, L. O.; Lopes, C. E.; Souza, A. C. (2015). Os delineamentos metodológicos nas investigações brasileiras em Educação Estatística. Revista Perspectivas da Educação Matemática, 8 (número temático), 506-525. Recuperado de http://seer.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/1461
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).