Treatment of information in the ninth grade of Elementary School: an experience from the nutritional table of the cream cracker

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62872

Abstract

Several researches in the field of Mathematics Education have pointed out that the teaching of Statistics and Probability contributes to the development of the critical capacity and the autonomy of individuals to fully exercise their citizenship. In this context, we present a teaching experience, as a partial result of a research project whose objective is to understand the potentialities of Statistical Education for the understanding of nutritional information, considering the health axis as a transversal theme for Elementary School. This article, in particular, seeks to elicit reflections about an experience with ninth grade students from a public school in Espírito Santo. During the six classes followed, from November 01 to 14, 2018, we recorded observations of students' behavior, the interaction between the students and the questions raised. In addition, the activities developed during the sequence were collected to analyze the resolutions of each student. At the end of this experiment, we observed that the activity favored students' learning in relation to Statistics, mainly in function of the theme in focus. Finally, we conclude that the accomplishment of this activity made possible the maturation of the students, causing them to think critically about their food, especially in what concerns the consumption of processed foods.

 

 

Author Biographies

Regiany Diorio da Conceição, Secretaria de Educação do Espírito Santo

Possui graduação em Estatística pela Universidade Federal do Espírito Santo (2009) e Especialização em Ensino de Matemática pela mesma instituição (2019).

Lauro Chagas e Sá, Instituto Federal do Espírito Santo

Licenciado em Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo - Ifes, Mestre em Educação em Ciências e Matemática pelo Ifes e Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PEMAT) da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Ícaro Chiabai, Instituto Federal do Espírito Santo

Aluno do Curso Técnico em Biotecnologia Integrado ao Ensino Médio do Instituto Federal do Espírito Santo, campus Vila Velha. Bolsista de Iniciação Científica do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

Victor Augusto Giraldo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Matemática (1991) e mestrado em Matemática Aplicada (1994) pelo Instituto de Matemática da Universidade Federal do Rio de Janeiro (IM/UFRJ), e doutorado em Engenharia de Sistemas e Computação, com tese em Tecnologias Digitais no Ensino de Matemática (2004), pelo Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa em Engenharia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (COPPE/UFRJ), com estágio de doutoramento no Institute of Education, University of Warwick, Reino Unido.

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Published

2019-09-27

Issue

Section

Edição Especial: Educação Estatística